Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈ Framtiden är hypersonisk

✈ Framtiden är hypersonisk

Det har gått tjugo år sedan Concorde flög för sista gången. Men tack vare teknisk utveckling, varav en del härrör från rymden, kommer vi snart kunna resa snabbare än någonsin.

Jakob Holgersson
Jakob Holgersson

Ända sedan flygningens tillkomst har själva farten fascinerat och varit en drivkraft i sig. För kommersiella flygbolag var hastigheten till en början viktig som ett sätt att konkurrera med järnvägen. Men militären såg också vikten av hastighet som ett sätt att öka bombplanens överlevnadsförmåga och därefter göra det möjligt för stridsflygplan att fånga upp dessa bombplan.

Från Wright Flyerns ganska blygsamma 50 kilometer i timmen 1903 ökade hastigheterna stadigt till Concordens 2'170 km/h 1967 och spionplanet SR71 vars rekord på 3'500 km/h från 1976 fortfarande står sig. Sedan dess har vi upplevt en stagnation när det gäller hastighetsutvecklingen.

Det berömda Concorde-flygplanet. 

Luftvärnsrobotar kan hinna ifatt vilket bombplan som helst och många moderna militära flygplan är faktiskt långsammare än sina föregångare. Och en kombination av stigande bränslepriser och förbud mot ljudboom över land har gjort att överljudsflygplan i princip endast används endast av rika affärsmän.

Nu verkar det dock som att det finns ett förnyat intresse för snabba flygplan. Startupföretaget Boom Supersonic siktar till exempel på att skapa ett flygplan som kan ha hastigheter upp till Mach 1,7 med nollutsläpp. Även om det i sig verkar fantastiskt, finns det de som vill uppnå mycket högre hastigheter: hypersoniska hastigheter. Eller på ren svenska: hastigheter snabbare än fem gånger ljudets hastighet.

Med sådana hastigheter skulle passagerare kunna resa var som helst på jorden på ett par timmar. Dessa extrema hastigheter påminner mer om rymdresor än traditionell luftfart, vilket kan förklara urvalet av företag som står i spetsen för detta framtida segment.

Så skulle Starship kunna användas för att resa från punkt till punkt. Video: SpaceX

Först ut är naturligtvis SpaceX. Företaget beskriver punkt-till-punkt-resor på sin hemsida och att både Crew Dragon och Starship kan användas för dessa mål. Halvkonkurrenten Virgin Galactic har också nämnt idén och har till och med samarbetat med NASA för att utforska rimligheten.

Och så har vi företag vars kärnverksamhet är att tillverka hypersoniska flygplan. Hermeus är en Atlanta-baserad startup som utvecklar ett litet utbud av farkoster som kommer att drivas av deras Chimera-motorer, utbyggda versioner av redan tillgängliga jetmotorer. Företaget har för avsikt att testflyga sitt nedskalade testfordon, Quarterhorse, någon gång nästa år och ha ett överljudspassagerarplan klart 2029.

Quarterhorse. Bild: Hermeus

Den här drömmen är inte heller uteslutande amerikansk. Enligt en nyligen publicerad CNN-artikel, har Space Transportation, en startup från Peking samlat 47 miljoner dollar i stöd. Även detta företag siktar på att flyga en prototyp nästa år, men siktar på att göra en bemannad flygning 2025 och sedan göra en fullskalig flygning till 2030.

Så oavsett om du är allmänt flygintresserad, en fartdåre, eller om du bara vill unna dig själv eller någon du tycker om en favoriträtt från Zanzibar, är detta definitivt optimistiska nyheter.

👊 ”Att sätta bollen i rullning är det svåra”
Tack vare Anders Forslunds elektriska flygplan kommer en halv miljard ton koldioxid mindre att ha släppts ut 2050. Möt flygentusiasten och klimatentreprenören som vill förändra framtidens transporter i grunden.

Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter