Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸŒ± Virusutbrott gör att vĂ€xtbaserade livsmedel vĂ€xer rekordsnabbt

đŸŒ± Virusutbrott gör att vĂ€xtbaserade livsmedel vĂ€xer rekordsnabbt

Konsumtionen av kött minskar i stora delar av vÀrlden, medan vi Àter mer vÀxtbaserat. Virusutbrott och pandemier ser ut att skynda pÄ den hÀr utvecklingen, menar Warp News Food Tech-expert Daniel Skavén Ruben.

Magnus Aschan
Magnus Aschan

HPAI, den högpatogena varianten av fĂ„gelinfluensan, upptĂ€cktes först i slutet av 2019 i Polen för att kort dĂ€refter spridas till stora delar av Östeuropa och Tyskland. Under andra sĂ€songens influensaepidemi spreds samma virus men nu ocksĂ„ i en mĂ€ngd olika undergrupper H5N8, H5, N5, H5N1 och H5N3. Förutom i Polen upptĂ€cktes nu smitta i Storbritannien, Frankrike, NederlĂ€nderna, Tyskland och Danmark. Forskarna tror att smittan har sitt ursprung hos vilda fĂ„glar som pĂ„ olika sĂ€tt kommit i kontakt med de tama.

Under vintern upptÀcktes de första fallet av sÀsongens fÄgelinfluensa H5N8 i Sverige. 4500 kalkoner behövde snabbt avlivas i sydöstra SkÄne. Strax efter nyÄrsafton drabbades ÀggklÀckningsanlÀggningen Blenta i Sjöbo av samma virus och 18000 kycklingar slaktades och tvÄ mil söderut, i Skivarp, fick 2200 kalkoner avlivas.

I Danmark och Tyskland nödslaktades tio gÄnger sÄ mÄnga djur för att hindra smittspridningen och i NederlÀnderna avlivades Ätminstone 200000 kycklingar.

NÀr vi summerar resultatet kommer miljontals djur ha avlivats, vilket bÄde innebÀr stort lidande och stora ekonomiska förluster.

Tiotusentals djur i samma anlÀggning

Trots modern teknik och anvÀndning av antibiotika tycks vi, Àn sÄ lÀnge, inte kunna hindra de influensavÄgor som drabbar fÄgel och boskap. Det Àr pÄ mÄnga sÀtt bÄde komplicerat och ohÄllbart att hÄlla upp mot tiotusentals djur i en och samma anlÀggning och det gÀller inte bara fÄglar. I Animal Disease Notification System, ADNS, rapporteras om mÄnga olika sjukdomsutbrott, bland annat afrikansk svinpest som spridit sig i stora delar av Europa.

Samtidigt ser vi en ökad medvetenhet om vÄra livsmedel och att allt fler, frÀmst i storstÀderna, Àter vegetariskt. Driver influensavÄgorna bÄde producenter och konsumenter mot andra, vegetariska alternativ?

– Jag tror inte fĂ„gelinfluensan direkt driver matindustrin mot alternativ, som i att det sker ett omedelbart tektoniskt skifte över en natt. DĂ€remot sĂ„ pĂ„verkas konsumenter av nyheter som fĂ„gelinfluensan, afrikansk svinpest, pandemier och sĂ„ vidare och efterfrĂ„gar i allt högre grad alternativ till animaliska produkter. SĂ„ indirekt pĂ„verkar ju sĂ„klart hĂ€ndelser och nyheter som fĂ„gelinfluensan eftersom matindustrin tvingas anpassa sitt utbud efter efterfrĂ„gan, sĂ€ger Warp News Food Tech-expert Daniel SkavĂ©n Ruben.

Alla stora investerar

Han berÀttar att i stort sett alla stora kött- och livsmedelsbolag i USA har investerat i eller tagit fram egna vÀxtbaserade alternativ. Tyson Foods, ett av vÀrldens största livsmedelsföretag, investerade i (och sÄlde sedan) Beyond Meat. De har Àven investerat i Memphis Meats som tillverkar cellbaserat kött och har utvecklat Raised and Rooted, som Àr en blandning mellan kött och vÀxtbaserat.

– En annan jĂ€tte Ă€r Kelloggs som har Morningstar Farms, Maple Leaf Foods har Lightlife och Field Roast och Nestle har Garden Gourmet. Listan kan göras lĂ„ng.

Utöver det har alla stora snabbmatskedjor antingen tagit in Impossible Foods eller Beyond Meat, eller utvecklat egna vÀxtbaserade alternativ. McDonalds har till exempel lanserat McPlant, i samarbete med Beyond Meat som ju gör vÀxtbaserade burgare. Fler exempel Àr Zero Egg och JUST Egg som Àr Àgg gjort pÄ vÀxter.

McPlant Àr en vÀxtbaserad burgare som görs tillsammans med Beyond Meat.

Ökad försĂ€ljning av vĂ€xtbaserade livsmedel

Enligt amerikanska IFT, Institute of Food Technologists, ökade försÀljningen av vÀxtbaserad mat med 90 procent 2020, i pandemins inledning, i jÀmförelse med Äret innan. En undersökning visar ocksÄ att 42 procent av amerikanska konsumenter har en medvetenhet vad gÀller olika proteinkÀllor. I Sverige visar statistik frÄn Jordbruksverket att köttkonsumtionen fortsÀtter att minska.

– Marknaden för vĂ€xtbaserade alternativ vĂ€xer snabbt sĂ„ alla stora bolag har insett att om de inte anpassar sig, kommer de att bli nĂ€sta Blockbuster, som ju slogs ut av Netflix, eller Kodak som inte klarade skiftet mot digitalt.

Inte minst Àr covid-19 nÄgot som fÄr mÄnga mÀnniskor att stanna upp och fundera över hur vi producerar mat i dagslÀget. Viruset utbrottet hade ju, med vÀldigt stor sannolikhet, sin början i att mÀnniskor Ät kött frÄn djur som hade smittats med coronavirus frÄn fladdermöss.

– Jag tror mĂ„nga funderar över hur vi tillverkar animaliska produkter och hur produktionssĂ€ttet pĂ„verkar risken för pandemier. Det hĂ€r pĂ„verkar i allra högsta grad konsumenternas beteende och vi ser nu en tydlig förflyttning mot mer vĂ€xter och mindre kött, avslutar Daniel SkavĂ©n Ruben.

📝 FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.