Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
⚰️ Masslakten på våra vägar kommer upphöra

⚰️ Masslakten på våra vägar kommer upphöra

Om när jag blev pessimist och varför självkörande fordon kommer rädda miljontals liv.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Vad tror du flest människor dog i förra året – i krig eller i trafiken?

Enligt Uppsala Conflict Data Program dog cirka 160 000 personer i krig under 2024. En fruktansvärd siffra, men låg i jämförelse med antalet döda i trafiken – 1,19 miljoner människor, enligt WHO.

Det dör alltså 7,5 gånger fler människor i trafiken än i krig. Trafikolyckor är den vanligaste dödsorsaken för barn och unga vuxna i åldern 5–29 år och är den tolfte vanligaste dödsorsaken för människor i alla åldrar, före hiv/aids, tuberkulos och malaria.

Det totala antalet har legat hyfsat stadigt kring 1,2 miljoner döda per år under 2000-talet, men samtidigt har mängden bilar och människor ökat. Så per person har dödsfallen minskat.

Säkrare bilar och vägar är huvudorsaken till minskningen, men man får nog ändå konstatera att vi människor inte är särskilt väl lämpade att köra runt ett ton tunga plåtlådor.

Vår enda chans?

Den största – och enda? – chans vi har att kraftigt minska detta är att bilarna börjar köra sig själva.

En dator blir aldrig distraherad eller arg. Den är aldrig full, trött, sms:ar en vän eller scrollar igenom sociala medier. Istället har den nära nog perfekt uppsyn kring bilen, reagerar blixtsnabbt och kan tänka igenom tusentals handlingsalternativ på millisekunder.

Det är i teorin. Hur ser det ut i praktiken? I flera år har vi sett siffror på hur självkörande bilar är säkrare, men den statistiken har ofta haft problemet att det inte riktigt är en rättvis jämförelse. Självkörande bilar har kört under kontrollerade förhållanden, mestadels i städer och i bra väglag och väder. Om man jämför dessa bra trafikförhållanden med ett genomsnitt av alla andra sorters trafik, väglag och väder så har de självkörande bilarna en inbyggd fördel i statistiken.

Det var därför en ny studie om Waymos självkörande bilar var så intressant. Där har de försökt göra en äpple mot äpple-jämförelse mellan självkörande och människostyrda bilar.

Forskarna viktar statistiken för mänskliga förare så att den motsvarar exakt de platser där Waymo kör. På så sätt jämförs säkerheten i samma typer av fordon, på samma typer av vägar och i samma områden. Det gör att skillnaderna i resultat beror på själva körningen och inte på att Waymo och människor kör i olika miljöer.

Resultatet är en dramatiskt mycket säkrare körning:

  • Olyckor med någon skada: –79 procent
  • Olyckor med airbagutlösning: –81 procent
  • Olyckor med allvarlig skada eller död: –85 procent

För särskilt riskfyllda situationer är minskningarna ännu tydligare:

  • Korsningsolyckor: –96 procent
  • Singelolyckor: –93 procent
  • Olyckor med fotgängare: –92 procent
  • Olyckor med cyklister: –82 procent
  • Olyckor med motorcyklister: –82 procent
  • Sidokollisioner mellan fordon: –74 procent

Ingen olyckstyp visade en ökning jämfört med mänsklig körning.

Väderförhållanden saknas dock, då detta inte går att utläsa av statistiken. Dåligt väder som regn och snö ökar riskfrekvensen. Det är oklart om och hur det skulle påverka statistiken, men ändå värt att känna till.

Se inte världen via rubriker

I fredags lyssnade jag på tidigare finansminister Anders Borg på Hjertadagarna. Han skulle prata om världsekonomin och jag bara antog att han skulle vara pessimistisk. Så fel jag fick.

"Problemet är", sa han, "att ni läser tidningarna." Då får man uppfattningen att världsekonomi, likt så mycket annat, är på väg åt fel håll.

Det är ju exakt det budskapet jag brukar ha och har tjatat om många gånger i dessa texter. Men nu hade jag trillat dit själv.

Botemedlet mot att luras av negativa rubriker är att förstå utvecklingen bakom. Att känna till siffrorna, tekniken eller trenderna. Jag följer inte världsekonomin på det sättet, utan just via rubriker och nyheter. Så jag blev pessimist. Anders Borg visade, med en kaskad av siffror från världens alla hörn, att det inte alls var så nattsvart som jag trodde.

Självkörande bilar har börjat rulla

Så fort en självkörande bil krockar blir det en nyhet, som dessutom övertolkas. Så här såg det ut i Bloomberg i somras:

Tolkar man självkörande bilars säkerhet via rubriker lär man bli pessimist.

Bloomberg har för övrigt inget vidare track record inom området självkörande fordon. Det här var deras omslag för tre år sedan:

Samtidigt tuffade utvecklingen på. Nu genomförs uppskattningsvis runt en halv miljon autonoma taxiresor, varje vecka.

Problemet är att det inte går att vara insatt i varje område och så fort vi inte är det riskerar vi att trilla ner i pessimistdiket. Därför måste vi hjälpas åt. Vi på Warp News försöker dra vårt strå till stacken. Vi skrev varför Bloomberg hade fel, redan då det begav sig.

💡 Optimist’s Edge: Självkörande bilar är snart här
💡 Om 20 år kommer människor inte att tillåtas att köra bil på vanliga vägar eftersom datorer då kommer att köra mycket bättre. Detta kommer att föra med sig en stor förändring och massor av nya möjligheter. Tiden att börja tänka på detta är NU.

Och även att självkörande bilar kommer vara väldigt säkra.

💡 Optimist’s Edge: Självkörande bilar kommer vara extremt säkra
💡 Självkörande bilar kommer att vara många gånger säkrare än människokörda bilar och rädda miljontals liv och hindra ännu fler människor från att skadas.

Men vi täcker inte alla områden och trillar uppenbarligen dit själva ibland. Därför är det så viktigt att vi alla hjälps åt. Delar artiklar med andra perspektiv, argumenterar mot kollegan som menar att det går åt helvete och på olika sätt sprider en annan bild.

Tack för att du läser Warp News!

Mathias Sundin
Arge optimisten


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.