Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: Självkörande bilar är snart här

💡 Optimist's Edge: Självkörande bilar är snart här

💡 Om 20 år kommer människor inte att tillåtas att köra bil på vanliga vägar eftersom datorer då kommer att köra mycket bättre. Detta kommer att föra med sig en stor förändring och massor av nya möjligheter. Tiden att börja tänka på detta är NU.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

📉 Vad folk tror

Många är pessimistiska till självkörande bilar. Det kommer definitivt inte ske snart, förmodligen inte de närmaste årtiondena, och kanske aldrig.

Bloomberg fångade pessimismen med det här omslaget: "...vi är fortfarande inte ens nära en självkörande framtid..."

📈 Här är fakta

  • Målet är att nå fullt självkörande. Nivån där du har så stor tilltro till bilens förmågor att du kan ta bort ratten.
  • Fullt självkörande är inte ett lätt problem att lösa. Tvärtom är det mycket svårt. Bilens dator måste förstå omgivningarna perfekt, vilket innebär att den behöver se med hjälp av kameror eller andra hjälpmedel, som radar. Rejält konstiga saker kan hända, till exempel när människor klär ut sig som trafikljus (det har hänt!). En mänsklig förare skulle då också bli förvirrad, men snart inse att trafikljusen är människor och skratta. Det är inte lika lätt för en dator.
  • Det finns två huvudsakliga sätt att lösa självkörande på. Vi kallar dem modell Waymo och modell Tesla.
  • Modell Waymo är att skapa detaljerade kartor och kunskap om ett specifikt område. Waymo började med Phoenix och har nu också expanderat till San Francisco. Där kan deras bilar köra utan förare. Men sätt samma bilar i New York, eller på landsbygden, och de kommer inte långt.
I detta område i Phoenix, kan Waymos bilar köra själva.
  • För modell Waymo behöver bilar mer dyr utrustning för att förstå sin omgivning.
Bild från Waymo.
  • Modell Tesla är att lära bilen att förstå sin omgivning och kunna köra var som helst på jorden, utan särskilda förkunskaper.
  • Vad du behöver för båda lösningarna är mycket data och riktigt bra maskininlärning för att träna AI:n som kör bilen.
  • Tesla har överlägset mest data. Nästan alla Tesla-bilar samlar in data varje gång de körs. 400 000 av dem är dessutom med i Full Self-Driving betan. Dessa bilar kör till stor del själva, med föraren redo att ta över. Många slumpmässiga saker händer när 400 000 bilar kör runt på vägarna, och denna information används för att lära bilarna att köra allt bättre.
  • Det är svårt att säga vilket företag, Waymo eller Tesla, som har de bästa AI-ingenjörerna. Båda företagen är i toppklass, vilket innebär att inflödet av data hanteras på ett användbart sätt.
  • Hur nära är vi? Det är svårt att säga. Men förutsättningarna för framgång finns där. Att nå nivån där vi är så säkra att vi kan ta bort ratten och bilen kan köra var som helst på jorden är troligen flera år bort. Men en bil som kan köra själv 99,99% av tiden på de flesta vägarna är troligen här innan 2030.
  • Det exakta året är svårt att förutse nu, men det är mycket troligt att det händer de närmaste åren. Det är osannolikt att vi skulle behöva vänta flera decennier eller längre, för att bilar ska kunna köra sig själva.

💡 Optimist's Edge

💡 Om 20 år kommer människor inte längre få köra bil på vanliga vägar, eftersom datorer då kommer att köra så mycket bättre.

Även om det är svårt att förutspå exakt när vi når fullständig självkörande bilar, är det dags att börja förbereda sig. När det händer, kommer världen att förändras drastiskt. Under de senaste hundra åren har inget annat fysisk produkt haft en större påverkan på samhället och miljön vi lever i än bilen. När bilar börjar köra sig själva, kommer samhället, städer och vägar att förändras.

Det kommer inte att ske över en natt. Det är en gradvis process där bilarna blir bättre och bättre på att köra. Vi börjar redan se de tidiga fördelarna, som färre olyckor.

Från InsideEVs

👇 Så får du Optimist’s Edge

  • Sitt ner (eller ställ dig upp, gå, eller spring) – och tänk. Vad kommer att hända när bilar kör sig själva?
  • När det inte längre finns behov att ha människor fastspända med säkerhetsbälten, två i framsätet och tre i baksätet - hur kommer människor att åka bil då?
  • Vad kommer vi att göra i bilen och vilka produkter eller tjänster kommer vi att behöva?
  • Behöver vägarna förändras och hur?
  • Hur ändrar vi lagar och regler för att göra övergången snabbare och smidigare?
  • Vad kan vi göra för att lindra rädslor och stress relaterat till att åka i en självkörande bil?
  • När en självkörande bil krockar och dödar någon, vad kan vi göra för att nyhetsmedia inte ska eskalera det till panik och rädsla för det nya? (Självkörande bilar kommer ibland att krasha, men mycket mer sällan än människostyrda bilar som dödar över en miljon människor varje år.)
  • Gå igenom varje aspekt av bilen, bilkörning och bilens funtion idag och baserat på din kunskap, utbildning eller expertis tänk på vad som kommer att förändras och vilka möjligheter det kommer att skapa.

Mathias Sundin
Chefredaktör, Warp News


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.