
đ Johan Norberg: Hur gyllene Ă„ldrar skapas, hur de slutar â och vad det sĂ€ger om vĂ„r tid
Varför blir vissa samhĂ€llen kreativa kraftcentrum medan andra stagnerar? FrĂ„n renĂ€ssansens Florens till dagens Silicon Valley undersöker Norberg vad som fĂ„r civilisationer att blomstra â och vad som hotar vĂ„r egen gyllene tidsĂ„lder.
Dela artikeln
Johan Norberg Àr aktuell med en ny bok: Peak Human: What We Can Learn from History's Greatest Civilizations. Den kan köpas hos Adlibris, Bokus och Akademibokhandeln, eller bestÀllas direkt frÄn förlaget Atlantic Books.
Vilken hyfsad konstnÀr som helst hade kunnat skapa realistiska karaktÀrer med volym, fysisk tyngd och rumslig nÀrvaro, genom att anvÀnda ljus och fÀrg för att antyda avstÄnd, eftersom det trots allt Àr sÄ vÀrlden ser ut. SÄ varför var renÀssansmÄlaren Giotto den förste att göra det pÄ 900 Är?
Eller ta den flygande skytteln, som hjĂ€lpte till att göra vĂ€vning mycket mer produktiv under den industriella revolutionen. Den krĂ€vde ingen speciell kunskap och bestod bara av lite snöre och tvĂ„ trĂ€boxar pĂ„ vardera sidan. ĂndĂ„ prövade ingen vĂ€vare detta under 5 000 Ă„r.
Varför fĂ„r vi plötsligt ett utbrott av kreativitet och framsteg pĂ„ vissa platser och under vissa tidsperioder â och varför tar de slut? Det Ă€r vad jag undersöker i min bok Peak Human: What We Can Learn from the Rise and Fall of Golden Ages (Atlantic Books).
Det jag har lÀrt mig Àr att tidsÄldrar blir gyllene genom imitation och innovation. De uppstÄr först pÄ grund av fusk. De kom inte pÄ alla innovationer som fick dem att blomstra; istÀllet tog de dem frÄn andra.
Atenska, italienska och hollÀndska köpmÀn fÄngade upp nya idéer pÄ sina affÀrsresor. Likt Borgerna i Star Trek absorberade romarna stÀndigt folk, idéer och metoder genom erövringar, och det abbasidiska Bagdad sponsrade aktivt ett översÀttningsprojekt för att lÀgga vantarna pÄ vÀrldens kunskap och vetenskap.
Men det finns en grÀns för hur lÄngt imitation kan ta dig. För att göra framstegen sjÀlvgÄende var dessa kulturer tvungna att kombinera dessa influenser med sina egna tankar för att skapa nya lösningar och metoder, frÄn högre jordbruksavkastning till konstnÀrliga uppror. Detta krÀver inkludering pÄ hemmaplan. MÀnniskor mÄste tillÄtas att prova nya saker. Yttrandefrihet, fria marknader och ett rÀttssystem som begrÀnsar hÀrskares godtyckliga handlingar ger utrymme för detta.
Men för att fÄ fram Giotto och den flygande skytteln krÀvs nÄgot mer: en bredare kultur av optimism. Innovation Àr svÄrt och kontroversiellt, och resultaten Àr aldrig garanterade. DÀrför behöver du en kÀnsla av att det finns hopp och möjligheter, och du behöver förebilder omkring dig som har visat vÀgen, för att det ska verka vÀrt att försöka. Andra att inspireras av, lÀra frÄn och tÀvla med.
Dessa framsteg blev ibland sjÀlvbÀrande eftersom de, vid en viss punkt, började förÀndra dessa kulturers sjÀlvbild. Det Àr dÀrför vi ofta ser kluster av kreativitet, som filosofi i Aten, konst under renÀssansen, klassisk musik i Wien och teknologi i Silicon Valley.
Pessimism, förestÀllningen att det Àr hopplöst, Àr en sjÀlvuppfyllande profetia. Detta Àr en ledtrÄd till nedgÄngen och fallet för gyllene tidsÄldrar.
Det Àr som om historien har ett stort Status Quo-filter (liknande hypotesen om Fermis paradox om varför vi inte har stött pÄ utomjordiskt liv trots sannolikheten att det existerar). Civilisationer i varje era har försökt bryta sig loss frÄn förtryckets och bristens bojor, men de har mött starka motkrafter, och förr eller senare drog dessa dem tillbaka ned till jorden.
Eliter som har gynnats av innovation som upphöjt dem vill sparka bort stegen bakom sig, grupper som hotas av förÀndring försöker stelna kulturen till en ortodoxi, och aggressiva grannar dras till de framgÄngsrikas rikedom och försöker döda hönan för att stjÀla dess guldÀgg. UtomstÄende kan döda och förstöra, men de kan emellertid inte döda nyfikenhet och kreativitet. Bara vi kan göra det mot oss sjÀlva.
NÀr vi Àr hotade söker vi ofta stabilitet och förutsÀgbarhet, och stÀnger ute det som Àr annorlunda och oförutsÀgbart. Alla dessa gyllene tidsÄldrar upplevde i kristider ett död-Ät-Sokrates-ögonblick, nÀr de förlorade sin tro pÄ intellektuell öppenhet. De började stödja starka mÀn, kontrollera ekonomin och överge internationellt utbyte. Detta gjorde rÀdslan för katastrof sjÀlvuppfyllande, eftersom dessa barriÀrer begrÀnsade tillgÄngen till andra möjligheter och inskrÀnkte den anpassning och förÀndringskraft som kunde ha hjÀlpt dem att hantera hotet.
Vad sÀger det om vÄr civilisation? Den nuvarande anglosfÀriska eran, som tog sin början med den industriella revolutionen och fördes vidare av den amerikanska revolutionen 1776 och efter det andra vÀrldskriget den liberala vÀrldsordningen, har varit den mest gyllene hittills, eftersom den ocksÄ har varit global. För första gÄngen har förbÀttringar i levnadsstandard och möjligheter inte varit begrÀnsade till en region.
Sedan 1820 har andelen mÀnniskor i extrem fattigdom globalt minskat frÄn mer Àn 8 av 10 till fÀrre Àn 1 av 10, och livslÀngden har skjutit upp frÄn 30 till 74 Är.
Som vi har lÀrt oss frÄn historien Àr dock inget för evigt. FrÄgan Àr, ligger det stora filtret framför oss eller bakom oss? Min slutsats Àr att det aldrig ligger bakom oss en gÄng för alla, eftersom nostalgi, kontrollbehov och stamtÀnkande existerar inom den mÀnskliga naturen och vi bÀr det med oss vart vi Àn gÄr. Det kan ÄtervÀnda och hota oss vid de mest ovÀntade tillfÀllen, men det betyder inte att det kommer att vinna.
Jag tror inte att den amerikanska vÀrldsordningen kommer att förstöras utifrÄn. Det finns för mÄnga lÀnder och befolkningar som ser sitt intresse i öppen handel och en regelbaserad ordning, och det valet ger dem mer innovation och tillvÀxt pÄ lÄng sikt. Men allt kan rivas ned inifrÄn, genom regleringar och ohÄllbara skulder, genom att upprÀtta murar, handelsbarriÀrer och starka mÀn som ignorerar lagstyret.
Som Abraham Lincoln sa 1838 om risken för ett slut pÄ det amerikanska experimentet: "Det kan inte komma frÄn utlandet. Om förintelse blir vÄrt öde, mÄste vi sjÀlva vara dess upphovsmÀn och fullbordare. Som en nation av fria mÀnniskor mÄste vi leva genom all tid, eller dö genom sjÀlvmord."
Det Àr ocksÄ vÄrt val idag. Men vi har en fördel jÀmfört med tidigare guldÄldrar, eftersom vi kan lÀra oss av deras framgÄngar och deras misstag. Vi vet vad vi borde göra, att försöka ÄterupptÀcka den dÀr livskÀnslan, den dÀr kÀnslan av förundran, och kÀmpa för öppenhet och frihet, för att Äteruppbygga en kultur av optimism. En guldÄlder Àr inte ett öde, utan ett val.
Johan Norberg
Peak Human: What We Can Learn from History's Greatest Civilizations kan köpas hos Adlibris, Bokus och Akademibokhandeln, eller bestÀllas direkt frÄn förlaget Atlantic Books.