Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: När allt blir en tjänst

💡 Optimist's Edge: När allt blir en tjänst

Musik, böcker och filmer är bara början. Många av de saker vi ägde förvandlas nu till en tjänst. I denna utveckling ligger stora möjligheter och bra affärsidéer både för folk och planet. Häng med!

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Dela artikeln

Sammanfattning

📉 Vad folk tror

Vi gör det utan att tänka: köper saker. Smått och stort, de flesta av oss njuter av att köpa och äga allt från hus och bilar till kläder och böcker. Idag är det en självklarhet för de flesta, vi köper och äger det mesta som konsumeras. Men nu sker en förändring.

📈 Här är fakta

I många länder runt om i världen ser vi början på ett skifte: från produkter till tjänster och från att äga till "att få tillgång till". Troligen är du redan en del av detta skifte.

💡 Optimist's Edge

Vi är fortfarande i början av detta accelererande skifte till allt fler tjänster. Att veta detta ger dig en edge. Men hur kan det förklaras mer ingående? I den fullständiga artikeln går vi igenom en modell som ger dig en kraftfull edge.

👇 Hur du får Optimist's Edge

Tåget har redan lämnat stationen, eller hur? Alla "stora" saker som kan bli en tjänst har redan gjort det, som musik, film och så vidare. Fel. Skiftet har börjat, men det betyder också att det finns en större mognad på marknaden.

Möjligheterna har aldrig varit större och i stort sett varje marknad experimenterar nu med tjänster i olika former. Läs hela artikeln för inspiration!

2020 lanserade IKEA Furniture-as-a-Service, möbler som tjänst. Det är ett försök att utforska "skalbara prenumerationstjänster" för allt från soffor till kök.

📉 Vad folk tror

Vi gör det utan att tänka: köper saker. Smått och stort, de flesta av oss njuter av att köpa och äga allt från hus och bilar till kläder och böcker. Idag är det en självklarhet för de flesta, vi köper och äger det mesta som konsumeras.

Men nu sker en förändring.

📈 Här är fakta

Det är något speciellt med att äga något. Det är din. Det är en skön känsla. Men det finns också uppenbara nackdelar. Det du äger behöver du ta hand om. Du kan oroa dig för det, måste försäkra det, se till att det underhålls och eventuellt få det sålt en dag. När det gäller dyrare saker kan det krävas mycket sparande eller lån. I båda fallen är det en betydande investering.

Att äga är med andra ord mycket arbete, både mentalt och fysiskt. En relevant fråga att ställa är: Behöver du äga det där?

I många länder runt om i världen ser vi början på ett skifte: från produkter till tjänster och från att äga till "att få tillgång till".

Troligen är du redan en del av detta skifte.

Det vi tidigare ägde är nu en tjänst

Lyssnar du på musik på band, vinyl eller CD? Tittar du på filmer på VHS, DVD eller Bluray? Köper du spel på disketter eller CD-skivor? Läser du böcker, tidningar och tidskrifter på papper?

Eller är det mesta av detta nu en del av ditt förflutna?

Vi har större tillgång än någonsin till musik, filmer, spel, böcker och artiklar. Spotify, Netflix, Apple Arcade och Audible, och många fler, ger oss tillgång till miljontals titlar bara genom att svepa med fingarna på våra smartphones. Det är en enorm marknad som redan har gått från ägande till något du idag har som tjänst. När du slutar betala har du inte tillgång längre.

Inga hyllor är fulla av papper och plast. Du behöver inte gå till en butik för att få tillgång eller få det levererat hem. Det är ingen risk för repor som kan förstöra hela grejen och du behöver inte oroa dig för att hela den dyrbara samlingen ska brinna upp.

Det har full tillgång till mer media än du kan konsumera under en livstid, med dig överallt, sökbar och i superhög kvalitet.

Det är bättre än att äga, eller hur?

Historisk artefakt.

Det finns många andra exempel på fysiska saker du ägde som nu är tjänster, som post, fotoalbum och kartor.

Med fokus på kärnverksamheten

I organisationer ser vi samma utveckling. Saker som tidigare ägdes är nu tjänster. Ägda datacenter, programvaran som körs på dem och personalen som underhåller dem är nu molntjänster i många olika smaker, till exempel:

  • Software-as-a-Service
  • Platform-as-a-Service
  • Infrastructure-as-a-Service

Funktioner som reception, support och ekonomi "ägs" inte nödvändigtvis längre av företaget. Det är en tjänst som köps av andra företag.

Den övergripande trenden är att företag fokuserar på kärnverksamheten. Allt som inte är "core business" tas in som tjänst istället. Kapitalutgifter, CAPEX, förvandlas till löpande utgifter eller OPEX.

Trenden är tjänstefiering

Ordet att använda är tjänstefiering vilket betyder en omvandling eller inkapsling av befintliga processer eller system till en eller flera tjänster.

Det består av försäljning och köp av lösningar och resultat snarare än konkreta produkter. I stället för att sälja något en gång hittar tillverkarna sätt att "tjänstefiera" sina produkter.

Att ha ett serverrum i källaren är för de flesta företag nu ett minne blott. Denna spaghetti skulle göra sig bra som tjänst istället.

💡 Optimist's Edge

Vi är fortfarande i början av ett accelererande skifte till tjänster. Att veta detta ger dig en edge. Men hur kan det förklaras mer ingående?

6 D:n av digital disruption

Ett bra sätt att beskriva denna utveckling är genom "6 Ds of Digital Disruption" som ursprungligen myntades av Steven Kotler och Peter Diamandis i boken Bold: How to Go Big, Create Wealth and Impact the World som kom ut 2015.

Musik, spel, böcker och filmer. Alla exemplen ovan, och många fler, har gått igenom dessa stadier.

6 D:n. Källa: Singularity University

1. Digitized

Detta är det stadium då information reproduceras och delas via en digital plattform. Data konverteras först från fysisk till digital. När informationen blir digital blir den lättare att dela och replikera.

Själva internet är ett bra exempel på hur "digitisering" fungerar (notera att det här begreppen inte är samma sak som digitalisering). Netflix, Spotify och alla andra plattformar som möjliggör utveckling av tjänster är baserade på det.

Före internet var kunskap och lärande i stort sett begränsat till böcker och därför begränsades människor av både böckernas omfattning och tillgänglighet. Internet förändrade allt detta, vilket gjorde information digital och som en tjänst. Med de fysiska begränsningarna borttagna fick människor plötsligt enkel, snabb åtkomst till en nästan oändlig ström av information om alla tänkbara ämnen.

2. Deceptive

Detta är fasen där en ny teknik tar lite tid på sig att växa. I detta skede kanske den nya tekniken inte verkar särskilt imponerande eller användbar. Enligt Kotler händer detta när en ny tekniktrend upplever mycket "hype i början" men inte lyckas få mycket dragkraft. Denna långsamma start är ofta bara en illusion. Små förbättringssteg blir väldigt stora med tiden. Det är bedrägligt, deceptive, eftersom vi luras av den initialt långsamma utvecklingen.

Det verkade som om e-boksläsaren skulle misslyckas. Sen small det bara till. Utvecklingen var bedräglig. Böcker blev digitala och alltmer tillgängliga som en tjänst.

Ett exempel är e-boksläsare som, när de blev tillgängliga i slutet av 1990-talet, inte lyckades få speciellt stort intresse från konsumenterna. Under de närmaste åren lanserades ett antal olika varianter, men intresset från marknaden var svalt. Utifrån, för den som inte tittade så noga, verkade det som om e-boksläsaren skulle misslyckas. Men 2007 släppte Amazon Kindle tillsammans med en onlinebutik fylld med tusentals e-böcker. Nästan över en natt exploderade något som en gång var ett nischintresse med några få entusiaster och blev ett globalt fenomen.

Ett annat exempel på "bedräglig utveckling": 1975 skapade Kodak-ingenjören Steve Sasson den första digitalkameran någonsin. Kameran var ungefär lika stor som en brödrost och det tog 23 sekunder att ta en enda bild. Den tog 0,01 megapixel svartvita bilder som sparades på ett kassettband. Kodak trodde inte att digitalkameror var framtiden. 2012 gick företaget i konkurs.

3. Disruption

I disruptions-fasen omvandlas etablerade vanor och praxis genom att en ny teknik kommer in i den sociala eller affärsmässiga stratosfären. När människor börjar använda tekniken mer och mer inser de att den har förmågan att förbättra deras liv eller optimera sättet att arbeta. Plötsligt blir de traditionella systemen och praxis föråldrade och irrelevanta.

Ett exempel på disruption är att post blivit e-post. Från en fysisk "ägd" sak till en digital tjänst.

4. Demonetization

Demonetization, "avmonetarisering", innebär att något minskar drastiskt i kostnad genom användning av digital teknik. Detta beror på att den digitala versionen av ett objekt kostar mindre att producera, och de enheter som människor använder för att komma åt digital information blir allt vanligare och billigare.

Hur mycket måste du betala för en karta idag? Ingenting. Det är en digital tjänst som du kan använda gratis.

5. Dematerialisering

Dematerialisering innebär att fysisk teknik förvandlas till immateriella medier. Detta är bränslet som driver digitaliseringen och skapar en kompakt, lättillgänglig teknik som kan hålla en enorm mängd information samtidigt som den erbjuder förbättrad funktionalitet.

När en teknik väl kommer in i dematerialiseringsfasen och förvandlas till en tjänst blir den tillgänglig och användbar på ett sätt som den materiella versionen aldrig kunde.

Din smartphone fungerar till exempel som flera enheter i en: telefon, dator, HD-kamera, GPS och mycket mer – allt i en enhet, tillräckligt liten för att kunna hållas i handen.

Allt det här är nu dematerialiserat och finns i en enda smartphone.

6. Demokratisering

Slutligen, när något blir digitalt och så småningom "avmonetariseras", blir det i princip tillgängligt som en tjänst för alla.

I detta skede kan småföretag konkurrera med jätteföretag och oavsett om du bor i en koja i den namibiska öknen eller på Park Avenue i New York, kan du få tillgång till samma information.

Eftersom digitala tjänster är tillgängliga och billiga, ofta gratis, behöver företag och individer inte längre en enorm reservoar med resurser för att tillhandahålla produkter och tjänster. Spelplanen har jämnats ut och marknaden blir mer demokratisk.

6 D:n leder till demokratisering. När något blir digitalt och så småningom "avmonetariseras" blir det tillgängligt som en tjänst för alla.

Helt digital och delvis fysisk

Allt som kan bli digitalt kommer att bli digitalt. När det gör det kommer det troligtvis att följa stegen i 6 D och det kommer att hända snabbare än du tror.

För saker som musik, som kan bli helt digitala, är utvecklingen väldigt snabb. För saker som av någon eller annan anledning måste vara delvis fysiska kommer det att gå långsammare. Men när den disruptiva fasen väl nås kommer skiftet att bli massivt.

Låt oss nu titta närmare på hur du faktiskt får Optimist's Edge genom att inspireras av fler idéer och, förhoppningsvis, få igång din kreativitet och komma på egna tjänster.

👇 Hur du får Optimist's Edge

Tåget har redan lämnat stationen, eller hur? Alla "stora" saker som kan bli en tjänst har redan gjort det, som musik, filmer och så vidare. Fel. Skiftet har bara börjat.

Det vi äger idag som snart kommer att bli en tjänst

Möjligheterna har aldrig varit större. Skiftet har börjat, men det betyder också att det finns mer mognad på marknaden. Människor har redan börjat förändra sitt tankesätt.

Tjänster växer fram på i stort sett alla marknader.

Verktyg som en tjänst

Ett bra exempel är trädgårds- och elverktyg. De är ganska dyra, men de flesta köper dem ändå och använder dem sedan en eller två gånger om året. Dessa verktyg skulle vara smarta att ha som en lättillgänglig tjänst istället, eller hur?

Detta är vad Husqvarnas "Grannboxen" handlar om. Det är en delningstjänst där upp till 25 hushåll prenumererar på en verktygsbod. Boden är fylld med elektriska och batteridrivna verktyg från Husqvarna och Gardena och placerad i en av abonnentens trädgårdar för enkel åtkomst.

Husqvarnas "Grannboxen" är en delningstjänst där upp till 25 hushåll prenumererar på en verktygsbod. Lådan är fylld med elektriska och batteridrivna verktyg från Husqvarna och Gardena.

Babykläder som en tjänst

Barn växer så snabbt. När de är små växer de ur kläder på en eller två månader. Men det finns en tjänst för det.

Bundlee är Storbritanniens första uthyrningstjänst för barnkläder. Deras utgångspunkt är etiskt tillverkade kläder och syftar till att minska slöseri som orsakas av föräldrar som köper för mycket kläder. Med abonnemanget får du en låda som innehåller 15 olika babykläder.

Bundlee kräver inte att du lämnar tillbaka kläderna på ett visst datum. Det är inte en vecko- eller månadsprenumeration. Istället returnerar du kläderna när ditt barn vuxit ut dem. Vid returen skickar Bundlee nästa låda till dig, med kläder som är en storlek större.

Bundlee är en av många uthyrningstjänster för barnkläder.

Logistik och vatten som en tjänst

I större skala ser vi början på ett massivt skifte från att äga till "som en tjänst" inom allt från logistik till vatten. Svenska Einride kommer att tillhandahålla sina autonoma eldriva lastbilar som en tjänst.

Svenska Einrides autonoma eldriva lastbilar tillhandahålls som en tjänst.

Wayout, också ett svenskt företag, gör sig redo att tillhandahålla rent dricksvatten som en tjänst mer eller mindre var som helst i världen där det finns en vattenkälla.

Wayout, också det ett svenskt företag, kommer att tillhandahålla rent dricksvatten som en tjänst mer eller mindre var som helst i världen där det finns en vattenkälla.

Incitamentskifte – från slit och släng till hållbara saker

Många saker händer i och med detta skifte till tjänster. En av de mest intressanta aspekterna är att producenterna nu får ett starkt incitament att skapa saker som håller. Det som en gång var en affärsmodell, slit och släng, blir nu föråldrad.

Babykläderna måste hålla många tvättar och lastbilarna fungera många mil för att affärsmodellen ska fungera. Kvalitet blir högre prioritet än kvantitet.

Att gå mot en tjänstebaserad ekonomi innebär också att vi går mot en mer hållbar ekonomi.

Vad blir inte en tjänst?

Trots rubriken kommer inte exakt allt bli en tjänst. I edgen ingår också att förstå vad vi kommer att fortsätta äga:

  • Investeringar och allt som ökar i värde. I många länder betyder detta bostäder. Så länge som priserna på bostadsmarknaden ökar snabbare än inflationen, kommer skiftet mot att hyra, "bostad som en tjänst", att vara långsam eller obefintlig.
  • Saker av nostalgisk eller känslomässig natur. Även om det har lågt eller litet värde kommer saker som antikviteter inte att bli en tjänst så länge de har ett känslomässigt värde.
  • Hygieniska eller intima produkter. Underkläder som en tjänst kommer inte att fungera lika bra som babykläder, inte heller vibrator som tjänst. Troligtvis kommer inte ens den mest grundliga rengöringsregimen i världen att förändra den saken.
Vibrator som en tjänst: troligen INTE en bra affärsidé.

Med det sagt, nu har du läst hela vägen hit, vad tror du kommer att bli en tjänst? Vad skulle DU föredra var en tjänst istället för något du ägde?

Vilka ekosystem kommer att krävas för att leverera alla dessa tjänster? Vilka tjänster kan du erbjuda?

Du har nu en edge eftersom du har fått denna kunskap före de flesta andra – vad ska du göra med din Optimist's Edge?


❓ Vad mer kan du göra?

Dela gärna fler idéer med andra Premium Supporters i vår Facebook-grupp.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.