Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: NĂ€r allt blir en tjĂ€nst

💡 Optimist's Edge: NĂ€r allt blir en tjĂ€nst

Musik, böcker och filmer Àr bara början. MÄnga av de saker vi Àgde förvandlas nu till en tjÀnst. I denna utveckling ligger stora möjligheter och bra affÀrsidéer bÄde för folk och planet. HÀng med!

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Sammanfattning

📉 Vad folk tror

Vi gör det utan att tÀnka: köper saker. SmÄtt och stort, de flesta av oss njuter av att köpa och Àga allt frÄn hus och bilar till klÀder och böcker. Idag Àr det en sjÀlvklarhet för de flesta, vi köper och Àger det mesta som konsumeras. Men nu sker en förÀndring.

📈 HĂ€r Ă€r fakta

I mÄnga lÀnder runt om i vÀrlden ser vi början pÄ ett skifte: frÄn produkter till tjÀnster och frÄn att Àga till "att fÄ tillgÄng till". Troligen Àr du redan en del av detta skifte.

💡 Optimist's Edge

Vi Àr fortfarande i början av detta accelererande skifte till allt fler tjÀnster. Att veta detta ger dig en edge. Men hur kan det förklaras mer ingÄende? I den fullstÀndiga artikeln gÄr vi igenom en modell som ger dig en kraftfull edge.

👇 Hur du fĂ„r Optimist's Edge

TÄget har redan lÀmnat stationen, eller hur? Alla "stora" saker som kan bli en tjÀnst har redan gjort det, som musik, film och sÄ vidare. Fel. Skiftet har börjat, men det betyder ocksÄ att det finns en större mognad pÄ marknaden.

Möjligheterna har aldrig varit större och i stort sett varje marknad experimenterar nu med tjÀnster i olika former. LÀs hela artikeln för inspiration!

2020 lanserade IKEA Furniture-as-a-Service, möbler som tjÀnst. Det Àr ett försök att utforska "skalbara prenumerationstjÀnster" för allt frÄn soffor till kök.

📉 Vad folk tror

Vi gör det utan att tÀnka: köper saker. SmÄtt och stort, de flesta av oss njuter av att köpa och Àga allt frÄn hus och bilar till klÀder och böcker. Idag Àr det en sjÀlvklarhet för de flesta, vi köper och Àger det mesta som konsumeras.

Men nu sker en förÀndring.

📈 HĂ€r Ă€r fakta

Det Àr nÄgot speciellt med att Àga nÄgot. Det Àr din. Det Àr en skön kÀnsla. Men det finns ocksÄ uppenbara nackdelar. Det du Àger behöver du ta hand om. Du kan oroa dig för det, mÄste försÀkra det, se till att det underhÄlls och eventuellt fÄ det sÄlt en dag. NÀr det gÀller dyrare saker kan det krÀvas mycket sparande eller lÄn. I bÄda fallen Àr det en betydande investering.

Att Àga Àr med andra ord mycket arbete, bÄde mentalt och fysiskt. En relevant frÄga att stÀlla Àr: Behöver du Àga det dÀr?

I mÄnga lÀnder runt om i vÀrlden ser vi början pÄ ett skifte: frÄn produkter till tjÀnster och frÄn att Àga till "att fÄ tillgÄng till".

Troligen Àr du redan en del av detta skifte.

Det vi tidigare Àgde Àr nu en tjÀnst

Lyssnar du pÄ musik pÄ band, vinyl eller CD? Tittar du pÄ filmer pÄ VHS, DVD eller Bluray? Köper du spel pÄ disketter eller CD-skivor? LÀser du böcker, tidningar och tidskrifter pÄ papper?

Eller Àr det mesta av detta nu en del av ditt förflutna?

Vi har större tillgÄng Àn nÄgonsin till musik, filmer, spel, böcker och artiklar. Spotify, Netflix, Apple Arcade och Audible, och mÄnga fler, ger oss tillgÄng till miljontals titlar bara genom att svepa med fingarna pÄ vÄra smartphones. Det Àr en enorm marknad som redan har gÄtt frÄn Àgande till nÄgot du idag har som tjÀnst. NÀr du slutar betala har du inte tillgÄng lÀngre.

Inga hyllor Àr fulla av papper och plast. Du behöver inte gÄ till en butik för att fÄ tillgÄng eller fÄ det levererat hem. Det Àr ingen risk för repor som kan förstöra hela grejen och du behöver inte oroa dig för att hela den dyrbara samlingen ska brinna upp.

Det har full tillgÄng till mer media Àn du kan konsumera under en livstid, med dig överallt, sökbar och i superhög kvalitet.

Det Àr bÀttre Àn att Àga, eller hur?

Historisk artefakt.

Det finns mÄnga andra exempel pÄ fysiska saker du Àgde som nu Àr tjÀnster, som post, fotoalbum och kartor.

Med fokus pÄ kÀrnverksamheten

I organisationer ser vi samma utveckling. Saker som tidigare Ă€gdes Ă€r nu tjĂ€nster. Ägda datacenter, programvaran som körs pĂ„ dem och personalen som underhĂ„ller dem Ă€r nu molntjĂ€nster i mĂ„nga olika smaker, till exempel:

  • Software-as-a-Service
  • Platform-as-a-Service
  • Infrastructure-as-a-Service

Funktioner som reception, support och ekonomi "Àgs" inte nödvÀndigtvis lÀngre av företaget. Det Àr en tjÀnst som köps av andra företag.

Den övergripande trenden Àr att företag fokuserar pÄ kÀrnverksamheten. Allt som inte Àr "core business" tas in som tjÀnst istÀllet. Kapitalutgifter, CAPEX, förvandlas till löpande utgifter eller OPEX.

Trenden Àr tjÀnstefiering

Ordet att anvÀnda Àr tjÀnstefiering vilket betyder en omvandling eller inkapsling av befintliga processer eller system till en eller flera tjÀnster.

Det bestÄr av försÀljning och köp av lösningar och resultat snarare Àn konkreta produkter. I stÀllet för att sÀlja nÄgot en gÄng hittar tillverkarna sÀtt att "tjÀnstefiera" sina produkter.

Att ha ett serverrum i kÀllaren Àr för de flesta företag nu ett minne blott. Denna spaghetti skulle göra sig bra som tjÀnst istÀllet.

💡 Optimist's Edge

Vi Àr fortfarande i början av ett accelererande skifte till tjÀnster. Att veta detta ger dig en edge. Men hur kan det förklaras mer ingÄende?

6 D:n av digital disruption

Ett bra sÀtt att beskriva denna utveckling Àr genom "6 Ds of Digital Disruption" som ursprungligen myntades av Steven Kotler och Peter Diamandis i boken Bold: How to Go Big, Create Wealth and Impact the World som kom ut 2015.

Musik, spel, böcker och filmer. Alla exemplen ovan, och mÄnga fler, har gÄtt igenom dessa stadier.

6 D:n. KĂ€lla: Singularity University

1. Digitized

Detta Àr det stadium dÄ information reproduceras och delas via en digital plattform. Data konverteras först frÄn fysisk till digital. NÀr informationen blir digital blir den lÀttare att dela och replikera.

SjÀlva internet Àr ett bra exempel pÄ hur "digitisering" fungerar (notera att det hÀr begreppen inte Àr samma sak som digitalisering). Netflix, Spotify och alla andra plattformar som möjliggör utveckling av tjÀnster Àr baserade pÄ det.

Före internet var kunskap och lÀrande i stort sett begrÀnsat till böcker och dÀrför begrÀnsades mÀnniskor av bÄde böckernas omfattning och tillgÀnglighet. Internet förÀndrade allt detta, vilket gjorde information digital och som en tjÀnst. Med de fysiska begrÀnsningarna borttagna fick mÀnniskor plötsligt enkel, snabb Ätkomst till en nÀstan oÀndlig ström av information om alla tÀnkbara Àmnen.

2. Deceptive

Detta Àr fasen dÀr en ny teknik tar lite tid pÄ sig att vÀxa. I detta skede kanske den nya tekniken inte verkar sÀrskilt imponerande eller anvÀndbar. Enligt Kotler hÀnder detta nÀr en ny tekniktrend upplever mycket "hype i början" men inte lyckas fÄ mycket dragkraft. Denna lÄngsamma start Àr ofta bara en illusion. SmÄ förbÀttringssteg blir vÀldigt stora med tiden. Det Àr bedrÀgligt, deceptive, eftersom vi luras av den initialt lÄngsamma utvecklingen.

Det verkade som om e-bokslÀsaren skulle misslyckas. Sen small det bara till. Utvecklingen var bedrÀglig. Böcker blev digitala och alltmer tillgÀngliga som en tjÀnst.

Ett exempel Àr e-bokslÀsare som, nÀr de blev tillgÀngliga i slutet av 1990-talet, inte lyckades fÄ speciellt stort intresse frÄn konsumenterna. Under de nÀrmaste Ären lanserades ett antal olika varianter, men intresset frÄn marknaden var svalt. UtifrÄn, för den som inte tittade sÄ noga, verkade det som om e-bokslÀsaren skulle misslyckas. Men 2007 slÀppte Amazon Kindle tillsammans med en onlinebutik fylld med tusentals e-böcker. NÀstan över en natt exploderade nÄgot som en gÄng var ett nischintresse med nÄgra fÄ entusiaster och blev ett globalt fenomen.

Ett annat exempel pÄ "bedrÀglig utveckling": 1975 skapade Kodak-ingenjören Steve Sasson den första digitalkameran nÄgonsin. Kameran var ungefÀr lika stor som en brödrost och det tog 23 sekunder att ta en enda bild. Den tog 0,01 megapixel svartvita bilder som sparades pÄ ett kassettband. Kodak trodde inte att digitalkameror var framtiden. 2012 gick företaget i konkurs.

3. Disruption

I disruptions-fasen omvandlas etablerade vanor och praxis genom att en ny teknik kommer in i den sociala eller affÀrsmÀssiga stratosfÀren. NÀr mÀnniskor börjar anvÀnda tekniken mer och mer inser de att den har förmÄgan att förbÀttra deras liv eller optimera sÀttet att arbeta. Plötsligt blir de traditionella systemen och praxis förÄldrade och irrelevanta.

Ett exempel pÄ disruption Àr att post blivit e-post. FrÄn en fysisk "Àgd" sak till en digital tjÀnst.

4. Demonetization

Demonetization, "avmonetarisering", innebÀr att nÄgot minskar drastiskt i kostnad genom anvÀndning av digital teknik. Detta beror pÄ att den digitala versionen av ett objekt kostar mindre att producera, och de enheter som mÀnniskor anvÀnder för att komma Ät digital information blir allt vanligare och billigare.

Hur mycket mÄste du betala för en karta idag? Ingenting. Det Àr en digital tjÀnst som du kan anvÀnda gratis.

5. Dematerialisering

Dematerialisering innebÀr att fysisk teknik förvandlas till immateriella medier. Detta Àr brÀnslet som driver digitaliseringen och skapar en kompakt, lÀttillgÀnglig teknik som kan hÄlla en enorm mÀngd information samtidigt som den erbjuder förbÀttrad funktionalitet.

NÀr en teknik vÀl kommer in i dematerialiseringsfasen och förvandlas till en tjÀnst blir den tillgÀnglig och anvÀndbar pÄ ett sÀtt som den materiella versionen aldrig kunde.

Din smartphone fungerar till exempel som flera enheter i en: telefon, dator, HD-kamera, GPS och mycket mer – allt i en enhet, tillrĂ€ckligt liten för att kunna hĂ„llas i handen.

Allt det hÀr Àr nu dematerialiserat och finns i en enda smartphone.

6. Demokratisering

Slutligen, nÀr nÄgot blir digitalt och sÄ smÄningom "avmonetariseras", blir det i princip tillgÀngligt som en tjÀnst för alla.

I detta skede kan smÄföretag konkurrera med jÀtteföretag och oavsett om du bor i en koja i den namibiska öknen eller pÄ Park Avenue i New York, kan du fÄ tillgÄng till samma information.

Eftersom digitala tjÀnster Àr tillgÀngliga och billiga, ofta gratis, behöver företag och individer inte lÀngre en enorm reservoar med resurser för att tillhandahÄlla produkter och tjÀnster. Spelplanen har jÀmnats ut och marknaden blir mer demokratisk.

6 D:n leder till demokratisering. NÀr nÄgot blir digitalt och sÄ smÄningom "avmonetariseras" blir det tillgÀngligt som en tjÀnst för alla.

Helt digital och delvis fysisk

Allt som kan bli digitalt kommer att bli digitalt. NÀr det gör det kommer det troligtvis att följa stegen i 6 D och det kommer att hÀnda snabbare Àn du tror.

För saker som musik, som kan bli helt digitala, Àr utvecklingen vÀldigt snabb. För saker som av nÄgon eller annan anledning mÄste vara delvis fysiska kommer det att gÄ lÄngsammare. Men nÀr den disruptiva fasen vÀl nÄs kommer skiftet att bli massivt.

LÄt oss nu titta nÀrmare pÄ hur du faktiskt fÄr Optimist's Edge genom att inspireras av fler idéer och, förhoppningsvis, fÄ igÄng din kreativitet och komma pÄ egna tjÀnster.

👇 Hur du fĂ„r Optimist's Edge

TÄget har redan lÀmnat stationen, eller hur? Alla "stora" saker som kan bli en tjÀnst har redan gjort det, som musik, filmer och sÄ vidare. Fel. Skiftet har bara börjat.

Det vi Àger idag som snart kommer att bli en tjÀnst

Möjligheterna har aldrig varit större. Skiftet har börjat, men det betyder ocksÄ att det finns mer mognad pÄ marknaden. MÀnniskor har redan börjat förÀndra sitt tankesÀtt.

TjÀnster vÀxer fram pÄ i stort sett alla marknader.

Verktyg som en tjÀnst

Ett bra exempel Àr trÀdgÄrds- och elverktyg. De Àr ganska dyra, men de flesta köper dem ÀndÄ och anvÀnder dem sedan en eller tvÄ gÄnger om Äret. Dessa verktyg skulle vara smarta att ha som en lÀttillgÀnglig tjÀnst istÀllet, eller hur?

Detta Àr vad Husqvarnas "Grannboxen" handlar om. Det Àr en delningstjÀnst dÀr upp till 25 hushÄll prenumererar pÄ en verktygsbod. Boden Àr fylld med elektriska och batteridrivna verktyg frÄn Husqvarna och Gardena och placerad i en av abonnentens trÀdgÄrdar för enkel Ätkomst.

Husqvarnas "Grannboxen" Àr en delningstjÀnst dÀr upp till 25 hushÄll prenumererar pÄ en verktygsbod. LÄdan Àr fylld med elektriska och batteridrivna verktyg frÄn Husqvarna och Gardena.

BabyklÀder som en tjÀnst

Barn vÀxer sÄ snabbt. NÀr de Àr smÄ vÀxer de ur klÀder pÄ en eller tvÄ mÄnader. Men det finns en tjÀnst för det.

Bundlee Àr Storbritanniens första uthyrningstjÀnst för barnklÀder. Deras utgÄngspunkt Àr etiskt tillverkade klÀder och syftar till att minska slöseri som orsakas av förÀldrar som köper för mycket klÀder. Med abonnemanget fÄr du en lÄda som innehÄller 15 olika babyklÀder.

Bundlee krÀver inte att du lÀmnar tillbaka klÀderna pÄ ett visst datum. Det Àr inte en vecko- eller mÄnadsprenumeration. IstÀllet returnerar du klÀderna nÀr ditt barn vuxit ut dem. Vid returen skickar Bundlee nÀsta lÄda till dig, med klÀder som Àr en storlek större.

Bundlee Àr en av mÄnga uthyrningstjÀnster för barnklÀder.

Logistik och vatten som en tjÀnst

I större skala ser vi början pÄ ett massivt skifte frÄn att Àga till "som en tjÀnst" inom allt frÄn logistik till vatten. Svenska Einride kommer att tillhandahÄlla sina autonoma eldriva lastbilar som en tjÀnst.

Svenska Einrides autonoma eldriva lastbilar tillhandahÄlls som en tjÀnst.

Wayout, ocksÄ ett svenskt företag, gör sig redo att tillhandahÄlla rent dricksvatten som en tjÀnst mer eller mindre var som helst i vÀrlden dÀr det finns en vattenkÀlla.

Wayout, ocksÄ det ett svenskt företag, kommer att tillhandahÄlla rent dricksvatten som en tjÀnst mer eller mindre var som helst i vÀrlden dÀr det finns en vattenkÀlla.

Incitamentskifte – frĂ„n slit och slĂ€ng till hĂ„llbara saker

MÄnga saker hÀnder i och med detta skifte till tjÀnster. En av de mest intressanta aspekterna Àr att producenterna nu fÄr ett starkt incitament att skapa saker som hÄller. Det som en gÄng var en affÀrsmodell, slit och slÀng, blir nu förÄldrad.

BabyklÀderna mÄste hÄlla mÄnga tvÀttar och lastbilarna fungera mÄnga mil för att affÀrsmodellen ska fungera. Kvalitet blir högre prioritet Àn kvantitet.

Att gÄ mot en tjÀnstebaserad ekonomi innebÀr ocksÄ att vi gÄr mot en mer hÄllbar ekonomi.

Vad blir inte en tjÀnst?

Trots rubriken kommer inte exakt allt bli en tjÀnst. I edgen ingÄr ocksÄ att förstÄ vad vi kommer att fortsÀtta Àga:

  • Investeringar och allt som ökar i vĂ€rde. I mĂ„nga lĂ€nder betyder detta bostĂ€der. SĂ„ lĂ€nge som priserna pĂ„ bostadsmarknaden ökar snabbare Ă€n inflationen, kommer skiftet mot att hyra, "bostad som en tjĂ€nst", att vara lĂ„ngsam eller obefintlig.
  • Saker av nostalgisk eller kĂ€nslomĂ€ssig natur. Även om det har lĂ„gt eller litet vĂ€rde kommer saker som antikviteter inte att bli en tjĂ€nst sĂ„ lĂ€nge de har ett kĂ€nslomĂ€ssigt vĂ€rde.
  • Hygieniska eller intima produkter. UnderklĂ€der som en tjĂ€nst kommer inte att fungera lika bra som babyklĂ€der, inte heller vibrator som tjĂ€nst. Troligtvis kommer inte ens den mest grundliga rengöringsregimen i vĂ€rlden att förĂ€ndra den saken.
Vibrator som en tjÀnst: troligen INTE en bra affÀrsidé.

Med det sagt, nu har du lÀst hela vÀgen hit, vad tror du kommer att bli en tjÀnst? Vad skulle DU föredra var en tjÀnst istÀllet för nÄgot du Àgde?

Vilka ekosystem kommer att krÀvas för att leverera alla dessa tjÀnster? Vilka tjÀnster kan du erbjuda?

Du har nu en edge eftersom du har fĂ„tt denna kunskap före de flesta andra – vad ska du göra med din Optimist's Edge?


❓ Vad mer kan du göra?

Dela gÀrna fler idéer med andra Premium Supporters i vÄr Facebook-grupp.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter