Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
☠ Verktyget som hjälper dig identifiera fejknyheter

☠ Verktyget som hjälper dig identifiera fejknyheter

Nyhetsvärderaren testar din förmåga att känna igen falska nyheter och ger tips om hur du kan bli bättre på källkritik.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

Det vimlar av fejknyheter på webben och på sociala medier, men nu kan vi lära oss att bli bättre på att avgöra vad som är falskt på nätet. Det är en forskargrupp vid Uppsala universitet som utvecklat ett digitalt självtest, Nyhetsvärderaren, som ska göra oss bättre på källkritik.

Testet visar upp ett antal nyheter som publicerats på webben eller på sociala medier. Sedan får du ange hur troligt det är att den nyheten är sann. Efter några frågor får du veta svaren tillsammans med tips på hur du kan arbeta för att upptäcka om nyheten är äkta eller inte. Efter det får du svara på ytterligare frågor där du kan testa metoderna du just lärt dig.

Ett viktigt användningsområde för Nyhetsvärderaren är att lära skolelever identifiera fejknyheter. Verktyget har också testats bland elever. 200 elever fick avgöra om en rad nyheter var äkta eller inte. Den grupp som fått testa Nyhetsvärderaren innan visade klart bättre resultat än de andra.

Många av de tips som Nyhetsvärderaren ger är enkla åtgärder som alla kan göra. Det kan handla om saker som att öppna en ny sökflik, göra omvända bildsökningar och i första hand välja sökträffar som kommer från en källa man känner igen. Inget komplicerat alltså utan det handlar mer om att veta att de metoderna finns och göra det till en vana att använda dem.

Men även om åtgärderna kan vara enkla att använda var det inte lika enkelt att konstruera ett verktyg som lär oss bli mer källkritiska.

– Som forskningsledare i projektet är jag överraskad över hur komplicerat det är att ta fram den här typen av verktyg emot vilseledande information som går att använda i stor skala. Det är uppenbarligen komplicerat med digital källkritik. Vi har jobbat i flera år med olika design och tester med stora experiment i skolmiljöer, och nu har vi äntligen ett hjälpmedel som bevisligen fungerar. Effekten är tydligt positiv, säger Thomas Nygren, universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet i ett pressmeddelande.

Sedan finns det också ett tips som är enkelt att följa även för de som tycker att det är för jobbigt att göra sin egen källkritik varje gång de läser en nyhet på nätet.

– Se till att hålla dig uppdaterad med information och nyheter från trovärdiga källor. Till exempel nyheterna i SVT eller en etablerad dagstidning. Det är svårt och jobbigt att vara källkritisk hela tiden, säger Thomas Nygren.

Läs hela studien här.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.