Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛌 En god natts sömn minskar risken för hjärtproblem

🛌 En god natts sömn minskar risken för hjärtproblem

Den som sover gott under natten löper 42 procent mindre risk att få problem med hjärtat jämfört med de som har oroliga nätter.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Att det är viktigt att sova gott har varit känt länge och exakt hur viktigt det är när det gäller hjärthälsan visar en ny studie. De som sover 7–8 timmar varje natt sänker risken att drabbas av hjärtproblem med 42 procent.

Att sova gott i det här fallet innebär att du sover hela natten, inte lider av sömnlöshet i perioder, inte snarkar och inte känner dig väldigt sömnig på dagarna. Det viktigaste verkar vara att sova så gott att du inte är så sömnig på dagarna att du ofrivilligt slumrar till.

I studien undersökte forskarna 408 802 vuxna mellan 2006–2019. Forskarna analyserade både sömnkvaliteten och sömnmönstren. De undersökte också vilka som var morgontidiga och vilka som var nattugglor.

Forskarna tittade även på hur mycket olika typer av problem ökade risken för hjärtproblem var för sig. Resultatet blev som följer:

· 8 procent lägre för de som stiger upp tidigt

· 12 procent lägre för de som sover 7–8 timmar varje natt

· 17 procent lägre för de som inte led av sömnlöshet

· 34 procent lägre för de som inte var så sömniga på dagarna att de riskerade att somna då.

Hjärt- och kärlsjukdomar är den främsta dödsorsaken i världen med 17,9 miljoner döda i världen varje år. Så det är värt för oss alla att fundera på om vi sover tillräckligt bra och försöka sova bättre om vi har problem med det.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.