Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔎 App och ”pannband” ska ge en mer fokuserad hjĂ€rna

🔎 App och ”pannband” ska ge en mer fokuserad hjĂ€rna

Ett system för neurofeedback som alla kan anvÀnda pÄ egen hand ska hjÀlpa mÀnniskor att kÀnna sig lugnare och bli mer fokuserade.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

Neurofeedback Àr en metod för att trÀna hjÀrnan att sjÀlv reglera sin aktivitet. Det kan hjÀlpa mÀnniskor med allt frÄn att öka koncentrationsförmÄgan till att lindra Ängest och stress. Tekniken har funnits sedan 1920-talet. Men den har krÀvt att en mÀngd elektroder fÀsts pÄ huvudet, vilket i sin tur har krÀvt specialister för att fÄ det att fungera bra.

Nu finns det dock en betydligt enklare variant tillverkad av svenska Mendi. De har utvecklat en lösning, med samma namn, som bestÄr av ett pannband och en app. Du sÀtter bara pÄ dig pannbandet och gÄr sedan igenom olika övningar pÄ appen.

– Under trĂ€ningen syns neuronerna i realtid, i en tredimensionell bild som skapas nĂ€r infrarött ljus i olika lĂ€ngder mĂ€ter blodflödet och syresĂ€ttningen i hjĂ€rnan. Verksamheten i pannloben registreras genom headsetet och anvĂ€ndarens hjĂ€rnaktivitet Ă„terspeglas dĂ€refter via bilden pĂ„ en skĂ€rm, sĂ€ger Rickard Eklöf, grundare av Mendi och tidigare forskare pĂ„ KTH i ett pressmeddelande.

Det finns tvÄ typer av övningar som gÄr att göra med Mendi:

· FokustrÀning. AnvÀndaren fokuserar kraftfullt pÄ sin hjÀrnsignal, som avbildas pÄ skÀrmen i realtid. Genom tankeverksamhet ska anvÀndaren fÄ aktiviteten pÄ skÀrmen att öka, och en av uppgifterna Àr att fÄ vÀrdet i en digital mÀtare att stiga uppÄt.

· KontrolltrÀning. AnvÀndaren fÄr tÀnka intensivt pÄ en situation tidigare i livet dÀr hen kÀnde sig lugn, trygg eller i kontroll. Uppgiften Àr att stanna kvar i den positiva kÀnslan under ett helt trÀningspass, som kan vara mellan 3 och 15 minuter lÄngt.

Övningarna ska sedan pĂ„verka hjĂ€rnan under en tid.

– TrĂ€ningen förĂ€ndrar olika kopplingar i hjĂ€rnan och förstĂ€rker dem, genom att anvĂ€ndaren exempelvis fokuserar pĂ„ att stanna kvar i en viss kĂ€nsla. Man kan se en direkt lĂ€nk mellan hur man mĂ„r och hur hjĂ€rnan presterar, sĂ€ger Rickard Eklöf.

Den som vill ska ocksÄ kunna anvÀnda sitt Mendi-system för att hjÀlpa hjÀrnforskningen. Mendi Àr i kontakt med flera forskargrupper som Àr intresserade av att ta del av anonymiserade data frÄn frivilliga anvÀndare av Mendi.

Medi lanserades som ett kick starter-projekt 2020 och de första pannbanden har nu börjat levereras. I maj ska alla 9 500 förbestÀllda pannband vara levererade och dÄ Àr det dags att börja sÀlja pannbanden till en större marknad. I framtiden ska Àven anvÀndningsomrÄdena utvidgas Àr det tÀnkt.

– Vi har idĂ©er till ett 50-tal möjliga framtida trĂ€ningsomrĂ„den, sĂ€ger Rickard Eklöf.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter