Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🇳🇴 Norge får helt elektriska kollektivtrafiksystem

🇳🇴 Norge får helt elektriska kollektivtrafiksystem

I slutet av detta år kan resenärer i Oslo förvänta sig att kunna förflytta sig fossilfritt. Staden planerar världens första helt elektriska system för kollektivtrafiken.

Linn Winge
Linn Winge

Dela artikeln

Oslo planerar att lansera världens första helt elektriska system för kollektivtrafiken. Stadens invånare kan förvänta sig att resa fossilfritt i slutet av detta år.

I oktober 2022 tillkännagavs ett avtal som gällde att ersätta de återstående dieselbussarna i staden med 450 elektriska bussar i slutet av 2023. Denna förändring kommer att göra alla Oslos kollektivtrafiktjänster elektriska. Oslos kollektivtrafik inkluderar redan ett nätverk av elektrifierade tåg, spårvagnar, färjor och mer än 200 elbussar.

Øystein Dahl Johansen, talesperson för Ruter, myndigheten för kollektivtrafiken i Oslo förklarar att de nya bussarna kommer att vara tystare och mer bekväma för passagerarna jämfört med de gamla dieselbussarna.

"Många av de gamla dieselbussarna som byts ut är runt 10 år gamla och har gammal teknik och komfortstandard", säger han.

Enligt CNTraveler kostar denna uppgradering 500 miljoner kronor och stadens tjänstemän tror att denna investering kommer att leda till besparingar på lång sikt. Även om elbussar kan kosta mer initialt så har de lägre drifts- och underhållskostnader.

”Underhållet är billigare, det är också billigare för operatörerna”, säger Sirin Stav, Oslos vice borgmästare för miljö och transport, till Reuters. "Allt som allt är det här en win-win-situation."

Johansen säger att Ruter inte räknar med att bytet av gamla dieselbussar kommer att öka antalet passagerare inom kollektivtrafiken, men de tror att det kommer att göra Oslo till en mer attraktiv plats för både invånare och besökare.

”Utsläppsfri kollektivtrafik gör Oslo till en bättre stad att bo i, med mindre luftföroreningar och mindre buller”, säger han.

Miljöaktivister varnar för att elektrisk kollektivtrafik har sina egna ekologiska bördor - särskilt under tillverkning och återvinning av batterier. Ingvild Roerholt, transportspecialist för den norska miljögruppen ZERO säger att den växande industrin måste ta ansvar och göra förbättringar för att uppfylla acceptabla miljöstandarder.

"Det finns stora utsläpp, miljöproblem och kränkningar av mänskliga rättigheter förknippade med delar av [batteri]industrin idag", säger hon.

Det finns många städer runt om i världen som har anammat lösningar för elektrisk kollektivtrafik, precis som med Norge. Under de kommande åren förväntas elektrifierad kollektivtrafik i till exempel Berlin, Bogotá, Jakarta och Los Angeles.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.