Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💦 Nytt nanomaterial klyver vatten för att framställa drivmedel

💦 Nytt nanomaterial klyver vatten för att framställa drivmedel

Vätgas är något underdog i fordonsbränsledebatten, men nu har forskare gjort ett genombrott rörande utvinningstekniken.

Elina Holmgren Tyskling
Elina Holmgren Tyskling

Vissa biltillverkare, inklusive Toyota, Honda och BMW, tror att väte kommer att spela en roll i den gröna omställningen. Men att utveckla teknik som ger en stabil och skalbar elektrolys, en process som delar vatten för att framställa det åtråvärda vätet, har hittills varit en utmaning.

Nu har forskare vid University of Central Florida gjort ett nanomaterial som visar bra resultat. Materialet är en tunn film med små strukturer i nanoskala. Materialet är tillverkat av nickelselenid och "dopat" med järn och fosfor. Det är själva dopningen som möjliggör elektrolysen. När man delar havsvatten får man syre och väte.

– Den prestanda för havsvattenelektrolys som uppnås med den dubbeldopade filmen överträffar vad som gjorts på de senast rapporterade, toppmoderna elektrolyskatalysatorerna och uppfyller de högt ställda kraven som behövs för praktisk tillämpning i branscherna, säger en av forskarna till Interresting Engineering.

Enligt forskarna har materialet potential att användas i kommersiella miljöer eftersom de har testat det i 200 timmar, och det höll en hög prestanda under hela den tiden. Resultaten finns utgivna i tidskriften Advanced Materials.

Alla är inte övertygade

Elon Musk kallar användningen av väte "en massa skitsnack", och "häpnadsväckande korkat" och allt eftersom fler och fler biltillverkare väljer el ser det ut som att väte kämpar mot extremt dåliga odds. Ett hinder är bristen på vätgasstationer och det faktum att koldioxidsnålt väte för närvarande inte är kostnadsmässigt konkurrenskraftigt.

Men vissa länder tror på tekniken. Frankrike har just lanserat ett forskningsprojekt och har investerat sju miljarder euro. Målet med projektet är bland annat att utveckla bränsleceller med längre livslängd. Även EU har börjat finansiera projekt som syftar till att utforska väte.

Men för närvarande är vätemarknaden inne, som World Energy Council uttrycker det: "ett hönan-eller-äggetsituation, mellan efterfrågan och utbud".

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.