Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💩 Nytt nanomaterial klyver vatten för att framstĂ€lla drivmedel

💩 Nytt nanomaterial klyver vatten för att framstĂ€lla drivmedel

VÀtgas Àr nÄgot underdog i fordonsbrÀnsledebatten, men nu har forskare gjort ett genombrott rörande utvinningstekniken.

Elina Holmgren Tyskling
Elina Holmgren Tyskling

Vissa biltillverkare, inklusive Toyota, Honda och BMW, tror att vÀte kommer att spela en roll i den gröna omstÀllningen. Men att utveckla teknik som ger en stabil och skalbar elektrolys, en process som delar vatten för att framstÀlla det ÄtrÄvÀrda vÀtet, har hittills varit en utmaning.

Nu har forskare vid University of Central Florida gjort ett nanomaterial som visar bra resultat. Materialet Àr en tunn film med smÄ strukturer i nanoskala. Materialet Àr tillverkat av nickelselenid och "dopat" med jÀrn och fosfor. Det Àr sjÀlva dopningen som möjliggör elektrolysen. NÀr man delar havsvatten fÄr man syre och vÀte.

– Den prestanda för havsvattenelektrolys som uppnĂ„s med den dubbeldopade filmen övertrĂ€ffar vad som gjorts pĂ„ de senast rapporterade, toppmoderna elektrolyskatalysatorerna och uppfyller de högt stĂ€llda kraven som behövs för praktisk tillĂ€mpning i branscherna, sĂ€ger en av forskarna till Interresting Engineering.

Enligt forskarna har materialet potential att anvÀndas i kommersiella miljöer eftersom de har testat det i 200 timmar, och det höll en hög prestanda under hela den tiden. Resultaten finns utgivna i tidskriften Advanced Materials.

Alla Àr inte övertygade

Elon Musk kallar anvÀndningen av vÀte "en massa skitsnack", och "hÀpnadsvÀckande korkat" och allt eftersom fler och fler biltillverkare vÀljer el ser det ut som att vÀte kÀmpar mot extremt dÄliga odds. Ett hinder Àr bristen pÄ vÀtgasstationer och det faktum att koldioxidsnÄlt vÀte för nÀrvarande inte Àr kostnadsmÀssigt konkurrenskraftigt.

Men vissa lĂ€nder tror pĂ„ tekniken. Frankrike har just lanserat ett forskningsprojekt och har investerat sju miljarder euro. MĂ„let med projektet Ă€r bland annat att utveckla brĂ€nsleceller med lĂ€ngre livslĂ€ngd. Även EU har börjat finansiera projekt som syftar till att utforska vĂ€te.

Men för nÀrvarande Àr vÀtemarknaden inne, som World Energy Council uttrycker det: "ett hönan-eller-Àggetsituation, mellan efterfrÄgan och utbud".


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter