đ Framtidens batterier kan rĂ€cka hundra Ă„r
BÄde elbilstillverkaren Tesla och forskare arbetar med batterier som kan komma att överleva sjÀlva bilen. LÄnglivade batterier kommer göra elfordon Àn mer attraktiva.
Dela artikeln
Elfordon erbjuder mÄnga fördelar jÀmfört med sina mer traditionella motsvarigheter. Förutom att de Àr gröna, Àr de enkla konstruktioner som erbjuder en tyst, mjuk gÄng och en lÄg tyngdpunkt.
Deras definitionsmÀssiga fördelar till trots, finns det fortfarande skÀl att vÀlja fossildrivna fordon. En invÀndning mot elfordon som ofta hörs Àr att batterier har en begrÀnsad hÄllbarhet, vilket kan innebÀra ett dyrt byte nÄgon gÄng under fordonets livslÀngd.
Naturligtvis Àr branschen medveten om bÄde elfordonens potential och var det finns utrymme för förbÀttringar. 2016 etablerade Tesla ett samarbete med Dalhousie University i Halifax, Kanada, kÀnt som Tesla Advanced Battery Research. I spetsen för denna forskning Àr Jeff Dahn, som anses vara en pionjÀr inom litiumjonbatterier.
Han, tillsammans med en handfull andra doktorander, publicerade nyligen en artikel om nickelbaserade batterier som skulle kunna förbÀttras för att övertrÀffa de för stunden dominerande litiumbaserade batterierna och samtidigt bibehÄlla den högre energitÀtheten som dagens nickelbatterier erbjuder.
Faktum Àr att forskningen pekar mot att om temperaturen skulle hÄllas vid 25c, sÄ kan livslÀngden nÄ ett sekel. IstÀllet för att vara en komponent som behöver bytas ut under fordonets livslÀngd kommer man alltsÄ kunna ÄteranvÀnda det gamla batteriet i en ny bil.
Tanken att köpa en ny bil till ett rabatterat pris genom att vÀlja bort ett nytt batteri Àr sjÀlvklart tilltalande. Och naturligtvis betyder högre energitÀthet att ett mindre och lÀttare batteri kan uppnÄ samma rÀckvidd, vilket i sig sÀnker priserna.