Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
✈️ Bakom kulisserna hos elflygs-startupen Heart Aerospace

✈️ Bakom kulisserna hos elflygs-startupen Heart Aerospace

Warp Premium Supporters besökte hangaren hos elflygsföretaget Heart Aerospace, och fick höra om hur de valt den tråkiga vägen till framgång.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Det Heart Aerospace pysslar med i sin hangar på Säve flygplats utanför Göteborg är enligt många omöjligt: Att skapa ett elflygplan för kommersiell trafik.

Trots det minst sagt spännande uppdraget, att bidra till att elektrifiera flyget, jobbar företaget internt med att vara tråkiga.

– Principerna kring flygplansdesignen är 'långsam hastighet, låg höjd, konventionell design' för att vara 'säker, låg risk, tråkig och lättare att certifiera', säger Philip Keenan, Head of Airworthiness & Certification på Heart Aerospace och vår värd vid besöket i hangaren.

Philip Keenan, Head of Airworthiness & Certification. Bild Mathias Sundin.

Warp News har besökt Heart Aerospace två gånger tidigare. Denna gång gick fick ett tjugotal av våra Premium Supporters hänga med in i hangaren.

🛫 Även flyget kommer att bli elektriskt
“Det är omöjligt” säger pessimisterna om elflyg. Anders Forslund och Klara Andreasson verkar inte ha hört det. För i en hangar i Göteborg utvecklar de ett elflygplan som kommer vara i kommersiell trafik år 2026.
👊 ”Att sätta bollen i rullning är det svåra”
Tack vare Anders Forslunds elektriska flygplan kommer en halv miljard ton koldioxid mindre att ha släppts ut 2050. Möt flygentusiasten och klimatentreprenören som vill förändra framtidens transporter i grunden.

– De försöker inte vara Tesla, utan fokuserar på beprövad teknik och produkter för att få till ett serietillverkat eldrivet flygplan, säger Alexandra Kafka Larsson, Premium Supporter, vd och grundare av Parsd och f.d. underättelseofficer i Flygvapnet.

Alexandra Kafka Larsson och Martin Olsson.

Förstå framtiden på riktigt

Våra Premium Supporters får chansen att upptäcka framtiden före alla andra, för att bättre kunna ta tillvara på alla de möjligheter som skapas, och som pessimisterna missar.

Pessimisterna menar just att elflyg är omöjligt. Ingenjörer som säger att de räknat på det och att det är fysiskt omöjligt att få ekvationen med batterier och flygplan att gå ihop. Ibland kan de ha rätt och något verkligen strider mot fysikens lagar, men i detta fall är det inte så. För i Göteborg konstrueras i detta nu ett elflygplan för 19 passagerare, med målet att ha det i kommersiell trafik år 2026.

Nu har våra Premium Supporters själva sett utvecklingen på plats, och kan göra en egen bedömning om de tror pessimisterna har rätt eller fel.

– Jag är Premium Supporter och volontär i Warp Institute av den orsaken att framtiden måste bara kommer snabbare. Om vi tillsammans beslutar om vägen framåt når vi allt vi vill uppnå. Därför var studiebesöket viktigt för mig att med egna ögon se att framtiden faktiskt kommer snabbare. Där målet är att sätta elflyg i bruk i slutet på 2026, säger Martin Olsson

Martin Olsson.

Tråkig väg till framgång

Det är inte såklart inte lätt att bygga ett elflygplan. Inte minst är certifieringen av flygplanet svårt, vilket Heart Aerospace insett från början och därför valde grundarna Anders Forslund och Klara Forslund just den tråkiga vägen. Man konstruerar inte ett helt nytt flygplan i alla dess delar, utan använder beprövade delar och anpassar och utvecklar det som krävs när man har batterier och elmotorer istället för flygbränsle och förbränningsmotor.

Vad tog ni med er från besöket?

Vi har frågat två av deltagarna på besöket vad de tog med sig?

– Jag påminns om hur hårt reglerad flygindustrin är för att få tillstånd att operera, men att Heart är beredda på det och har rekryterat proffs med lång bakgrund inom flygindustrin, säger Alexandra Kafka Larsson.

– En viktig insikt var att den tekniska utveckling kommit långt på kort tid inom elektrifiering. Något vi aldrig trodde på egentligen var ju idéen om fossilfria bilar och flyg. Nu är vi snart i hamn och lastbilstransporter är också på gång, svarar Martin Olsson.

Mathias Sundin

Vill du bli Premium Supporter? Läs mer här.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.