Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
👊 De tĂ€nker lösa krĂ„nglet med att ladda elbilar

👊 De tĂ€nker lösa krĂ„nglet med att ladda elbilar

UngefÀr hÀlften av elbilsÀgarna i Sverige tycker Àr krÄngligt att det finns sÄ mÄnga laddoperatörer och att de alla har olika appar för att ladda och betala. Ett problem Eljun tÀnker lösa med en blockkedja.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

– Konsumenter Ă€r förbannade pĂ„ att hitta laddstolpar och betala för dem. Man behöver ha Ă„tta stycken appar och fyra stycken plastkort. Och Ă€ndĂ„ sĂ„ funkar det inte, sĂ€ger Fredrik Billing.

– Personligen sĂ„ orkar jag inte vĂ€nta pĂ„ att alla andra ska lösa problemet. Jag vill fixa det sjĂ€lv, sĂ€ger Tore Stenbock.

Som i alla stora teknikskiften Àr det en del barnsjukdomar i början. För elbilar Àr det laddstolparna som inte hÀnger med i utvecklingen. BÄde antalet laddstolpar och hur de fungerar. Endast TeslaÀgarna har ett vÀl utbyggt laddnÀtverk som funkar friktionsfritt.

UngefÀr hÀlften av elbilsÀgarna i Sverige tycker Àr det krÄngligt att det finns sÄ mÄnga laddoperatörer och att de alla har olika appar för att ladda och betala, enligt en undersökning frÄn Mobility Sweden.

Det Àr nÄgot som Fredrik Billing och Tore Stenbock tÀnker lösa.

– Vi bygger en digital betalningsplattform för bokning och betalning av emobilitet. Inte bara hitta laddstolpar, utan Ă€ven svara pĂ„ frĂ„gan: ‘Hur kan du transportera dig pĂ„ ett modernt, urbant sĂ€tt?’, sĂ€ger Fredrik Billing.

FrÄn storföretag till en startup

Fredrik Billing Àr inne pÄ sitt tredje paradigmskifte. Först jobbade han pÄ Posten och digitaliserade fysiska brev till digitala faxtjÀnster och epost och var med och skapade PostNet 1992. DÀrifrÄn rekryterades han till Telia och blev ansvarig för att bygga upp det svenska IP-nÀtet. NÀr han lÀmnade Telia kom han in i InnoEnergy och jobbade med digital energi. Ett omrÄde han ville vara kvar i, sÄ nÀr arbetet var klart dÀr, började han skissa pÄ en egen idé.

För att förverkliga den behövde han nÄgon med teknisk kompetens som kunde bygga en digital plattform. Via startup-huben Antler fick han kontakt med Tore Stenbock. Han hade ocksÄ bakgrund pÄ ett storföretag, Ericsson. DÀr jobbade han med att hÄlla koll pÄ var tekniken skulle vara om fem Är, sÄ Ericsson skulle ligga rÀtt.

– Det var mycket prat om AI och automatisering, men jag var för blockchain och skrev första business caset om det för Ericsson, sĂ€ger han.

Bygger en blockchainlösning

Det Àr pÄ blockchain som Fredrik och Tores gemensamma bolag, Eljun, nu bygger sin plattform. Som betalmedel i plattformen har de skapat en token. Det gör att anvÀndarna inte bara kan betala, utan enkelt ocksÄ fÄ betalt. Vilket leder till ett sÀtt att addera potentiellt tusentals laddstolpar, som redan finns men idag bara anvÀnds av ett hushÄll.

– Om du har en egen laddstolpe ska du kunna lĂ„ta andra ladda pĂ„ den, som en delningstjĂ€nst. DĂ„ kan man fĂ„ intĂ€kter för den laddningen. DĂ„ fĂ„r man tokens, som man sedan kan anvĂ€nda för att ladda sjĂ€lv, sĂ€ger Fredrik Billing.

Det Ă€r inte bara elbilar som finns i Eljuns sikte. De tĂ€nker större Ă€n sĂ„. För nĂ€r du stĂ€llt bilen pĂ„ en parkering och laddar den behöver du kanske ta en elsparkcykel till mötet, och Ă„terigen behöver du ett antal olika appar. Eller sĂ„ Ă„ker du tunnelbana, spĂ„rvagn eller pendeltĂ„g. Även dessa företag jobbar Eljun pĂ„ att fĂ„ in i sitt nĂ€tverk och bli en helhetslösning för emobilitet.

Vad kan Warps community göra för att hjÀlpa er att lyckas?

– Det finns tvĂ„ saker, svarar Fredrik Billing. Vi kommer inom kort genomföra en ny finansieringsrunda och den kommer bland annat ske via crowdfunding, sĂ„ Ă€ven smĂ„ investerare Ă€r vĂ€lkomna.

– Det andra Ă€r att vi snart behöver beta-testare av vĂ„r tjĂ€nst, bĂ„de appen och privatpersoner som vill hyra ut sin laddstolpe.

Är man intresserad sĂ„ fyller du i deras kontaktformulĂ€r pĂ„ hemsidan.

"Vi mÄste lösa hela energifrÄgan"

Det Àr Fredrik Billing som pratat mest i intervjun, men nÀr jag frÄgar om deras drivkraft, varför de startat Eljun Àr det Tore Stenbock som direkt tar ordet:

– Vi mĂ„ste lösa hela energifrĂ„gan. Vi kan inte fortsĂ€tta pĂ„ samma vĂ€g, vi mĂ„ste göra nĂ„got nytt. Jag tror att vi har en unik lösning pĂ„ problemet med att elektrifera transporter.

Fredrik Billing hÄller med och lÀgger till:

– Den moderna mĂ€nniskan vill inte gĂ„ ner i bekvĂ€mlighet och komfort. Det mĂ„ste vara bĂ€ttre Ă€n det som finns nu. Att kunna hitta det Ă€r otroligt hĂ€ftigt.

Mathias Sundin



FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter