Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🍺 Från ax till bärs – blockkedjan bakom Sveriges första spårbara öl

🍺 Från ax till bärs – blockkedjan bakom Sveriges första spårbara öl

Nu kan du för första gången köpa en helt svensk, ekologisk och spårbar livsmedelsprodukt. "Helt Spårat" använder blockkedjan för att spåra ett öl genom hela tillverkningen – från ax till bärs.

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Det är en lång process för att få fram ett öl. Så vad har egentligen hänt på vägen och kan jag lita på det som står på etiketten? "Helt Spårat" vill ge svar på den frågan och lanserar därför, vad de själva hävdar är, Sveriges första helt spårbara öl den 3:e maj.

Genom integrerad datainsamling och blockkedje-teknik kan du som konsument få reda på allt som har hänt i framtagningen. Så är ölet verkligen svenskt och ekologiskt? Det ska du kunna se genom att skanna QR-koden på etiketten. Då skickas du till sidan www.heltspårat.se, som startupbolaget Skira tagit fram, och kan verifiera alla steg i tillverkningen.

– Skiras vision är en optimal och hållbar handel av grödor. Vårt mål är att med hjälp av digitalisering och tillgängliggjord information från gårdarna knyta konsumenterna närmare lantbrukarna. Vi initierade projektet Helt Spårat och byggde webblösningen gentemot konsumenterna som ett första steg i att påvisa vilken grad av information man som konsument bör kunna ta del av i framtida produkter. Genom ökad transparens och spårbarhet inom livsmedelsindustrin kommer omställningen till en mer hållbar produktion att accelerera och hållbara lantbrukare gynnas. Spårbarhet är nyckeln till att hållbara gårdar också blir lönsamma, säger Jacob Morén, COO på Skira och projektledare för Helt Spårat.

Utöver Skira är det ett gäng företag som ligger bakom initiativet: IBM, Ängöl, Brewmaster, FoodChain by Blockchain, Korngården och Ullälva Gård.

I första batchen produceras 6000 flaskor och ölet finns tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment och fysiskt på 10 olika i sydöstra Sverige. Det finns redan planer på att fortsätta projektet i större skala för att nå den breda massan av konsumenter.

Det planeras också en digital ölprovning den 20 maj kl 17 med Robert Andersson, Craft Beer Experience. Läs mer om det på heltspårat.se.

Läs mer om ölet på Systembolaget.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter