Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🙏 Fördelarna med att känna tacksamhet

🙏 Fördelarna med att känna tacksamhet

Att känna tacksamhet gör gott för hälsa och välmående. Kelly Odell skriver om vad tacksamhet är hur du kan lära dig att känna tacksamhet oftare.

Kelly Odell
Kelly Odell

Känslor av tacksamhet eller uppskattning ger många positiva fördelar. Studier visar att människor som känner sig mer tacksamma tenderar att uppleva bättre fysiskt och mentalt välbefinnande, lägre grad av depression, bättre sömn, färre hjärtsjukdomar och de tenderar till och med att vara mer omtyckta.

Det är goda nyheter för oss som råkar känna oss tacksamma ofta, men är det till någon hjälp för de som inte känner sig tacksamma så ofta?
För att uttrycka det på ett annat sätt: Är att känna sig tacksam ett personlighetsdrag som man antingen har eller inte har?
Eller går det att lära sig att känna sig tacksam oftare? Paradoxalt nog visar det sig att svaret är ja på båda frågorna.

Du kan lära dig att känna tacksamhet oftare enligt forskning. 

Tacksamhet beskrivs av forskare som både ett personlighetsdrag och som ett tillstånd eller tillfällig känsla. Studier tyder på att vissa människor verkar ha högre nivåer av "tacksamhet" som ett personlighetsdrag, även om de flesta kan känna tacksamhet i vissa situationer, som då vi tar emot en gåva till exempel.

Forskning om personligheter visar att personlighetsdrag kan förändras men att det vanligtvis tar lång tid och kräver hårt arbete som exempelvis att gå i terapi. Personligheter kan också förändras av livsomvälvande händelser.

Det är förmodligen mycket lättare att "lära sig" att uppleva tacksamhet oftare som en tillfällig känsla än att förändra den egna personligheten. Som tur är visar studier att tacksamhet som både personlighetsdrag och som tillfälligt "tillstånd" ger positiva effekter på hälsan. Om du inte hade tur genetiskt behöver du inte misströsta med andra ord.

Du är mottagare av andras godhet ibland

Men vad är tacksamhet egentligen? Vi kanske alla känner igen tacksamheten när vi känner den, men känslor kan vara svåra att uttrycka eller förklara objektivt.
Forskare Robert Emmons och Michael McCullough definierar tacksamhet i två steg:
1) "Att erkänna att man har fått ett positivt resultat."
2) "Att inse att det finns en extern orsak till detta positiva resultat."

Med andra ord- uppskatta det faktum att vår lycka inte enbart är frukten av vår egen strävan.

Ibland är vi mottagare av vänlighet och goda gärningar, och ibland drar vi nytta av att exempelvis ha fötts med en viss uppsättning gener eller av att ha växt upp i en miljö som skapar goda möjligheter. Och ibland har vi bara tur.

Ibland har vi tur och det att erkänna det kan hjälpa dig att känna tacksamhet.

De praktiska konsekvenserna av tacksamhet sträcker sig längre än bara till individuellt välbefinnande. En studie från 2020, gjord av forskare på Duke University, visade att hela organisationer kan uppleva betydande fördelar om de anställda övar på att känna tacksamhet. En studie av vårdpersonal som praktiserade tacksamhet visade att de upplevde högre arbetsnöjdhet, mindre stress, större medarbetarengagemang och lägre frekvens av utbrändhet.

Hur gör man?

Om du är intresserad av att testa fördelarna med att känna tacksamhet, kan följande tips hjälpa dig på traven.

  • Tacksamhetsdagbok - för en dagbok varje dag där du skriver ner tre saker som du känner dig tacksam för. Glöm inte de små sakerna! Det är fantastiskt att känna sig tacksam över att ha fått den där befordran du väntade på, men sådant händer inte varje dag. Du kan också känna tacksamhet för en solig dag eller för en bra bok du just läst.
  • Tacksamhetsbrev - skriv ett brev och tacka någon som gjort något speciellt för dig, även om det var för länge sedan. Den som får brevet kommer att må bra och det kommer du också!
  • Sätt tacksamhet på agendan - uppmuntra anställda och kollegor att prata om saker de känner sig tacksamma för genom att sätta upp tacksamhet på mötesagendan. Tvinga ingen att komma på något, utan ge alla möjligheten att delta om de vill. Att bara lyssna på andras uttryck för tacksamhet får alla andra att tänka till!
  • Läs mer positiva nyheter (som Warp News). Varje dag bombarderas vi av problem som behöver lösas och dåliga nyheter från hela världen. Därför är det nyttigt att påminna sig om att det finns mycket att vara tacksam över.
  • Investera i viktiga relationer - tillbringa kvalitetstid med din familj och dina vänner.
  • Engagera dig i något typ av frivilligarbete - du behöver inte rädda världen! Kanske kan du lära ett barn sparka fotbollen i mål eller att knyta en knop i scouterna, eller kanske kan du ta dig tid att läsa för någon på ett vårdhem. Varje gång du hjälper någon annan hjälper du dig själv och kanske till och med världen.

    Kelly Odell är en prisbelönt talare, ledarskapsutbildare och författare.
    Läs mer av Kelly Odell:

🏆 Låt andras pessimism göra dig mer framgångsrik (warpnews.se)
💃Det glada 20-talet: borta eller bara fördröjt? (warpnews.se)

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.