Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🙏 Fördelarna med att kĂ€nna tacksamhet

🙏 Fördelarna med att kĂ€nna tacksamhet

Att kÀnna tacksamhet gör gott för hÀlsa och vÀlmÄende. Kelly Odell skriver om vad tacksamhet Àr hur du kan lÀra dig att kÀnna tacksamhet oftare.

Kelly Odell
Kelly Odell

KÀnslor av tacksamhet eller uppskattning ger mÄnga positiva fördelar. Studier visar att mÀnniskor som kÀnner sig mer tacksamma tenderar att uppleva bÀttre fysiskt och mentalt vÀlbefinnande, lÀgre grad av depression, bÀttre sömn, fÀrre hjÀrtsjukdomar och de tenderar till och med att vara mer omtyckta.

Det Àr goda nyheter för oss som rÄkar kÀnna oss tacksamma ofta, men Àr det till nÄgon hjÀlp för de som inte kÀnner sig tacksamma sÄ ofta?
För att uttrycka det pĂ„ ett annat sĂ€tt: Är att kĂ€nna sig tacksam ett personlighetsdrag som man antingen har eller inte har?
Eller gÄr det att lÀra sig att kÀnna sig tacksam oftare? Paradoxalt nog visar det sig att svaret Àr ja pÄ bÄda frÄgorna.

Du kan lĂ€ra dig att kĂ€nna tacksamhet oftare enligt forskning. 

Tacksamhet beskrivs av forskare som bÄde ett personlighetsdrag och som ett tillstÄnd eller tillfÀllig kÀnsla. Studier tyder pÄ att vissa mÀnniskor verkar ha högre nivÄer av "tacksamhet" som ett personlighetsdrag, Àven om de flesta kan kÀnna tacksamhet i vissa situationer, som dÄ vi tar emot en gÄva till exempel.

Forskning om personligheter visar att personlighetsdrag kan förÀndras men att det vanligtvis tar lÄng tid och krÀver hÄrt arbete som exempelvis att gÄ i terapi. Personligheter kan ocksÄ förÀndras av livsomvÀlvande hÀndelser.

Det Àr förmodligen mycket lÀttare att "lÀra sig" att uppleva tacksamhet oftare som en tillfÀllig kÀnsla Àn att förÀndra den egna personligheten. Som tur Àr visar studier att tacksamhet som bÄde personlighetsdrag och som tillfÀlligt "tillstÄnd" ger positiva effekter pÄ hÀlsan. Om du inte hade tur genetiskt behöver du inte misströsta med andra ord.

Du Àr mottagare av andras godhet ibland

Men vad Àr tacksamhet egentligen? Vi kanske alla kÀnner igen tacksamheten nÀr vi kÀnner den, men kÀnslor kan vara svÄra att uttrycka eller förklara objektivt.
Forskare Robert Emmons och Michael McCullough definierar tacksamhet i tvÄ steg:
1) "Att erkÀnna att man har fÄtt ett positivt resultat."
2) "Att inse att det finns en extern orsak till detta positiva resultat."

Med andra ord- uppskatta det faktum att vÄr lycka inte enbart Àr frukten av vÄr egen strÀvan.

Ibland Àr vi mottagare av vÀnlighet och goda gÀrningar, och ibland drar vi nytta av att exempelvis ha fötts med en viss uppsÀttning gener eller av att ha vÀxt upp i en miljö som skapar goda möjligheter. Och ibland har vi bara tur.

Ibland har vi tur och det att erkÀnna det kan hjÀlpa dig att kÀnna tacksamhet.

De praktiska konsekvenserna av tacksamhet strÀcker sig lÀngre Àn bara till individuellt vÀlbefinnande. En studie frÄn 2020, gjord av forskare pÄ Duke University, visade att hela organisationer kan uppleva betydande fördelar om de anstÀllda övar pÄ att kÀnna tacksamhet. En studie av vÄrdpersonal som praktiserade tacksamhet visade att de upplevde högre arbetsnöjdhet, mindre stress, större medarbetarengagemang och lÀgre frekvens av utbrÀndhet.

Hur gör man?

Om du Àr intresserad av att testa fördelarna med att kÀnna tacksamhet, kan följande tips hjÀlpa dig pÄ traven.

  • Tacksamhetsdagbok - för en dagbok varje dag dĂ€r du skriver ner tre saker som du kĂ€nner dig tacksam för. Glöm inte de smĂ„ sakerna! Det Ă€r fantastiskt att kĂ€nna sig tacksam över att ha fĂ„tt den dĂ€r befordran du vĂ€ntade pĂ„, men sĂ„dant hĂ€nder inte varje dag. Du kan ocksĂ„ kĂ€nna tacksamhet för en solig dag eller för en bra bok du just lĂ€st.
  • Tacksamhetsbrev - skriv ett brev och tacka nĂ„gon som gjort nĂ„got speciellt för dig, Ă€ven om det var för lĂ€nge sedan. Den som fĂ„r brevet kommer att mĂ„ bra och det kommer du ocksĂ„!
  • SĂ€tt tacksamhet pĂ„ agendan - uppmuntra anstĂ€llda och kollegor att prata om saker de kĂ€nner sig tacksamma för genom att sĂ€tta upp tacksamhet pĂ„ mötesagendan. Tvinga ingen att komma pĂ„ nĂ„got, utan ge alla möjligheten att delta om de vill. Att bara lyssna pĂ„ andras uttryck för tacksamhet fĂ„r alla andra att tĂ€nka till!
  • LĂ€s mer positiva nyheter (som Warp News). Varje dag bombarderas vi av problem som behöver lösas och dĂ„liga nyheter frĂ„n hela vĂ€rlden. DĂ€rför Ă€r det nyttigt att pĂ„minna sig om att det finns mycket att vara tacksam över.
  • Investera i viktiga relationer - tillbringa kvalitetstid med din familj och dina vĂ€nner.
  • Engagera dig i nĂ„got typ av frivilligarbete - du behöver inte rĂ€dda vĂ€rlden! Kanske kan du lĂ€ra ett barn sparka fotbollen i mĂ„l eller att knyta en knop i scouterna, eller kanske kan du ta dig tid att lĂ€sa för nĂ„gon pĂ„ ett vĂ„rdhem. Varje gĂ„ng du hjĂ€lper nĂ„gon annan hjĂ€lper du dig sjĂ€lv och kanske till och med vĂ€rlden.

    Kelly Odell Àr en prisbelönt talare, ledarskapsutbildare och författare.
    LĂ€s mer av Kelly Odell:

🏆 LĂ„t andras pessimism göra dig mer framgĂ„ngsrik (warpnews.se)
💃Det glada 20-talet: borta eller bara fördröjt? (warpnews.se)

📝 FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.