Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 ”Viktlösa” batterier har just blivit tio gĂ„nger sĂ„ effektiva

🔋 ”Viktlösa” batterier har just blivit tio gĂ„nger sĂ„ effektiva

Forskare har hittat ett sÀtt att drastiskt förbÀttra prestandan pÄ strukturella batterier med upp till tio gÄnger jÀmfört med dagens varianter.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

Batteriet stÄr ofta för en stor del av vikten i batteridrivna produkter, vare sig det Àr en elbil eller en mobil. Ett sÀtt att göra dem mer energieffektiva Àr att anvÀnda batteriet som en del av strukturen och pÄ sÄ sÀtt fÄr ner den mÀngd övrigt material som behövs.

Detta kallas ibland för viktlös energilagring eftersom batteriets massa pÄ sitt sÀtt försvinner nÀr det ocksÄ fungerar som en del av den bÀrande konstruktionen. Det finns redan sÄdana strukturella batterier, men de har inte tillrÀckligt höga prestanda för att vara kommersiellt intressanta. Men nu har ett forskarlag pÄ Chalmers gjort ett genombrott.

– Tidigare försök att göra strukturella batterier har resulterat i celler med endera goda mekaniska eller goda elektriska egenskaper. HĂ€r lyckas vi, genom att utnyttja kolfibrer, demonstrera ett strukturellt batteri med konkurrenskraftig energilagringsförmĂ„ga och styvhet, sĂ€ger Leif Asp, professor vid Chalmers och ledare för projektet.

Batteriet som forskarna konstruerat har en negativ elektrod av kolfiber, och en motelektrod gjord av en litiumjĂ€rnfosfatbelagd aluminiumfolie. Det ger ett batteri med en energitĂ€thet pĂ„ 24 Wh/kg, vilket Ă€r tio gĂ„nger sĂ„ högt som dagens strukturella batterier.

Doktor Johanna Xu och professor Leif Asp Àr tvÄ av forskarna bakom det nya strukturella batteriet som i förlÀngningen kan ge oss mycket lÀttare elbilar, mobiler, bÀrbara datorer, elflygplan med mera. Bild: Marcus Folino

Nu Àr det fortfarande bara 20 procent av den kapacitet som det gÄr att fÄ ut ur ett jÀmförbart litiumjonbatteri. Men eftersom det inte behövs lika mycket material för att bygga upp exempelvis karossen i en bil sÄ minskar totalvikten och dÀrmed den mÀngd energi som krÀvs för att driva bilen en viss strÀcka.

Forskarna Ă€r ocksĂ„ redan pĂ„ gĂ„ng med att förbĂ€ttra tekniken. De ska nu ersĂ€tta aluminiumfolien med en kolfiber. Det ska ge bĂ„de ökad styvhet och energitĂ€thet. Det skulle kunna ge ett batteri med en energitĂ€thet pĂ„ 75 Wh/kg och en styvhet pĂ„ 75 GPa. Batteriet skulle dĂ€rmed bli lika starkt som aluminium.

– NĂ€sta generations strukturella batteri har mycket stor potential. Om man ser till konsumentteknik sĂ„ kommer det vara fullt möjligt att inom nĂ„gra Ă„r kunna tillverka bĂ€rbara datorer, smarta telefoner eller elcyklar som vĂ€ger hĂ€lften sĂ„ mycket som idag, och Ă€r mycket mer kompakta. En smartphone skulle till exempel kunna byggas mycket tunn, sĂ€ger Leif Asp.

LÀs hela studien hÀr.

Bild: Chalmers, Yen Strandqvist


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.