Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ€– Klarnas nya AI-assistent gör samma jobb som 700 personer, efter en mĂ„nad

đŸ€– Klarnas nya AI-assistent gör samma jobb som 700 personer, efter en mĂ„nad

AI-assistenten har hanterat 2,3 miljoner konversationer, motsvarande tvÄ tredjedelar av alla kundservicechattar, under sin första mÄnad. Kunden löser nu sina Àrenden pÄ mindre Àn 2 minuter, en förbÀttring med 82 procent jÀmfört med tidigare.

Mathias Sundin
WALL-Y
Mathias SundinWALL-Y

Dela artikeln

  • AI-assistenten har hanterat 2,3 miljoner konversationer, motsvarande tvĂ„ tredjedelar av alla kundservicechattar, under sin första mĂ„nad.
  • Kunden löser nu sina Ă€renden pĂ„ mindre Ă€n 2 minuter, en förbĂ€ttring med 82 procent jĂ€mfört med tidigare.
  • Assistenten Ă€r tillgĂ€nglig dygnet runt i 23 lĂ€nder och pĂ„ över 35 sprĂ„k, vilket förbĂ€ttrar kommunikationen med kunder över hela vĂ€rlden.

En ny era för kundservice

Genom att anvÀnda OpenAI-teknik har Klarna skapat en assistent som inte bara hanterar en övervÀldigande majoritet av kundservicechattarna utan ocksÄ levererar resultat som motsvarar arbetsinsatsen frÄn 700 heltidsanstÀllda.

Resultaten frÄn den första mÄnaden visar pÄ tydliga förbÀttringar i kundnöjdhet och effektivitet:

  • Snabbare Ă€rendehantering: Tidigare tog det i genomsnitt 11 minuter för en kund att lösa ett Ă€rende, men med AI-assistenten minskas denna tid till under 2 minuter. Det innebĂ€r en förbĂ€ttring med 82 procent, vilket inte bara sparar tid för kunden utan ocksĂ„ ökar deras tillfredsstĂ€llelse med Klarnas tjĂ€nster.
  • FĂ€rre Ă„terkommande förfrĂ„gningar: Med en mer exakt Ă€rendehantering har antalet Ă„terkommande förfrĂ„gningar minskat med 25 procent, vilket tyder pĂ„ en högre lösningseffektivitet vid första kontakt.
  • Ekonomisk vinst: Effektiviseringen och förbĂ€ttringen av kundserviceprocessen förvĂ€ntas leda till en vinstförbĂ€ttring pĂ„ 40 miljoner dollar (cirka 400 miljoner kronor) för Klarna under 2024.
  • Dygnet runt-service: Assistenten Ă€r tillgĂ€nglig dygnet runt i 23 lĂ€nder.
  • FlersprĂ„kigt stöd: Med stöd för fler Ă€n 35 sprĂ„k, inklusive arabiska och franska, har Klarna lyckats förbĂ€ttra kommunikationen med lokala invandrar- och expatsamhĂ€llen, vilket ytterligare stĂ€rker företagets globala nĂ€rvaro.

Utöver att hantera standardÀrenden fungerar Klarnas AI-assistent som en personlig finansiell rÄdgivare, erbjuder realtidsuppdateringar om saldon och betalningar, och hjÀlper kunder att förstÄ och hantera sin ekonomi bÀttre.

Men nu förlorar mÀnniskor jobbet, hur kan det vara optimistiskt?

För de mĂ€nniskor som blir av med jobbet finns sĂ„klart inget positivt med denna nyhet. FörĂ€ndringar gör ofta ont för nĂ„gra, men alternativet vore vĂ€rre och göra att alla drabbas. Ända sedan den industriella revolutionen har maskiner tagit jobb frĂ„n mĂ€nniskor. Men fortsatt utveckling har skapat nya, bĂ€ttre, jobb och vĂ€lstĂ„ndet i samhĂ€llet har ökat dramatiskt. Det har gett oss möjlighet att skapa ett vĂ€lfĂ€rdssystem som hjĂ€lper mĂ€nniskor som blir av med jobbet med stöd och utbildning medan de hittar ett nytt arbete.

En bit in i den industriella revolutionen

Om vi stannat bromsat sÄdan hÀr utveckling nÄnstans pÄ 1700-talet hade nÀstan alla vi jobbat som jordbrukare, levt korta och hÄrda liv och hÀlften av vÄra barn skulle dött innan femÄrs Älder. Om vi fortsÀtter utvecklingen kommer vi alla kunna leva bÀttre liv.

Att vi gör saker bÀttre och snabbare sparar resurser till annat. TÀnk om vi genom ett trollslag kunde genomföra en motsvarande effektivisering av offentlig sektor. Hur mÄnga miljarder skulle plötsligt frigöras till fler lÀrare, sjuksköterskor, sÀnkt skatt (beroende pÄ var dina politiska prioriteringar ligger.)

Klarna Àr ett exempel pÄ nÀr ett företag blir kentaurer. NÀr nÄgon verkligen anammar det nya. VD Sebastian Siemiatkowski sÄg till att Klarna fick access till senaste verisionen av ChatGPT (GPT4) före den slÀpptes till allmÀnheten. Han har drivit pÄ hÄrt för att alla anstÀllda ska anvÀnda generativ AI i jobbet. Det betalar sig nu.

Mathias Sundin
Arge optimisten

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.