Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛣 Två nya vägar i Detroit laddar bilar medan de kör

🛣 Två nya vägar i Detroit laddar bilar medan de kör

Två nya vägar i Detroit kan ladda elfordon som använder en viss mottagare medan de åker längs vägarna. Dessa två vägar kommer att vara helt i drift 2023.

Linn Winge
Linn Winge

Dela artikeln

I Detroit kommer två korta nya vägar att kunna ladda elfordon (EVs), som använder en speciell mottagare, under körning. Vägarna ska vara helt färdiga för användning 2023.

Så hur fungerar dessa vägar? För detta projekt kommer spolar att vara inbäddade i vägarna. Dessa spolar levererar magnetisk energi till mottagare som sitter monterade under elbilarna. Energin som skapas mellan spolen och mottagaren används sedan för att ladda fordonets batteri. Detta fungerar både när elbilen står stilla och när den är i rörelse.

I september 2021 tillkännagav guvernör Gretchen Whitmer pilotprojektet med induktiv fordonsladdning som genomförs tillsammans med projektpartnern Electreon.

"Detta är en utmärkt lösning på ett problem vi har idag om hur vi ska nå nollutsläpp", säger Tallis Blalack, VD för ASPIRE Engineering Research Center med huvudkontor vid Utah State University, som fokuserar på infrastruktur för elfordon, till Fast Company. "Om vi ​​gör det här på rätt sätt kan vi minska kostnaderna för transporter för alla."

Stefan Tongur, Electreons vice vd för affärsutveckling i Los Angeles sa till dot.LA att denna teknik laddar långsammare än traditionella plug-in-stationer. Fast Company skriver att trådlösa vägsystem kan utöka räckvidden för elbilars batterier och minska den vilotid som krävs för att ladda batterierna. Detta kan också "tillåta lastbilar att övergå till att bli elektriska genom att göra det möjligt för dem att använda mindre, billigare batterier, säger förespråkare för tekniken. De föreställer sig induktiv laddning längs delar av motorvägar över hela USA."

Förare kan använda en app i sin telefon eller fordonskontroll för att välja om de vill ladda på vägarna eller inte. Betalningen för laddningen fungerar precis som på alla andra laddstationer för elbilar. Systemet kommer dock att vara gratis för förare under pilottesten.

Under de närmaste åren kommer program som liknar detta att testas i andra stater, inklusive Florida, Indiana, Utah och Pennsylvania.

"Potentialen för att elektrifiera vägar och städer är praktiskt taget oändlig och tillsammans med MDOT omformar vi framtiden för transport", säger Oren Ezer, VD och medgrundare av Electreon, i ett uttalande.

Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.