Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ›„ SjĂ€lvkörande elbĂ„tar ska börja trafikera Amsterdams kanaler

đŸ›„ SjĂ€lvkörande elbĂ„tar ska börja trafikera Amsterdams kanaler

SjÀlvkörande smÄbÄtar som kan fungera som taxi eller flytande soptunnor kan snart trafikera Amsterdams mÄnga kanaler.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

NÀr Amsterdam ville minska trÀngseln pÄ stadens gator sÄ fanns det en uppenbar lösning rakt framför ögonen pÄ politikerna, skriver AP. Stadens berömda kanaler strÀcker sig 100 kilometer och har anvÀnts för transporter i hundratals Är.

För att minska trycket pÄ gatorna mÄste kanalerna anvÀndas effektivare Àn i dag. DÀr kommer en sjÀlvkörande eldriven bÄt in i bilden. Det Àr amerikanska MIT som tillsammans med Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions utvecklat en bÄt, Roboat, som ska kunna fÀrdas runt pÄ kanalerna utan en mÀnniska vid rodret.

PoÀngen med det Àr att Roboat kan vara i gÄng dygnet runt. Den skulle till exempel kunna fungera som en flytande soptunna som sjÀlv Äker till ÄtervinningsanlÀggningen nÀr den Àr full.

BÄtarna kan ocksÄ anvÀndas som taxi- eller turistbÄtar. I och med att Àgaren inte behöver betala en kapten kan det bli lönsamt att ha mÄnga smÄ bÄtar som bara tar ett fÄtal passagerare.

Roboat fungerar Àven som en testplattform för att utveckla sjÀlvkörande bÄtar som kan ta sig fram i komplicerade miljöer.

– Tekniken Ă€r vĂ€ldigt relevant för komplexa hamnar dĂ€r det finns mĂ„nga bĂ„tar, kajer och pirer. HĂ€r kan du verkligen förbĂ€ttra sĂ€kerheten med autonoma system. Det gör ocksĂ„ trafiken mer effektiv och gör det möjligt att ha trafik dygnet runt, sĂ€ger Stephan van Dijk, Director of Innovation vid Amsterdam institute, till AP.

Än Ă€r Roboat i en testfas och forskarna rĂ€knar med att det kommer att dröja tvĂ„ till fyra Ă„r innan bĂ„ten Ă€r klar för kommersiell trafik. Men dĂ„ kan vi fĂ„ en eldriven bĂ„t som Ă€r sĂ€krare Ă€n dagens mĂ€nniskostyrda bĂ„tar och som gör att fler mĂ€nniskor Ă€n idag kan fĂ€rdas pĂ„ Amsterdams mĂ„nga kanaler.

Bild: Roboat


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.