Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛥 Självkörande elbåtar ska börja trafikera Amsterdams kanaler

🛥 Självkörande elbåtar ska börja trafikera Amsterdams kanaler

Självkörande småbåtar som kan fungera som taxi eller flytande soptunnor kan snart trafikera Amsterdams många kanaler.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

När Amsterdam ville minska trängseln på stadens gator så fanns det en uppenbar lösning rakt framför ögonen på politikerna, skriver AP. Stadens berömda kanaler sträcker sig 100 kilometer och har använts för transporter i hundratals år.

För att minska trycket på gatorna måste kanalerna användas effektivare än i dag. Där kommer en självkörande eldriven båt in i bilden. Det är amerikanska MIT som tillsammans med Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions utvecklat en båt, Roboat, som ska kunna färdas runt på kanalerna utan en människa vid rodret.

Poängen med det är att Roboat kan vara i gång dygnet runt. Den skulle till exempel kunna fungera som en flytande soptunna som själv åker till återvinningsanläggningen när den är full.

Båtarna kan också användas som taxi- eller turistbåtar. I och med att ägaren inte behöver betala en kapten kan det bli lönsamt att ha många små båtar som bara tar ett fåtal passagerare.

Roboat fungerar även som en testplattform för att utveckla självkörande båtar som kan ta sig fram i komplicerade miljöer.

– Tekniken är väldigt relevant för komplexa hamnar där det finns många båtar, kajer och pirer. Här kan du verkligen förbättra säkerheten med autonoma system. Det gör också trafiken mer effektiv och gör det möjligt att ha trafik dygnet runt, säger Stephan van Dijk, Director of Innovation vid Amsterdam institute, till AP.

Än är Roboat i en testfas och forskarna räknar med att det kommer att dröja två till fyra år innan båten är klar för kommersiell trafik. Men då kan vi få en eldriven båt som är säkrare än dagens människostyrda båtar och som gör att fler människor än idag kan färdas på Amsterdams många kanaler.

Bild: Roboat

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.