Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🌟  Elbilar till folket!

🌟 Elbilar till folket!

Elbilar beskrivs ofta som "dyra". Den uppfattningen håller på att förändras. En fransk-rumänsk eldriven bil bidrar till det.

Per Söderström
Per Söderström

Det finns många goda nyheter på elbilsfronten just nu. Bland annat om elbilar som blir billigare och billigare.

Ett bra exempel är Dacia Spring som är helt eldriven och snart lanseras internationellt. Dacia ingår i Renault-koncernen, och kan därför få del av elbils-erfarenheten från hela Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Dacia Spring kan bli en elbil för folket.

Enligt ett pressmeddelande kommer den att kosta 16,990 Euro i Frankrike, vilket är mycket konkurrenskraftigt för en bil för fyra med räckvidd på 230 kilometer (WLTP). Skulle den hamna på en prislapp kring SEK 200,000 i Sverige kommer vi att få höra talas om den.

Renault köpte in sig i Dacia för några år sedan. Dacia var då ett okänt varumärke från Rumänien.  En av tankarna från Renault var att ha en fabrik i ett land med lägre tillverkningskostnader.

“Lågpris” var inte alltid det lättaste epitetet att bära i personbilsmarknaden men plötsligt passar Dacia’s profil perfekt. Många letar efter elbilar man "har råd med".

Det händer mycket på bilmarknaden. Härom veckan tog Volvo ett stort steg genom att på Apple-vis presentera sin C40 Recharge i ett digitalt event. Det skedde till intressanta kommentarer från reklamfolk om att det var en märklig “reklamfilm”.

C40 Recharge börjar produceras till hösten 2021.

Grejen är att det inte bara är elektrifieringen som är grejen, även kommunikation och distribution ställs på ända. Volvo kommer exempelvis endast sälja C40 online och man har valt att minimera modellvarianter och valbara tillägg.

Under tiden håller...

  • Elon Musk på att bygga en ny bilfabrikrekordtid i Tyskland, ett år från ritning till färdig fabrik. På sedvanligt vis får Elon Musk oss att tänka till när han säger “the factory is the product”, att Tesla’s verkliga styrka ligger i att bygga fabriker.
  • Northvolt bygger kapacitet och förhandlar med bilmärken som vill säkra tillgången på batterier. Nyligen skrevs ett avtal med Volkswagen group på 120 miljarder kronor för leverans av batterier över en tio-årsperiod.
  • Geely-ägda Polestar skapar sig ett namn i det högre segmentet inom EV-marknaden.
  • Lynk, systermärke till Polestar, lanserar eldrivna bilar som siktar på delningsekonomin. “Vi ser Uber som vår konkurrent”.
  • General Motors nya vd Mary Barra har nyss delgivit bolagets nya strategi, som bland annat kommer resultera i tjugo nya elbilar senast 2025.
  • Vi får inte glömma Sydkorea, med Kia och Hyundai, eller Japanska Honda och Toyota…

Det finns mycket mer som pågår både framför och bakom skynket. Vem vinner? Vem försvinner? Ingen vet, men Dacia har just klivit upp flera pinnhål på EV-stegen och fler bilar i ett lägre prissegment lurar runt hörnet.

Låt framtiden komma fortare!

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.