
đ Globala elbilsförsĂ€ljningen ökar â vĂ€ntas överstiga 20 miljoner fordon i Ă„r
Internationella energirÄdet spÄr att 25 procent av nya bilar i Europa blir elbilar i Är. Prisgapet mellan elbilar och bensinbilar minskar kraftigt, sÀrskilt i Kina dÀr tvÄ tredjedelar av elbilarna nu Àr billigare Àn bensinbilar.
Dela artikeln
- Internationella energirÄdet spÄr att 25 procent av nya bilar i Europa blir elbilar i Är.
- Prisgapet mellan elbilar och bensinbilar minskar kraftigt, sÀrskilt i Kina dÀr tvÄ tredjedelar av elbilarna nu Àr billigare Àn bensinbilar.
- Globalt vÀntas elbilarna stÄ för 40 procent av den totala bilförsÀljningen till 2030.
Kina leder med 60 procent elbilsandel
Internationella energirÄdet (IEA) publicerar sin globala elbilsprognos för 2025, skriver Allt om Elbil. FörsÀljningen vÀntas överstiga 20 miljoner eldrivna fordon globalt. Kina kommer att vara ledande med den högsta elbilsandelen pÄ 60 procent pÄ nybilsmarknaden.
I Europa vÀntas utslÀppskraven pressa upp elbilsandelen till 25 procent i Är. USA har en osÀkrare utveckling med en uppskattad nivÄ pÄ runt 10 procent.
TillvÀxtekonomierna stÄr för den största ökningen nÀr det kommer till elbilar i Är. Rapporten pekar pÄ lÀnder i Asien och Sydamerika som förra Äret vÀxte med över 60 procent. Thailand, Vietnam och Brasilien Àr tydliga uppstickare.
40 procent av bilförsÀljningen blir elbilar 2030
Globalt vÀntas elbilarna stÄ för 40 procent av den totala bilförsÀljningen till 2030. I Europa kommer omkring 60 procent av alla nya bilar som sÀljs att vara en elbil. Kina kommer att leda med en andel pÄ hela 80 procent.
USA vÀntas halka efter med en andel pÄ runt 20 procent enligt rapporten. I Sydostasien kommer 25 procent av alla nya bilar vara elbilar, med en betydligt högre andel helt elektriska tvÄ- och trehjulingar.
ĂvergĂ„ngen till elbilar berĂ€knas ersĂ€tta över fem miljoner fat olja per dag, varav hĂ€lften i Kina enligt rapportens berĂ€kning för Ă„r 2030.
Kina producerar 70 procent av vÀrldens elbilar
Kinas dominans i elbilsproduktionen Àr nu ett faktum med över 70 procent av vÀrldens produktion. Samtidigt ökar handeln. Under 2024 steg exporten med 20 procent och Kina stod för runt 40 procent av den.
De europeiska tillverkarna har fortfarande en nettoexport enligt rapporten, medan USA i allt högre grad importerar. Kinesiska biltillverkare expanderar nu till andra marknader som Brasilien, Mexiko och Sydostasien i takt med att nya importtullar förÀndrar de globala handelsflödena.
Prisskillnaden minskar snabbt
Rapporten visar att elbilarnas prisgap jÀmfört med bilar med förbrÀnningsmotorer minskade under 2024. Detta till följd av ökad konkurrens och sjunkande batteripriser. I Kina var tvÄ tredjedelar av elbilarna billigare Àn motsvarande bensinbilar vilket hjÀlpte försÀljningen dÀr trots lÀgre subventioner.
Ăven i tillvĂ€xtlĂ€nder som Brasilien och Thailand minskar prisskillnaderna snabbt tack vare kinesiska importmodeller. Batteripriserna föll sĂ€rskilt kraftigt i Kina med cirka 30 procent, jĂ€mfört med 10 till 15 procent i Europa och USA.
Laddstationer fördubblas i Europa
Utbyggnaden av laddinfrastruktur gÄr snabbt framÄt i Europa. Antalet publika laddstationer har fördubblats pÄ tvÄ Är. Europa ligger före USA i tÀckning lÀngs motorvÀgar.
För att möta 2030 Ärs behov krÀvs en niofaldig ökning av den publika laddningskapaciteten enligt rapporten. Tekniker som smart laddning och vehicle-to-grid fortsÀtter att vÀxa fram, men krÀver nya marknadsstrukturer och regelverk. Kina och Storbritannien Àr tvÄ marknader som ligger i framkant inom dessa omrÄdena.
WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).