Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚙 En startup vid namn Cruise Automation har ett helt nytt förslag på förarlösa fordon - GM hakar på

🚙 En startup vid namn Cruise Automation har ett helt nytt förslag på förarlösa fordon - GM hakar på

För att ta steget över till självkörande elfordon tar GM hjälp av ett startup utanför fordonsbranschen

Per Söderström
Per Söderström

I dagarna presenterade GM ett fordonsprototyp vid namn Origin, som utvecklats i det delägda bolaget Cruise Automation. Fordonet ska ta 6 passagerare  och har varken ratt, broms- eller gaspedal.

Fördelen för General Motors att arbeta med Cruise är bl.a att man inte utgår från  traditionellt tänkande. Fordonet ska byggas av lätt utbytbara moduler som inte bygger på konventionella lösningar (ex.vis hur dörrar öppnas).

Sjölvkörande bilar ser annorlunda ut för både förare och passagerare

Själva fordonet handlar mindre om utseende och mer om det praktiska för passagerarna och givetvis den inblandade elektroniken. Det finns sensorer och lidar - en masse. Flera av dem kommer behöva bytas ut med jämna mellanrum - det handlar inte bara om mjukvaruuppdateringar på det här marknadssegmentet.

Första prototypen kommer om ett par år. Presentationen saknade bilvärldens vanliga fyrverkerier och fagra löften - kanske är det bättre att överraska än att gång efter annan missa utlovade deadlines?

Under tiden planerar GM även ett s.k. gigafactory tillsammans med koreanska LG Electronics. Ohio är platsen man valt, och fabriken ska årligen kunna leverera batterier till 300’ bilar.

Båda projekten, samarbetet mellan Origin-GM och LG-GM, avviker från GM’s tidigare strategi att utveckla alla lösningar inom bolaget. GM’s begränsade framgångar med interna elbils-projekt har väl bidragit till nya angreppssätt.

Visst är det bråttom för de traditionella biltillverkarna. I början av januari 2020 var Teslas marknadsvärde högre än det för GM och Ford - tillsammans. Tesla sålde under 2019 ca 370’ bilar, GM och Ford ca. 2 miljoner bilar vardera.

Det kommer fler spelare - Muji är en av dem. Företaget har gjort sig känt för att tillverka produkter av hög kvalitet med nedtonad branding.  Kan den marknadsföringsstrategin även fungera på den nya fordonsmarknaden? Deras fordon Gacha testas i alla fall just nu i Helsingfors.

Låt framtiden komma fortare!

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.