Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛫 Även flyget kommer att bli elektriskt

🛫 Även flyget kommer att bli elektriskt

"Det är omöjligt" säger pessimisterna om elflyg. Anders Forslund och Klara Andreasson verkar inte ha hört det. För i en hangar i Göteborg utvecklar de ett elflygplan som kommer vara i kommersiell trafik år 2026.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Den här texten är för våra premium supporters - öppnad för alla läsare tack vare deras månatliga bidrag på 100 kronor. Om du vill stödja vårt arbetet med att sprida faktabaserad optimism hittar du mer information här.

Julafton kom tidigt i år för mig. Första Teslas Battery Day och omedelbart därefter Heart Aerospaces Hangar Day där de visade utvecklingen av sitt elektriska flygplan.

Debatten om elektriska flygplan har rasat ett tag. "Det är omöjligt!" säger pessimisterna och visar att du behöver fler batterier än som får rum i ett stort Boeing- eller Airbus-flygplan. Det är inte första gången de glömmer bort tekniska framsteg och genombrott.

Anders Forslund talking to journalists on Hangar Day.

Men Anders Forslund, grundare och VD för Heart Aerospace rundar hela debatten. Han tänker istället visa att kommersiellt elflyg är en möjlighet, mycket snart. Med dagens batteriteknik.

Vi har redan sett ett antal mindre elektriska flygplan - som den här ombyggda Cessnan - men den här kommer att bli större.

Kommersiellt elflygplan i trafik 2026

Hans företag, Heart Aerospace, kommer att ha ett kommersiellt flygplan för 19 passagerare med 40 mils räckvidd i trafik senast 2026. Så det är inte för långdistansflygningar över Atlanten utan för regionala resor.

Och här har elektriska flygplan några bonusar. Liksom en Tesla och andra elbilar accelererar den snabbt så den behöver en mycket kortare bana, inte mer än 750 meter. Med 75 procent lägre bränslekostnader och 50 procent lägre underhållskostnader kan biljettpriset bli lägre än för andra flygresor. Och det är naturligtvis mindre bullrigt och planet släpper inte ut någon koldioxid.

Så elektriska flygplan ersätter inte bara fossilflyg, det kommer antagligen att skapa nya regionala resor.

På Hangar Day visade de upp sin helt nya elmotor. Den är liten jämfört med en jetmotor men har samma kraft.

Heart Aerospace utvecklas snabbt

Accelerationen för Anders Forslund och medgrundare Klara Andreasson är också imponerande. Jag träffade Anders första gången för drygt två år sedan, i augusti 2018. Jag var värd för ett evenemang om elflygplan i riksdagen (faktiskt det sista officiella jag gjorde som riksdagsledamot.)

Anders var då forskare på Chalmers. Med lite pengar från Vinnova ledde han ett forskningsprojekt om elektriska flygplan, ELISE. I början av 2019 kom han och Klara in på världens ledande startupaccelerator, Y Combinator, och fick hjälp att skaffa finansiering från riskkapitalister från Silicon Valley och Stockholm. Nu har de tre hangarer på Säve flygplats utanför Göteborg och på Hangar Day tog de mot infrastrukturminister Tomas Eneroth och många andra prominenta gäster.

Att bygga ett flygplan och framförallt få det godkänt är ingen liten uppgift, men hittills har Heart Aerospace gjort stora framsteg.

Anders, Klara och infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Innovation idag

Men en annan sak slog mig när jag tittade på presentationerna på Hangar Day. Hur teknik påskyndar innovation.

Heart Aerospaces CTO Nigel Pippard, med lång erfarenhet av att bygga flygplan, berättade för oss hur de använde penna och papper för att göra beräkningarna på 1980-talet. De hade bara två datorer, du var tvungen att boka en tid för att använda dem, och de var inte särskilt bra.

Hearts flygplan simuleras i luften i ett mycket avancerat datorprogram där tio miljoner datapunkter beräknas hela tiden. Detta kräver kraftfulla dyra datorer som Heart inte har råd med. Men Amazon har råd, så de använder Amazon Web Services.

I den här simulatorn kan du dessutom flyga planet. Jag tog en tur över Vänern.

Inte bara det. Hälften av teamet bor i andra delar av världen och arbetar fortfarande heltid med teamet i Sverige via Zoom och andra sådana tjänster.

En av de anställda heter Benjamin Vedder. Anders hittade honom online via en open source-community om programvara och hårdvara för att styra en elmotor. Benjamin hade grundat den communityn, som heter VESC - Vedder Electronic Speed ​​Controller - några år tidigare och används till exempel i de flesta elektriska skateboards.

Det råkade sig så att Benjamin bodde ganska nära Hearts hangar och är nu en viktig del av företaget.

Benjamin Vedder på Hangar Day.

Så vi har cloud computing, teknik för fjärrarbete, open source-community för motorstyrning (och att hitta anställda), en startupaccelerator och finansiering både från riskkapitalister och skattebetalare.

Innovation = teknik + idéer

Jag hänvisar ofta till den här formeln: Innovation = teknik + idéer. Ju fler idéer och ju lättare de sprids desto bättre teknik. Ju bättre teknik desto lättare är det att sprida idéer.

Detta var väldigt tydligt på Heart Aerospaces Hangar Day.

Mathias Sundin

Den här texten är för våra premium supporters - öppnad för alla läsare tack vare deras månatliga bidrag på 100 kronor. Om du vill stödja vårt arbetet med att sprida faktabaserad optimism hittar du mer information här.

Modell av flygplanet som ska användas för testflygningar.
Avsnitt ur kabinen.
Motorn.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.