Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Elbilstillverkningen går som en Tesla

🚗 Elbilstillverkningen går som en Tesla

Det som Elon Musk förmodligen är mest känd för är Tesla och det finns det stark fog för. Allt fler ger sig nu in i utvecklingen av elbilar och en ny modell har solpaneler på taket.

Erik Almqvist
Erik Almqvist

I somras nådde Tesla en ny milstolpe när bolaget värderades till svindlande 200 miljarder US dollar och därmed gick om Toyota som världens högst värderade bilproducent. Avtrycket i fordonsindustrin som Elon Musk skapat med utvecklingen av elektrifierade bilar är något som för all framtid kommer att påverka en av världens största industrier.

Världen över ställer nu i princip alla bilkoncerner om utvecklingen mot framförallt el. Tyska Volkswagen har exempelvis en investeringsplan på motsvarande 640 miljarder kronor för att elektrifiera kommande bilmodeller fram till år 2024.

Volkswagen ID.4 är en av flera elbilar som nu lanseras. Räckvidden uppges vara 520 kilometer.

För att belysa den roll Tesla spelar i utvecklingen av elbilar världen över så sa Volkswagens försäljningschef Jürgen Stackmann i en intervju med Ny Teknik:

”Vi vill tacka Tesla för att de gjorde elbilen sexig – nu gör vi elbilen tillgänglig”

Samtidigt så är det inte bara de stora jättarna som utvecklar nya modeller för att utmana Tesla. Även nya företag etablerar sig på marknaden med innovativa idéer som driver utvecklingen allt snabbare framåt.

En av dessa är det nederländska företaget Lightyear som har utvecklat en bilmodell med solpaneler på taket. Fördelen med solpaneler är att bilen kan ladda sig själv och att behovet av laddinfrastruktur, som är en av de stora utmaningarna idag, minskar något.

En fördel med Lightyear One, som har solceller på taket, är att behovet av laddinfrastruktur minskar något.

Deras modell, Lightyear One, har en räckvidd på 725 kilometer för en full laddning samtidigt som bilen också laddar upp mellan 38,6 och 59,5 km per dag. Enligt Lightyear är målet också att kunna leverera en bil med en totalkostnad på cirka 10,32 kr per mil för att göra den tillgänglig för fler köpare.

Likt Tesla finns potential även för Lightyear att påverka bilkoncerner världen över i att gå ännu snabbare fram i utvecklingen. Ett gott tecken för detta är att de planerar att licensera ut delar av sin teknologi till fler biltillverkare.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.