Förra veckan hände två saker som mestadels blev notiser i nyhetsmedia. Jag som följt båda dessa utvecklingar i flera år fascineras över hur lite uppmärksamhet de får. Var och en för sig kommer de ha en massiv påverkan på vår värld.
Waymo blir första robotaxiföretaget i USA som erbjuder förarlösa resor på motorvägar, tillgängligt dygnet runt i San Francisco, Phoenix och Los Angeles. Tjänsten använder samma mjukvara och sensorer som för stadskörning.
Han leder Sveriges största företag, som har sålt lastbilar i snart hundra år. Det ska de sluta med snart och istället sälja en transporttjänst. Hur leder man ett så stort företag genom en sådan förändring?
Volvo står inför sitt största skifte sedan bolaget grundades. Från att sälja lastbilar vill de i stället sälja transporter – med självkörande fordon som navet i ett helt nytt ekosystem.
Om när jag blev pessimist och varför självkörande fordon kommer rädda miljontals liv.
Waymos fordon körde endast på vanliga gator, inte motorvägar, och alla jämförelser gjordes för liknande körförhållanden.
Tesla har lanserat sin Robotaxi-tjänst utan förare i Austin, Texas, där allmänheten för första gången kan beställa förarlösa resor. Det första steget i en utrullning som Elon Musk har sagt kommer att göra autonom samåkning allmänt tillgängligt
Aurora har börjat leverera gods med helt förarlösa lastbilar mellan Dallas och Houston, vilket gör dem till första företaget med kommersiell autonom lastbilstjänst på allmänna vägar. Lastbilarna är utrustade med sensorer som kan se över fyra fotbollsplaner.
Waymo kommer att börja testa förarlösa Jaguar-bilar i Miami under 2025, med planerad lansering av taxitjänsten 2026. Företaget kör redan över 150 000 resor per vecka i Phoenix, Los Angeles, San Francisco och Austin.