Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚀 5 mindre rymdbolag som löser stora problem

🚀 5 mindre rymdbolag som löser stora problem

KÀnner du till företaget som gör en motor som drivs pÄ jod? Eller företaget som skapar tekniska lösningar för satellitlasterna? Vi har listat 5 intressanta utmanare.

Elina Holmgren Tyskling
Elina Holmgren Tyskling

Uppskjutningar av mindre satelliter, med en vikt under 500 kilo, Àr en vÀxande marknad och det finns gap att fylla i flera led. Fler och fler startups har gÄtt in pÄ marknaden och gett sig i kast med att konstruera produkter som behövs i den nya rymdindustrin som vÀxer fram.

Industrin Àr fortfarande relativt ny och att skjuta upp satelliter i rymden Àr en komplex operation. Det finns stora utmaningar sÄ som att konstruera miljövÀnliga motorer, att fÄ satelliterna pÄ rÀtt plats och att ta dem till högre omloppsbanor. Ett annat problem Àr att det numera Àr en ganska stor mÀngd satelliter i omloppsbana och dÀrför behöver satelliterna undvika kollision med varandra. Men med ny snillrik teknik kan problemen överbryggas.

Intressanta företag

Atomos Space

Atomos Space i Denver bygger "Orbital Transfer Vehicles", eller OTV. Dessa kan transportera satelliter frÄn en lÀgre omloppsbana till en högre.  
Bolagets idé Àr att utrusta OTV:n med en kÀrnkraftsmotor för att lyckas med detta men Àn sÄ lÀnge Àr idén pÄ ritbordet. Atomos befintliga OTV bygger pÄ elektriskt framdrivningsystem.

Bild inte relaterad till företaget. Credit: Unsplash.

Hyimpulse

Tyska Hyimpulse började som ett studentprojekt. De bygger rymdraketer med "hybrid" -motorer. I rymdsammanhang innebÀr hybrid att motorerna drivs av bÄde fasta drivmedel, sÄ som krut eller olika kompositer, och flytande drivmedel. Företaget satsar pÄ att kunna leverera satelliter pÄ max 350 kilo i lÄg omloppsbana till 2022. Vinsten med hybridmotorer, menar företaget, Àr högre sÀkerhet och enklare hÄrdvara.

Thrustme

Thrustme Àr en fransk startup som gör ett elektriskt framdrivningssystem för smÄ satelliter. Deras motor drivs pÄ jod vilket anses mer miljövÀnligt och ekonomiskt hÄllbart Àn motorer som drivs pÄ grundÀmnena xenon och krypton, dÄ dessa Àr mycket sÀllsynta. Om satelliter kunde drivas pÄ vanligt jod skulle det innebÀra ett stort framsteg.  

Jod Àr ett icke-metalliskt grundÀmne. Foto: Wikimedia commons.

Orbex

Orbex Àr ett rymdraketföretag som redan lyckats producera en farkost. Företaget gick Är 2019 ut med att de 3D-printat hela motorn pÄ sin Prime Rocket och att det var den största 3D-printade motorn i vÀrlden.

Orbex har Àven skapat ett separeringssystem, alltsÄ den funktionen som "slÀpper lös" satelliten i rymden, som inte skapar nÄgot rymdskrÀp. MÄnga separeringslösningar innebÀr att rymdraketer ger ifrÄn sig delar som bidrar till skrÀp i jordens omloppsbana.

ExoLaunch

ExoLaunch skapar produkter som anvÀnds i satellitlaster, som exempelvis separeringssystem och cubesat deployers, vilket Àr en behÄllare för cubesat-satelliter. Bolaget hÄller Àven pÄ att utveckla OTV:s som ska testköras redan 2022.

Soyuz launch seen from east of Almaty in Kazakhstan.
ESA har en budget pÄ 1175 miljoner Euro för "Space transportation". Photo by Richard Gatley / Unsplash


Ett problem idag Àr att mÄnga rymd-startups Àr beroende av stödpengar och lÄn för att fÄ lönsamheten att gÄ ihop dÄ utvecklingstiderna Àr lÄnga. För att fler rymdstartups ska överleva krÀvs att det finns investerare och ibland statliga pengar att söka. Men trots utmaningarna att ge sig in i rymdbranschen Àr det sannolikt att vi kommer att fÄ se fler innovativa lösningar, och att rymden i framtiden blir tillgÀnglig för fler.

📝 FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.