Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🤖 Självkörande robot minskar behovet av gaffeltruckar

🤖 Självkörande robot minskar behovet av gaffeltruckar

Genom att använda självkörande robotar i lager och fabriker ska effektiviteten öka och olycksrisken minska.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Gaffeltruckar finns i de flesta stora lager och fabriker, men de har sina risker. Enligt siffror från amerikanska arbetsmiljöverket, OSHA, är elva procent av alla gaffeltruckar i USA inblandade i en olycka varje år och 85 personer dör i sådana olyckor. Här kan självkörande robotar vara en lösning.

Fetch Robotics är ett amerikanskt företag som tillverkar just sådana självkörande robotar och de lanserar nu sin största modell hittills. Den nya PalletTransport1500 kan lyfta upp till 1 136 kilo, vilket gör att den kan hantera stora lastpallar.

Roboten har inte gaffeltruckens karakteristiska gafflar utan åker in under pallen för att lyfta upp den. Det betyder att roboten inte helt kan ersätta gaffeltruckarna. En gaffeltruck måste fortfarande lyfta upp pallen på en ställning som roboten kan åka in i.

Men själva transporten inne i lagret eller fabriken kan roboten sköta helt på egen hand utan att riskera att köra på människor. Gaffeltruckarna behövs då bara på lastkajen, vilket minskar tillfällena de kan orsaka olyckor.

I första hand är roboten tänkt att användas för transporter i lagerlokaler, men den kan även användas på andra platser där gaffeltruckar kör idag. GE Appliances håller till exempel på att skära ner antalet gaffeltruckar de använder i sina amerikanska fabriker med hälften. Här åker robotarna hela vägen ut till monteringen med sin last.

Förutom att robotarna minskar skaderisken så effektiviserar de även arbetet. Något som Fetch Robotics menar är ett krav från många kunder idag, speciellt inom e-handeln.

– Även de mest välorganiserade distributionscentren har svårt att hänga med i kraven som e-handelns tillväxt ställer på lagerhanteringen. Det skapar ett väldigt tryck på att kunna flytta gods in och ut ur lagren i rekordfart, säger Stefan Nusser, produktchef på Fetch Robotics.

Att lösa detta genom att anställa mer personal menar Fetch Robotics inte är en framkomlig väg efter ett tag. För många människor i ett lager riskerar att mest att komma i vägen för varandra. Då är det bättre att låta robotar stå för snabba transporter och så kan människorna ägna sig åt mer avancerade uppgifter som robotarna inte klarar av. Som att köra gaffeltruckarna och planera hur lagren ska utformas för att bli så effektiva som möjligt.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.