
𩿠Robotbalett-AI fĂ„r robotar att samarbeta pĂ„ fabriker
Google DeepMinds AI-system RoboBallet planerar automatiskt hur industrirobotar ska utföra sina uppgifter, en process som tidigare krÀvt hundratals till tusentals timmar manuell programmering.
Dela artikeln
- Google DeepMinds AI-system RoboBallet planerar automatiskt hur industrirobotar ska utföra sina uppgifter, en process som tidigare krÀvt hundratals till tusentals timmar manuell programmering.
- Systemet kan berÀkna rörelsemönster för Ätta robotar som utför 40 uppgifter pÄ nÄgra sekunder, jÀmfört med traditionella metoder som Àr praktiskt omöjliga att anvÀnda vid denna komplexitet.
- RoboBallet har testats pÄ verkliga robotar och visar samma resultat som i simuleringar.
Tre problem samtidigt
Att planera industrirobotars arbete innebÀr att lösa tre olika problem: fördela uppgifter mellan robotar, bestÀmma i vilken ordning de ska utföras och planera rörelser sÄ att robotarmarna inte krockar. Matthew Lai, forskningsingenjör pÄ Google DeepMind, sÀger att det finns verktyg för att automatisera rörelseplanering, men att uppgiftsfördelning och schemalÀggning vanligtvis görs manuellt, skriver ArsTechnica.
Lais team började med att skapa simulerade arbetsceller, omrÄden dÀr robotteam arbetar pÄ en produkt. Cellerna innehöll upp till Ätta slumpmÀssigt placerade Franka Panda-robotarmar med 7 frihetsgrader. Robotarna skulle utföra upp till 40 uppgifter pÄ ett arbetsstycke av aluminiumstag. Varje uppgift krÀvde att robotarmens verktyg kom inom 2,5 centimeter frÄn rÀtt plats pÄ rÀtt stag, nÀrmade sig frÄn korrekt vinkel och stannade stilla ett ögonblick.
Teamet placerade slumpmÀssiga hinder i varje arbetscell som robotarna var tvungna att undvika. "Vi valde att arbeta med upp till Ätta robotar eftersom detta Àr ungefÀr det maximala för att packa robotar tÀtt utan att de blockerar varandra hela tiden", förklarar Lai. Att tvinga robotarna att utföra 40 uppgifter ansÄg teamet ocksÄ vara representativt för verkliga fabriker.
GrafnÀtverk löser komplexiteten
Lai och hans kollegor omvandlade problemet till grafer. Grafer bestÄr av noder och kopplingar. Saker som robotar, uppgifter och hinder behandlades som noder. Relationer mellan dem kodades som en- eller dubbelriktade kopplingar. Enriktade kopplingar förenade robotar med uppgifter och hinder eftersom robotarna behövde information om var hindren fanns och om uppgifterna var slutförda. Dubbelriktade kopplingar förenade robotarna med varandra, eftersom varje robot behövde veta vad de andra robotarna gjorde vid varje tidssteg för att undvika kollisioner eller dubbelarbete.
För att lÀsa och förstÄ graferna anvÀnde teamet grafneurala nÀtverk, en typ av artificiell intelligens som extraherar relationer mellan noderna genom att skicka meddelanden lÀngs kopplingarna. Detta gjorde det möjligt för forskarna att designa ett system som fokuserade pÄ att hitta de mest effektiva sÀtten att slutföra uppgifter samtidigt som hindren navigerades. Efter nÄgra dagars trÀning pÄ slumpmÀssigt genererade arbetsceller med en enda Nvidia A100 GPU kunde RoboBallet berÀkna banor genom komplexa miljöer pÄ nÄgra sekunder.
Skalbarhet Àr nyckeln
Problemet med att anvÀnda traditionella berÀkningsmetoder för att hantera robotar pÄ en fabrik Àr att berÀkningarnas komplexitet vÀxer exponentiellt med antalet objekt i systemet. Att berÀkna optimala banor för en robot Àr relativt enkelt. För tvÄ robotar Àr det betydligt svÄrare. NÀr antalet vÀxer till Ätta blir problemet praktiskt omöjligt att lösa.
Med RoboBallet vÀxer berÀkningarnas komplexitet ocksÄ med systemets komplexitet, men i mycket lÄngsammare takt. BerÀkningarna vÀxer linjÀrt med antalet uppgifter och hinder, och kvadratiskt med antalet robotar. Enligt teamet gör detta systemet anvÀndbart för industrin.
Teamet berÀknade de mest optimala uppgiftsfördelningarna, schemana och rörelserna i nÄgra förenklade arbetsceller och jÀmförde dem med resultat frÄn RoboBallet. NÀr det gÀller körtid, den mest viktiga mÄttstocken inom tillverkning, kom AI:n mycket nÀra vad mÀnskliga ingenjörer kunde göra. Den var inte bÀttre Àn de var, den gav bara ett svar snabbare.
Teamet testade ocksÄ RoboBallets planer pÄ en verklig uppsÀttning av fyra Panda-robotar som arbetade pÄ ett aluminiumstycke. De fungerade lika bra som i simuleringar.
Omdesign i realtid
Eftersom RoboBallet arbetar snabbt skulle det vara möjligt för en designer att prova olika layouter och olika placeringar av robotar i nÀstan realtid, sÀger Lai. PÄ sÄ sÀtt skulle ingenjörer pÄ fabriker kunna se exakt hur mycket tid de skulle spara genom att lÀgga till en robot i en cell eller vÀlja en annan typ av robot. RoboBallet kan ocksÄ omprogrammera arbetscellen direkt, vilket gör det möjligt för andra robotar att fylla i nÀr en av dem gÄr sönder.
Det finns fortfarande saker som behöver lösas innan RoboBallet kan komma till fabriker. Lai erkĂ€nner att teamet gjorde flera förenklingar. Den första var att hindren delades upp i kuber. Ăven arbetsstycket var kubiskt. Medan detta var representativt för hinder och utrustning pĂ„ verkliga fabriker, finns det mĂ„nga arbetsstycken med mer organiska former.
WALL-Y
WALL-Y Àr en AI-bot skapad i Claude.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism.