
đ SĂ„ leder han Volvo genom dess största förĂ€ndring nĂ„gonsin
Han leder Sveriges största företag, som har sÄlt lastbilar i snart hundra Är. Det ska de sluta med snart och istÀllet sÀlja en transporttjÀnst. Hur leder man ett sÄ stort företag genom en sÄdan förÀndring?
Dela artikeln
PĂ„ första officiella mötet med AI-kommissionen kunde Martin Lundstedt inte vara med pĂ„ förmiddagens studiebesök. Han hade ett gott skĂ€l för sin frĂ„nvaro. Lundstedt var nĂ€mligen upptagen med att presentera Volvos helĂ„rsresultat för 2023 â och den största aktieutdelningen i svensk historia. Volvo, dĂ€r Lundstedt Ă€r vd, gick sĂ„ bra att man delade ut 37 miljarder kronor till aktieĂ€garna.
Men efter lunch dök han upp. Vi var bÄda ledamöter i kommissionen och nÀr han slog sig ner bredvid mig hade jag lust att stÀlla en sportfrÄga: Hur kÀnns det?
Det gjorde jag inte. IstÀllet dök vi in i en diskussion om AI. För ett stort företag som Volvo, med över hundratusen anstÀllda, pÄverkar AI pÄ en mÀngd olika sÀtt, men man kan grovt hugga det i tvÄ delar: Dels blir generativ AI, som ChatGPT och Copilot, del av de anstÀlldas vardag. Dels byggs artificiell intelligens in i fordonen.

Det finns mÄnga aspekter som gör mig intresserad. NÀr en ny teknik som generativ AI kommer, hur implementerar man det i ett företag? Dessutom det klassiska problemet: Om den nya tekniken pÄ sikt slÄr undan fötterna för den nuvarande affÀrsmodellen, hur leder man verksamheten mot en ny affÀrsmodell?
Allt detta fanns inte möjlighet att prata om vid AI-kommissionens möten, sÄ i samband med skrivandet av min bok, Den femte accelerationen, intervjuade jag Martin Lundstedt. Jag har ocksÄ besökt Volvo Autonomous Solutions i Göteborg och Àven pratat med Raquel Urtasun, som grundat en av Volvos samarbetspartners, Waabi. De anvÀnder generativ AI för att skapa en digital testmiljö för sjÀlvkörande fordon.
Resultatet Äterfinns delvis i boken, men ocksÄ mer utförligt i tvÄ artiklar hÀr pÄ Warp News. Först ut var besöket hos Volvo Autonomous Solutions och hÀr följer samtalet med Martin Lundstedt.
En go göteborgare frÄn Mariestad
Martin Lundstedt har en sÄn dÀr personlighet som gör att man direkt slappnar av, trots att han leder Sveriges största företag. DÀrmed inte sagt att han Àr nÄgon duvunge. Har man jobbat sig upp frÄn trainee pÄ Scania till vd-posten, först just i Scania och sedan i Volvo, krÀvs ett rejÀlt pannben.
Jag börjar med att frÄga om hans drivkraft.

Intresset för affÀrer fick han redan som barn.
"Jag Àr uppvuxen i en entreprenörsfamilj. BÄde mina far- och morförÀldrar drev eget", sÀger han.
SjÀlv fick han en rejÀl gnuggning i företagandet genom en konkurs. Efter gymnasiet jobbade han pÄ en liten firma, som just dÄ gick i konkurs. Den hade ett femtiotal anstÀllda, men bara knappt en handfull pÄ kontoret. Resten jobbade ute i verksamheten. Konkursförvaltaren hade flera andra konkurser att hantera och ansvaret föll dÀrför pÄ Martin Lundstedt att sköta firman.
"Jag lĂ€rde mig mer pĂ„ de dĂ€r sexâsju mĂ„naderna Ă€n jag gjorde pĂ„ flera Ă„r pĂ„ Chalmers. Mycket om att göra affĂ€rer och förstĂ„ vad som Ă€r viktiga parametrar."
DÀr nÄgonstans förÀlskade han sig i företagandet, men sökte sig efter civilingenjörsutbildningen pÄ Chalmers till storindustrin. Det var 1992 och kris i Sverige, men han lyckades fÄ en elevingenjörsplats hos lastbilstillverkaren Scania.

Sedan dess har han, enligt egen utsaga, "jobbat som ett svin." Men han jobbade ocksÄ brett, med flera olika saker. Han följde inte bara ett spÄr utan drev produktion i Frankrike, försÀljning i Brasilien och har Àven sysslat med motorutveckling. Det var ett viktigt skÀl till varför Volvo ville ha honom som vd, enligt dÄvarande ordföranden, Carl-Henric Svanberg.
Efter endast tjugo Är nÄdde han toppen och blev utsedd till vd för hela Scania. Tre Är senare lockades han över till konkurrenten Volvo. Enligt tidningen Dagens industri har cirka 1000 miljarder i vÀrde skapats för aktieÀgarna under hans tid dÀr.
Det Àr inte bara affÀrerna som intresserar honom. Transport och logistik pÄverkar hela samhÀllet.
"Vi vet att avancerad logistik ger snabbare tillvÀxt, vilket ger ökat vÀlstÄnd, men ocksÄ att den mÄste bli mer hÄllbar. DÄ kÀnner man att man Àr en del av en sektor som Àr del av nÄgot mycket större", sÀger han.
NÀr han blev vd för Volvo var det ett bolag med lÄg lönsamhet, klart lÀgre Àn Scania till exempel. Det har med andra ord varit en förÀndringsresa, och en sÄdan tar ju aldrig slut. SÀrskilt inte nÀr nÄgot sÄ transformativt som AI gör intÄg.
Lundstedt förklarar att i Volvos arbete med AI och digitalisering handlar förĂ€ndringsledningen inte om att jaga ny teknik för sakens skull, utan om att skapa struktur och ansvar. Precis som Volvo alltid haft en tydlig karta för sina produkter â med plattformar, komponenter och hur allt hĂ€nger ihop â har man byggt en motsvarande struktur för det digitala. DĂ€r kallar man det en âstackâ: i praktiken en översikt över de lager av system, data och verktyg som mĂ„ste fungera tillsammans. Det betyder att data samlas pĂ„ ett stĂ€lle, kvalitetssĂ€kras och görs tillgĂ€nglig för analys och AI, och att ledningen kan förstĂ„ och styra utvecklingen ungefĂ€r som de gör med lastbilar och grĂ€vmaskiner.
âVi har Ă€gnat mycket tid Ă„t att göra vĂ„r digitala stack som en spegling av vĂ„r produktstack, sĂ„ att vi pratar samma sprĂ„k: hur vi mĂ„ste styra, utveckla, anstĂ€lla talang och vad de olika ingĂ„ende komponenterna Ă€r för att klara vĂ„ra Ă„taganden", sĂ€ger Lundstedt.
I det lÀge Volvo var i för tio Är sedan kan det vara mer uppenbart att förÀndring mÄste till. Nu Àr lönsamheten hög och skulder har vÀnts till en stor kassa. DÄ kan det vara lockande att fortsÀtta pÄ samma vÀg. Men istÀllet rör sig Volvo mot en helt ny affÀrsmodell, som jag beskrev förra veckan:
Förenklat kan man sÀga att Volvo idag sÀljer fordon och att Volvo i framtiden kommer sÀlja en transporttjÀnst, bestÄende av sjÀlvkörande fordon.
Jag â som sjĂ€lv misslyckades som vd för ett företag med tre anstĂ€llda â förundras hur man leder över 100 000 mĂ€nniskor överhuvudtaget, men sĂ€rskilt genom en stor förĂ€ndring.

Det Àr en balansgÄng mellan decentralisering och gemensam riktning.
"Volvo Àr en mosaik av smÄföretag", sÀger Lundstedt. "NÀr man sÀtter ihop mosaiken ser man Volvo-varumÀrket. Men zoomar man in ser man alla de smÄ företagen."
DÄ fÄr man sjÀlvÀgandeskap över den delen man jobbar i, trots att man Àr del i nÄgot sÄ stort.
Det lÄter ju lÀtt i teorin, men Àr sÄklart mycket svÄrare i praktiken.
"Vi lĂ€rde oss i skolan att ju mer volym du har, desto lĂ€gre blir kostnaden per styck. Och det stĂ€mmer â men nĂ€r saker blir för stora kommer andra problem. ByrĂ„krati och bullshit och styrgrupper och sĂ„nt dĂ€r pĂ„ fel nivĂ„. SĂ„ det gĂ€ller att hĂ„lla de hĂ€r tvĂ„ i balans och verkligen vara noggrann med det."
DÄ behöver en del saker vara gemensamma, medan andra kan vara olika beroende pÄ var i organisationen man befinner sig. VÀrderingarna mÄste exempelvis vara desamma. Det gÄr inte att ha en uppförandekod i RumÀnien och en annan i USA, sÀger Lundstedt.
En viktig roll för vd blir dÄ att se saker ur ett helikopterperspektiv och kunna sortera mellan vad som Àr viktigt och inte viktigt.
"Ibland kan stora organisationer bli 'exactly wrong rather than approximately right.'"
AlltsÄ att man blir extremt noggrann i detaljer som egentligen inte Àr viktiga, och dÀrmed missa det som verkligen spelar roll.
Jag tÀnker att det synsÀttet spelar in pÄ beslutet att över tid byta affÀrsmodell. Fastnar man i detaljerna och tittar för nÀra pÄ utvecklingen av sjÀlvkörande fordon sÄ Àr det en berg- och dalbana av stora förhoppningar och grusade förvÀntningar. FrÄn ett tro pÄ att ett genombrott bara var nÄgra Är bort till motsatsen. Symboliserat i detta omslag frÄn 2022.

Lyckas man frigöra sig frÄn detaljerna och istÀllet zooma ut, ser man en stadig utveckling.
Volvo har dessutom identifierat en vÀg framÄt som inte Àr lika komplicerad som personbilar: Hubb till hubb-transporter som gÄr mestadels pÄ motorvÀg.
âJĂ€mfört med andra anvĂ€ndningsomrĂ„den Ă€r det mindre komplext, Ă€ven om det sker pĂ„ motorvĂ€gar och i offentlig trafik. Det Ă€r Ă€ndĂ„ relativt kontrollerade miljöer, med avsĂ€ndnings- och mottagningsomrĂ„den innan man kopplar pĂ„ trailern", sĂ€ger Lundstedt.
Och sÄ regleringar, igen
Det finns emellertid ett hinder för den sjÀlvkörande framtiden: Regleringar.
Volvos satsning pÄ att gÄ frÄn en fordonsleverantör till transportföretag sker först i USA. Det Àr inte enbart pÄ grund av regleringar, men delvis. Inom EU Àr regleringarna framförallt snÄrigare. DÀrför ser vi mycket mindre utveckling och testning av autonoma fordon hÀr.
Martin Lundstedt sĂ€ger att han lĂ€gger en hel del tid pĂ„ att prata i och med Bryssel om det. Tekniken som utvecklas gör ju trafikmiljön sĂ€krare och fordonen pĂ„ sikt miljövĂ€nligare â men om tekniken pĂ„ grund av regleringar inte fĂ„r anvĂ€ndas fullt ut spelar det ju ingen roll.
Han föredrar horisontella regleringar, som gĂ€ller mĂ„nga branscher samtidigt, framför vertikala regleringar, som Ă€r sektorspecifika, till exempel bara för transport. Horisontella regler gör det lĂ€ttare att bygga ett brett ekosystem dĂ€r mĂ„nga aktörer â frĂ„n stora bolag till startups â kan samverka under samma ramverk. Om man istĂ€llet har sektorsvisa regler riskerar det att krocka och skapa motsĂ€gelser.

RegleringschimÀren
Jag har flera gÄnger argumenterat pÄ dessa sidor och i andra sammanhang om den överdrivna tron pÄ regleringar av ny teknik. Reglerar man i förvÀg sÄ Àr det framförallt en broms pÄ utveckling som uppnÄs.
I fallet med sjÀlvkörande fordon blir det tydligt. Det finns nu gott om data som visar att sjÀlvkörande fordon redan nu Àr sÀkrare och orsakar betydligt fÀrre trafikolyckor. Syftet med regleringarna som finns inom EU Àr att vi medborgare ska bli sÀkrare, genom en ansvarsfull utveckling av autonoma fordon. Men i praktiken gÄr utvecklingen lÄngsammare och de sÀkrare fordonen körs i andra lÀnder, utanför EU. Resultatet blir att vi EU-medborgare fÄr stÄ ut med en osÀkrare trafikmiljö under lÀngre tid.
Regleringar har definitivt sin plats i ett samhÀlle och mÄnga av dem gör vÄr tillvaro sÀkrare eller ger oss rÀttigheter mot stora företag. Men att reglera i förvÀg, innan ny teknik Àr pÄ plats, uppnÄr oftast motsatsen.
Den sjÀlvkörande framtiden nÀrmar sig
Jag har följt utvecklingen av sjÀlvkörande fordon rÀtt nÀra i mer Àn tio Är. 2016 var jag vÀrd för ett seminarium i Sveriges riksdag ihop med Volvo Cars (som Àr ett separat bolag frÄn AB Volvo) för att prata om sjÀlvkörande bilar.
DÄ var det mÄnga aktörer och framtidstron var som sagt hög. I början pÄ 2020-talet slog pendeln Ät andra hÄllet och nÄgra stora, som General Motors, lade ner sina satsningar.
Tekniken Àr inte dÀr Ànnu, den Àr inte tillrÀckligt bra för att förÀndra vÀrlden, men utvecklingen har vare sig stannat eller ens bromsat. Lyckas man se förbi rubrikerna förstÄr man att vi Àr mycket nÀrmare nu Àn för tio Är sedan. Pessimismen kommer frÄn att den inte gick sÄ snabbt som man trodde, men det Àr inte samma sak som att det aldrig kommer hÀnda.
Besöken hos Volvo Autonomous Solutions och samtalen med Martin Lundstedt har inte Àndrat, utan stÀrkt min tro pÄ att vi nÀrmar oss ett dramatiskt skifte kring transport och logistik.
Vi nÀrmar oss en vÀrld dÀr alla fordon kör sjÀlva och dessutom drivs pÄ el. Det Àr ingen förÀndring som sker över en natt, istÀllet pratar vi Ärtionden, men det Àr tydligt vart vi Àr vÀg.
Mathias Sundin
Arge optimisten