Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💹 Hur Amazon levererar supersnabbt – och andra fördelar med e-handel

💹 Hur Amazon levererar supersnabbt – och andra fördelar med e-handel

E-handeln sköt i höjden runt om i vÀrlden 2020 och inget annat företag fick en större bit av den kakan Àn Amazon. Ulrika Gerth gör en djupdykning i hur de kan leverera sÄ snabbt och vilka fördelar e-handeln ger oss.

Ulrika Gerth
Ulrika Gerth

Om du slog rekord i att handla pÄ nÀtet förra Äret var du inte ensam.

I USA spenderades det mer pengar Àn nÄgonsin online, 791 miljarder dollar. Det Àr en ökning med 32 procent jÀmfört med Äret innan. E-handeln stÄr nu för cirka en femtedel av den totala detaljhandelsförsÀljningen och inget annat företag kontrollerar en större andel av den Àn Amazon. SÄ nÀr mÄnga stater stÀngde ner i försök att kontrollera spridningen av Covid-19, inkluderade inte det personal pÄ Amazon och andra lagerarbetare som hanterade tsunamin av onlinebestÀllningar.

Amazon Scout Àr en 6-hjulig robot som anvÀnds för att leverera paket. KÀlla: Wikimedia Commons

För miljoner mÀnniskor blev e-handel sÀttet att sÀkert bestÀlla livsmedel, apoteksvaror och andra viktiga saker under pandemin. Möjligheten att bestÀlla nÀstan vad som helst var som helst ifrÄn och fÄ det levererat till dörren inom en dag eller tvÄ, oavsett om du bor pÄ landet eller mitt i stan, Àr nu en sÄdan bekvÀmlighet att vi sÀllan övervÀger utvecklingen som gjorde det möjligt. (Det mest slumpmÀssiga föremÄlet jag har bestÀllt Àr ett enda paket tandtrÄd.)

Amazon utforskar nu nÀsta innovationsfas: flytande lager , leveransrobotar , 30 minuters leverans med drönare. Du behöver bara backa nÄgra decennier för att se en helt annan verklighet. Om pandemin hade drabbat oss 1990 Àr det lÀtt att glömma att inget av det vi idag tar för givet fanns.

– ÄndĂ„ Ă€r det det förflutna som förklarar hur Amazon har kunnat bli det globala e-handelsföretag som det Ă€r idag, som kontinuerligt utvecklar och förĂ€ndar vĂ„ra shoppingvanor, sĂ€ger Bob Trebilcock, redaktionschef för Supply Chain Management Review och verkstĂ€llande direktör för Modern Material Handling.

Bob Trebilcock Àr redaktionschef för Supply Chain Management Review och verkstÀllande direktör för Modern Materials Handling.

OjÀmn start

Tidigt, i mitten av 90-talet, ringde en klocka i det dÄ nya Amazon-kontoret nÀr nÄgon gjorde ett köp. Sedan, nÀr verksamheten snabbt vÀxte, krÀvde servrarna sÄ mycket kraft att Amazon-grundaren Jeff Bezos och hans fru inte kunde anvÀnda en hÄrtork huset utan att en sÀkring gick.

Det tidiga 2000-talet fylldes pÄ samma sÀtt med missöden eftersom organisationen inte alltid hÀngde med tillvÀxten: systemavbrott stÀngde av anlÀggningar i timmar och vid ett tillfÀlle, nÀr kökskategorin introducerades, kom knivar utan skyddande förpackning nerrasande frÄn löpande bandet.

Amazons logistikcenter i San Fernando de Henares, Madrid, Spanien. KĂ€lla: Wikimedia Commons

Mycket har hÀnt sedan dess vilket Bob Trebilcock kunde konstatera nÀr han förra Äret gick in i ett av Amazons nyöppnade robotiserade logistikcenter i North Haven, Connecticut. Som redaktör för en handelspublikation liknade han upplevelsen med en sportreporter som trÀffar NFL-legendaren Tom Brady.

Men trots det anmÀrkningsvÀrda i 855 000 kvadratmeter utrymme, 2500 heltidsanstÀllda och flera tusen mobila, autonoma robotar, sÀger Trebilcock att det inte Àr det som sÀrskiljer Amazon.

– Jag har varit i andra anlĂ€ggningar som Ă€r lika imponerande nĂ€r det gĂ€ller vad de gör, sĂ€ger han. Samtidigt, nĂ€r du grĂ€ver djupare gör de saker som ingen annan gör, men det Ă€r inte relaterat till sjĂ€lva verksamheten att slutföra ordrar.

Stort fotavtryck

Amazons fördel, menar Trebilcock, beror pÄ ett överlÀgset ekosystem som bygger pÄ storskalighet och intelligens: fler tillgÄngar, fler anlÀggningar och mer data. PÄ bara nÄgra decennier har företaget systematiskt byggt ut ett nÀtverk som har satt konsumenternas förvÀntningar.

Med 200 000 robotar, över en miljon anstÀllda, 185 globala logistikcentra, 100 miljoner Prime-medlemmar, 2,5 miljarder paket levereras Ärligen, 10 miljoner artiklar tillgÀngliga för gratis en-dags leverans, en flotta med 50 flygplan, 30 000 mÀrkesvarubilar och en vÀxande frakt till havs Àr storleken pÄ verksamheten oövertrÀffad.

Det vÀxande antalet logistikcentra har gjort det möjligt för Amazon att stÀndigt öka leveranshastigheten, helt enkelt genom att komma nÀrmare kunderna. Om du bor pÄ utvalda platser som Phoenix, Orlando eller Dallas, kan du redan ha upplevt leverans sÄ snabbt som pÄ bara nÄgra timmar tack vare de nya "mini-logistik"-centra som infördes för ett Är sedan. Dessa gör det möjligt att fÄ leverans samma dag för tre miljoner artiklar över flera kategorier. Hur produkterna Àr organiserade Àr dock fortfarande en hemlighet.

– Amazon avslöjar inte detaljer om lagerstrategin, sĂ€ger Simeon Siegel, detaljistanalytiker, till CNBC. Att rĂ€kna ut var en produkt Ă€r innan du köper den Ă€r ett fenomenalt mysterium och nĂ„got som varje Ă„terförsĂ€ljare gĂ€rna vill veta.

FrÄn och med början av 2018 har Amazon transporterat över 5300 fraktcontainrar frÄn Kina till USA. Det gör det möjligt för Amazon att erbjuda företag som tillverkar i Kina en tjÀnst som eliminerar nÀstan alla mellanhÀnder pÄ vÀg till konsumenter i USA. KÀlla: Alexander Bobrov, Pixabay

Entré för AI

Men det stora fotavtrycket Ă€r bara en del av svaret. Köpet av Kiva Systems (nu Amazon Robotics) 2012 satte Amazon pĂ„ en resa mot robotisering, vilket minskade plocktiden frĂ„n en timme till 15 minuter. E-handelsjĂ€tten driver nu 50 robotiserade logistikcentra dĂ€r robotar tar varorna till arbetarna snarare Ă€n att arbetare sjĂ€lva gĂ„r i gĂ„ngarna. Återigen Ă€r robotiseringen inte unikt för Amazon, men algoritmerna som nu driver robotarna, liksom dirigeringen av leveransfordonen, Ă€r det.

Amazon har gjort stora investeringar i automatisering för att effektivisera sina lager. Den köpte lagerrobotproducenten Kiva Systems för 775 miljoner dollar 2012. Idag har Amazon mer Àn 200 000 mobila robotar som arbetar i sitt lagernÀtverk, tillsammans med hundratusentals mÀnskliga arbetare. KÀlla: Amazon

Amazon började anvÀnda artificiell intelligens (AI) under 2015 och kunde utnyttja Äratal av data för att skapa algoritmer som bestÀmmer fördelningen av miljontals produkter över globala logistikcentra. I praktiken innebÀr det att den vara du inte ens vet att du vill ha Àn finns i ett nÀrliggande lager och bara vÀntar pÄ att du ska trycka pÄ bestÀllningsknappen.

– För att anvĂ€nda AI behöver du vĂ€ldigt mycket data, sĂ€ger Trebilcock. TĂ€nk pĂ„ hur lĂ€nge Amazon har digitaliserat sin logistik, lĂ€ngre Ă€n nĂ„gon annan, och hur lĂ„ng tid de har kunnat samla in data. För det andra har de större volymer Ă€n alla andra, vilket innebĂ€r att de har större möjlighet att lĂ€ra sig och optimera nĂ€tverket, frĂ„n tillverkning till leverans.

Perfektion eller sammanbrott

Logistikcentret som Trebilcock besökte har en kapacitet pÄ en miljon ordrar per dag under högsÀsong. För det otrÀnade ögat pÄminner det om en nöjespark för lÄdor. Men mitt bland kilometerlÄnga transportband, förvaringskuber, plockstationer och lampor som markerar var en hyllprodukt ska plockas frÄn, sÄg Trebilcock flera kvalitetskontroller som han inte hade sett nÄgon annanstans. Bland annat sÄg han att robotarna passerade med de plockade lagringskuber framför en rad kameror för analys. DÀr sÀkerstÀlldes att endast rÀtt varor fanns med.

– Att uppnĂ„ den "perfekta bestĂ€llningen" Ă€r viktigt för Amazons fokus pĂ„ kundupplevelsen, sĂ€ger Trebilcock. En felaktig leverans tappar poĂ€ngen med en snabb leveranser.

– Om jag bestĂ€ller en blĂ„ tröja och du skickar en grön till mig, spelar det stor roll. Du kanske förstörde min dag", sĂ€ger Trebilcock. SĂ„ det Ă€r viktigt att fĂ„ rĂ€tt vara i varje order.

Amazons dominans kan verka oöverstiglig. Men de skapar incitament hos konkurrenterna som nu tĂ€nker om kring sina egna försörjningskedjor och hur de kan skala upp utan att behöva förvĂ€rva eller bygga fler lager. ÅterförsĂ€ljare som Target och Walmart undersöker exempelvis lönsamheten i att anvĂ€nda sina fysiska butiker som logistikcentra. E-handel gör det ocksĂ„ möjligt för oberoende varumĂ€rken att nĂ„ en nationell publik, antingen genom att anvĂ€nda Amazons logistik eller utnyttja de tredjepartsleverantörer som har dykt upp för att utmana jĂ€ttarna.

Trebilcock, vars fru drev en butik i New Hampshire i över 30 Är fram till pension, Àr vÀl medveten om de utmaningar som lokala företag stÄr inför frÄn den stÀndigt vÀxande e-handeln.

– Det ligger i vĂ„r natur, sĂ€ger han. NĂ€r det gĂ€ller att bestĂ€lla online röstar folk med plĂ„nboken.

📝 FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.