Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: Kan Elon Musks elflygplan slĂ„ vanliga jetplan?

💡 Optimist's Edge: Kan Elon Musks elflygplan slĂ„ vanliga jetplan?

Kan Elon Musks elflygplan slÄ fossildrivna jetplan? Ja, med högre batteridensitet och en helt ny design av flygplanet Àr elflygplan med en rÀckvidd lÀngre Àn fossildrivna flygplan möjliga.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

📉 Vad folk tror

De flesta tror inte att elflygplan kommer att kunna flyga lÀngre strÀckor Àn traditionella flygplan, enligt en nyligen genomförd undersökning av Warp News.

📈 HĂ€r Ă€r fakta

PÄ Joe Rogans podcast pratade Elon Musk om elflygplan. Detta Àr vad han sa:

— Flygplan kommer att bli elektriska. Naturligtvis Ă€r energin som krĂ€vs för att fĂ„ plan att flyga betydligt större Ă€n för bilar. Det tar runt 400 wattimmar per kilogram batteri för ett flygplan att flyga 100 mil eller mer, inklusive vissa reserver för nödrĂ€ckvidd.

Som medgrundare och VD för Heart Aerospace bygger Anders Forslund ett elflygplan.

"Jag tror att Elon anvÀnder första princips-tÀnkande och framför allt tror jag att han vill nÄ höga höjder sÄ att han i princip fÄr noll luftmotstÄnd men ÀndÄ kan anvÀnda elmotorer, eftersom de inte krÀver nÄgot syre," skriver han i ett mejl.

Under en intervju pÄ MIT delade Musk nÄgra fler detaljer:

  • Det ska vara en VTOL, vilket betyder vertikal start och landning, som en drönare.
  • Överljudshastighet, alltsĂ„ snabbare Ă€n 1236 km/h.
  • Inga roder eller fenor. Han skulle istĂ€llet anvĂ€nda elmotorn för att styra planet.
  • Cirka 70 procent av planet skulle bestĂ„ av batterier.
  • Om du har 75-80 procent batterier kommer rĂ€ckvidden att ta dig transkontinentalt i USA.
Vertikal start och landning, VTOL.

Musk sa ocksÄ:

— NĂ€r du har nĂ„tt 400 wattimmar per kilo batteri, skulle gradvisa ökningar med 20 procent batterikapacitet rĂ€cka för att fördubbla flygplanets rĂ€ckvidd. Vi kommer successivt dit. Just nu ligger vi tekniskt pĂ„ 300 wattimmar .

Det betyder att den hÀr typen av flygplan sÄ smÄningom kommer att kunna uppnÄ samma rÀckvidd som de lÀngsta kommersiella flygningarna vi har idag, cirka 1500 mil.

Den densitet som behövs för det Àr flera Är bort. Experter tror att vi kommer att nÄ 400 wattimmar runt Är 2030 och litiumjonbatterier förbÀttras med 3-5 procent per Är.

Men – det sker mycket forskning och framsteg för batterier. Ett stort genombrott skulle inte vara förvĂ„nande under de kommande 10-15 Ă„ren.

💡 Optimist's Edge

💡
Med högre batteridensitet och en helt ny design av flygplanet Àr elektriska flygplan med en större rÀckvidd Àn fossildrivna flygplan möjliga.

Den globala flygindustrin stÄr för cirka tvÄ procent av alla CO2-utslÀpp. Flyget stÄr för 12 procent av hela transportsektorn.

Vid FN:s klimatkonferens i Paris 2015 enades de 196 lÀnderna om att försöka hÄlla "en global temperaturökning detta Ärhundrade lÄngt under tvÄ grader Celsius över förindustriella nivÄer och att fortsÀtta anstrÀngningarna för att begrÀnsa temperaturökningen ytterligare till 1,5 grader Celsius." DÄ mÄste vi minska utslÀppen sÄ snart som möjligt och nÄ nettonollutslÀpp runt 2050. För att hÄlla sig under 1,5 °C för den globala uppvÀrmningen mÄste utslÀppen minska med ungefÀr 50 procent till 2030.

Den hÀr typen av eVOTL:er kan hjÀlpa oss att nÄ dit till 2050. PÄ grund av att batteriteknikens Ànnu Àr tillrÀcklit bra, kommer eVOTL:er att ha ingen eller vÀldigt liten effekt under 2020-talet, men kan mellan 2030 och 2050 spela en större och större roll för att minska utslÀppen frÄn flyget.

Vertikal start och landning skulle förÀndra hur flygplatser ser ut och om de överhuvudtaget behövs. Potentiellt kan de Ätminstone vara mycket mindre eftersom inga start- och landningsbanor behövs.

Liksom elbilar kommer elekriska flygplan vara billigare att anvÀnda Àn sina fossildrivna motsvarigheter. Det betyder att kostnaderna för flygresor kommer att sjunka.

👇 SĂ„ fĂ„r du Optimist's Edge

Att ta sig an denna uppgift kommer att vara ytterst svÄrt, men pÄverkan pÄ mÀnskligheten kommer att bli stor. CO2-utslÀppen frÄn flyget kommer att behöva lösas under de kommande decennierna. För kortare flygningar arbetar mÄnga redan pÄ lösningen, men Àn sÄ lÀnge har ingen gÄtt all-in pÄ att lösa lÄngdistansflygningar.

Den goda nyheten Àr att om du kommer med en riktigt seriös plan kommer du kunna fÄ ekonomiskt och annat stöd frÄn Elon Musk.

Om du inte vill ta pÄ dig hela uppgiften finns det mÄnga mindre viktiga saker du kan göra.

  • Batterier Ă€r nyckeln till en hĂ„llbar, elektrisk framtid (inte bara inom flyget.) Trots att mĂ„nga nya fabriker dyker upp behövs Ă€ndĂ„ fler entreprenörer. För tre affĂ€rsidĂ©er, se denna intervju med William Bergh.
  • Batteriforskningen behöver ocksĂ„ mer hjĂ€rnkraft.
  • Köp en elbil. Indirekt hjĂ€lper detta att flytta hela elfordonsfĂ€ltet framĂ„t (och du kommer att spara pengar och hjĂ€lpa vĂ€rlden att bekĂ€mpa klimatförĂ€ndringarna.)
  • Det finns flera företag som arbetar med elflyg:
  • Heart Aerospace i Göteborg, tillverkar ett 19-sitsig kommersiellt elflygplan.
  • Tyska företaget Lilium utvecklar en eVTOL.
  • "Jag skulle sĂ€ga att vi Ă€r pĂ„ vĂ€g mot vad Elon pratar om mer Ă€n nĂ„gon annan i hela den elektriska flygplansindustrin", sĂ€ger Mark Moore, en av grundarna av Whisper Air.

Om du vill dyka djupare in i Ă€mnet Ă€r den hĂ€r artikeln en bra början: Är Elon Musks överljudselektriska VTOL-jet faktiskt möjlig?

Mathias Sundin


Du har nu en fördel eftersom du har fĂ„tt denna kunskap före de flesta andra – Vad tĂ€nker du göra med din Optimist's Edge?


❓ Vill du ha mer? Diskutera med andra i vĂ„rt forum!

Dela gÀrna dina idéer och tankar med andra Premiumsupportrar i vÄr Facebook-grupp. Kanske hittar du din framtida affÀrspartner eller investerare.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.