Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: Datorspel Ă€r slöseri med tid och dĂ„ligt för hjĂ€rnan... eller var det tvĂ€rt om?

💡 Optimist's Edge: Datorspel Ă€r slöseri med tid och dĂ„ligt för hjĂ€rnan... eller var det tvĂ€rt om?

Det urĂ„ldriga pĂ„stĂ„endet att spel Ă€r dĂ„ligt för hjĂ€rnan blir inte mer sant för att det envist upprepas. I den hĂ€r artikeln ger vi dig edgen kring hur datorspel kan hjĂ€lpa dig utveckla attraktiva egenskaper och fĂ€rdigheter. 1, 2, 3 – nu kör vi.

Eric Porper
Eric Porper

Dela artikeln

Sammanfattning

📉 Vad folk har fel om

Enligt en undersökning bland amerikaner gjord av Pew Research Center tror en majoritet att Ätminstone de flesta, om inte alla datorspel, Àr slöseri med tid. I Warp News egen undersökning svarade endast 12,9 procent att datorspelande Àr övergripande bra för en ung mÀnniskas framtid.

📈 Vad fakta sĂ€ger

Viktigt i sammanhanget Àr att förstÄ hur utbrett gaming Àr. Enligt Venturebeat Àr 64 procent av vuxna amerikaner gamers och 41 procent av dem Àr kvinnor. Globalt spelar nÀstan 40 procent av alla mÀnniskor nÄgot form av datorspel, enligt en rapport frÄn DFC Intelligence. Slutligen nÀmner World Economic Forum att den genomsnittliga spelaren har spelat i 14 Är.

Med detta i bakhuvudet kan det tÀnkas att statistiken kring spelandets fördelar fÄr en större betydelse.

  • 63 procent av spelarna sĂ€ger att datorspel hjĂ€lper dem att utveckla sin problemlösningsförmĂ„ga.
  • 80 procent sĂ€ger att datorspel ger mental stimulans.
  • 30 procent av spelarna har trĂ€ffat goda vĂ€nner eller sin partner genom datorspel.

💡 Optimist's Edge

Oavsett om du sjÀlv Àr en gamer eller har barn som Àr engagerade gamers, har du haft möjlighet att uppleva hur spelindustrin har utvecklats under de senaste decennierna.

Dator- och tv-spel Àr inte lÀngre enbart underhÄllning. De kan hjÀlpa barn att redan frÄn tidig Älder utveckla logiska och sociala fÀrdigheter, sÄdana fÀrdigheter som en del Àr rÀdda att unga saknar idag.

MÄnga kÀnner inte till att flera av de digitala enheterna de anvÀnder dagligen anvÀnder "speltekniker" för att du snabbare och pÄ ett bÀttre sÀtt ska kunna ta del av funktionerna.

Idag Àr de flesta datorspel utformade för att spelas tillsammans med andra. De kan spelas med vÀnner pÄ en soffa eller online, tillsammans med mÀnniskor pÄ andra sidan jordklotet.

Datorspel hjÀlper till att odla kritiskt tÀnkande, problemlösningsförmÄga, gruppdynamik och samarbetsförmÄga, och kan till och med överbrygga kulturella skillnader och sprÄkbarriÀrer.

Genom att förstÄ dessa, ofta förbisedda med extremt viktiga, egenskaperna hos datorspel kan du med gott samvete uppmuntra barn i ditt liv att spela och upptÀcka fördelarna med datorspel. Kanske kan du till och med sjÀlv börja spela.

Dator- och tv-spelsindustrin berÀknas vara vÀrd runt 159 miljarder dollar. Bild frÄn Overwatch.

👇 Hur du fĂ„r the Optimist's Edge

Att börja spela datorspel bör inte ses som nĂ„got negativt. Faktum Ă€r att spel kan hjĂ€lpa till att minska stress och förbĂ€ttra kognitiva förmĂ„gor, och i övrigt ge andra fördelar i livet. ÖvervĂ€g att istĂ€llet för att titta pĂ„ det dĂ€r extra teveprogrammet att anvĂ€nda datorspel som ett sĂ€tt att interagera med mĂ€nniskor utanför sociala medier.

Om du exempelvis vill lÀra dig ett nytt sprÄk kan du testa en spelbaserad applikation för att lÀra dig mer effektivt.


📉 Vad folk har fel om

BÄde media och allmÀnheten har en förvrÀngd bild av datorspelande. Massmedias rapportering av gaming benÀmns ofta av gamers som "fallskÀrmsjournalistik". Journalisten ger sig in i ett gamingsammanhang utan kunskap om spelande, gör en story, och ger sig av.

FörÀldrar anvÀnder ofta begrepp sÄ som att spel gör ögonen fyrkantiga eller att "datorspelande Àr dÄligt för hjÀrnan". Till och med förÀldrar som Àlskar att spela sjÀlva Àr snabba med att erkÀnna att det ÀndÄ Àr slöseri med tid.

Historien har inte varit snÀll mot spel i allmÀnhet. Schack ansÄgs lÀnge vara ett slöseri med tid och förbjöds av forntida samhÀllen. Datorspel drabbades av ett liknande öde pÄ 80-talet, och man menade att datorspel riskerade att skapa en generation av tanklösa ungdomar med instabilt humör. I stÀder sÄ som Coral Gables, Florida, i USA förbjöds datorspel.

I vÄr egen undersökning svarade endast 12,9 procent att de anser att datorspelande i tonÄren Àr "överlag bra" för framtiden.

📈 Vad fakta visar

Efter alla dessa Ärhundraden Àr schack fortfarande kvar och generellt ansett som ett spel som visar pÄ intelligens hos skickliga spelare.

Datorspel kanske Àr pÄ vÀg att göra samma resa. Decennier efter att datorspel ansÄgs förslappa en hel generation har generationen i frÄga anvÀnt de kunskaper de inhÀmtat via spel till att bygga mÄnga av de moderna verktyg vi anvÀnder idag. Elon Musk, exempelvis, Àr en vÀlkÀnd gamer som arbetade pÄ ett datorspelsföretag tidigt i sin karriÀr.

Det Ă€r en gamer och tidig spelutvecklare vid namn Nick Pelling som sĂ€gs myntat termen gamification – det vill sĂ€ga att genom spelmĂ€ssiga incitament engagera mĂ€nniskor till nyttiga Ă€ndamĂ„l i applikationer. Det kan exempelvis handla om att sĂ€tta upp ett mĂ„l i en trĂ€ningsapp eller fĂ„ ett mĂ€rke om du checkar in pĂ„ din favoritrestaurang.

Denna teknik blev populÀr runt 2010 och har allt sedan dess anvÀnts för att hjÀlpa mÀnniskor att ta till sig teknik som hjÀlpmedel, exempelvis inom sjukvÄrden.

Datorspel har Àven visat sig vara framgÄngsrika för att frÀmja sociala förmÄgor:

MÄnga av dessa framsteg kommer frÄn den första generationen barn som vÀxte upp och spelade datorspel hemma.

Datorspel Ă€r bra för att utveckla bĂ„de logiska och sociala förmĂ„gor. Är Minecraft nĂ€sta generations schack?

Datorspel har visat sig hjÀlpa till att utveckla sociala fÀrdigheter och fÀrdigheter som Àr helt avgörande för att lyckas pÄ jobbet. De flesta tillfrÄgade i Pew Research Centers studie ser inget samband mellan vÄldsamma spel och vÄldsamt beteende och majoriteten av de forskningsstudier som gjorts har inte heller hittat nÄgon sÄdan korrelation.

För första gÄngen i historien Àr en del av de som utvecklar dagens spel, sjÀlva gamers sedan tidig Älder. Om man tittar pÄ de senaste tio till 20 Ären av utveckling av den digitala vÀrlden kan man ana att det inte bara Àr spelindustrin som tidiga gamers har haft ett inflytande pÄ.

I det moderna skÀrmbaserade samhÀllet har skapandet av anvÀndarupplevelser som gör det enkelt och intuitivt för mÀnniskor att anvÀnda teknik blivit en viktig del av affÀrsmodellerna för nÄgra av vÀrldens största företag. Gamification som metod och teknik anvÀnds nÀstan överallt.

Gillar du att samla ”stjĂ€rnor” nĂ€r du bestĂ€ller din dagliga latte i din Starbucks-app? DĂ„ spelar du ett datorspel! Gamification mĂ€rks hos företag som Starbucks och Target med sina mobilappar,och ocksĂ„ genom utvecklingen av och affĂ€rsidĂ©erna bakom företag som Uber, Lyft och AirBNB. Till och med konceptet med Teslas sjĂ€lvkörande bilar hĂ€rstammar frĂ„n spelets filosofi.

Den appbaserade telefonens sjÀlva natur Àr ett yttryck av gamification, och den har blivit en viktig del av de allra flestas liv. Ingen av ovannÀmnda innovationer skulle kunnat skett om det inte var för generationen som de facto vÀxte upp med dator- och tv-spel.

💡 Optimist's Edge

Oavsett om du sjÀlv Àr gamer eller har barn som Àr engagerade gamers har du haft möjlighet att observera utvecklingen som spelindustrin har tagit under de senaste decennierna. Datorspel Àr inte lÀngre enbart underhÄllning. De har kapaciteten att bygga upp logiska och sociala fÀrdigheter hos spelare redan frÄn tidig Älder. Precis de egenskaperna som mÄnga fruktar att dagens ungdomar saknar.

Idag Àr de flesta datorspel utformade för att spelas tillsammans med andra. De kan spelas tillsammans med vÀnner pÄ en soffa eller tillsammans med personer pÄ andra sidan jordklotet, online.

Datorspel hjÀlper till att odla kritiska tÀnkande, problemlösningsförmÄga, gruppdynamik och samarbetsförmÄga, och kan till och med överbrygga kulturella skillnader och sprÄkbarriÀrer.

Har vi inte alla hört liknande meningar om datorspelande?


Genom att förstÄ dessa, ofta förbisedda men ÀndÄ extremt viktiga, aspekterna av den moderna spelindustrin, kan du med gott samvete uppmuntra barn i ditt liv (eller till och med dig sjÀlv!) att spela.

👇 Hur du fĂ„r the Optimist's Edge

Tveka inte att införliva datorspelande i ditt liv. Oavsett om du bara behöver en distraktion efter en hektiskt dag eller om du vill upprÀtta en ny hobby, har datorspel gÄng efter annan visat sig vara allt annat Àn slöseri med tid.

Spela tillsammans med dina barn. De fÀrdigheter de bygger nÀr de spelar kan hjÀlpa dem lÄngt in i vuxenlivet. Uppmuntra den Àldre generationen att övervÀga datorspelande som en metod för att behÄlla skÀrpan i kognitiva förmÄgor.

Hamako Mori Ă€r vĂ€rldens Ă€ldsta gamer pĂ„ Youtube. 

❓ Dela gĂ€rna med dig av dina tankar kring den hĂ€r artikeln med oss pĂ„ sociala medier.

Warp News undersökning Àr gjord via Google Survey pÄ drygt 500 respondenter.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter