Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🐝 Flygplats stödjer lokala bin

🐝 Flygplats stödjer lokala bin

Flygplatser och biodlare samarbetar för att rĂ€dda pollinatörer. Förra Ă„ret vann deras biodlingsprogram 2020 Pennsylvania Governor’s Award for Environmental Excellence.

Linn Winge
Linn Winge

Dela artikeln

Ben Shertzer, viltvÄrdare vid Pittsburghs internationella flygplats, stod inför ett förbryllande problem under 2012 - bin, eller snarare svÀrmande bin. Bina landade pÄ flygplanets vingar eller pÄ lampor pÄ taxibanan, vilket försenade flygningar och avbröt bÄde tankning och bagagelastning. Efter dessa incidenter med svÀrmar av honungsbin gjorde Shertzer efterforskning om binas situation och insÄg hur dÄlig den egentligen var.

Shertzer tog hjÀlp av biodlare Steve Repasky. IstÀllet för att försöka bli av med honungsbina tÀnkte Shertzer att en mer miljövÀnlig lösning skulle vara att flygplatsen skaffade bikupor.

Lyckligtvis Àr flygplatsen i Pittsburgh, med sina 8 000 tunnland mark, en utmÀrkt plats för honungsbin. Flygplatsen Àr omgiven av skog, oklippta grÀsmarker och igenvuxna Äkrar samt bÀckar som erbjuder vatten och fukt för ett överflöd av vilda blommor. Men viktigast av allt - flygplatsen anvÀnder inte bekÀmpningsmedel.

Shertzer och Repasky presenterade sin idé om att placera bikupor runt flygplatsens fastighet redan 2013. Nu Àr flygplatsen vÀrd till 110 bisamhÀllen, vilket Àr cirka fyra miljoner honungsbin.

Bild: Steve Repasky / Pittsburgh International Airport via Air & Space.

För att spÄra binas rörelser över markerna har Shertzer anvÀnt Google Maps. Han berÀttar för Air & Space:

– SvĂ€rmarna följde konsekvent samma flygvĂ€gar över omrĂ„det. Jag tittade pĂ„ uppgifterna som vi samlat in under flera Ă„r och tĂ€nkte: Är det verkligen nĂ„got de gör, eller Ă€r det bara en slump?

Repasky sÀger:

– Pittsburgh bestĂ„r av en massa kullar och dalar, eller hur? För att skapa flygfĂ€ltet skar man av toppen pĂ„ kullarna och plattade ut omrĂ„det. Med hjĂ€lp av tidigare kartor kan vi se att bina följer gammal topografi, de historiska Ă„sarna och dalarna. {
} SĂ„ Ă€ven om dessa Ă„sar, för oss mĂ€nniskor, Ă€r osynliga visuellt pĂ„ flygplatsen sĂ„ följer bina en historisk resvĂ€g. Det finns mycket om dem som vi inte förstĂ„r Ă€n.

Genom att identifiera de vÀgar som bina föredrar sÄ kunde de tvÄ mÀnnen sÀtta ut 15 svÀrmfÀllor (en plats för bina att vila pÄ istÀllet för flygplanets vingar eller taxibanornas belysningar) pÄ platser dÀr viloplatserna skulle vara mest anvÀndbara. Och anvÀndbara har de visat sig vara. Tidigare brukade flygplatsen behöva hantera 15 eller fler svÀrmar om Äret. Det senaste Äret har endast tre svÀrmar avbrutit flygverksamheten.

Genom att i terminalen placera skyltar som informerar passagerare om flygplatsens anstrÀngningar hoppas Shertzer kunna öka medvetenheten kring programmet.

Just nu sÀtter Shertzer och Repasky ihop en manual för andra flygplatser som vill följa i deras fotspÄr och skydda sina lokala pollinerare.

Shertzer och Repaskys biodlingsprogram vann nyligen 2020 Pennsylvania Governor’s Award for Environmental Excellence.

Detta projekt har fÄtt mycket uppmÀrksamhet. MÄnga amerikanska flygplatser har kontaktat lokala biodlare och vill starta liknande projekt.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.