Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💬 Varför Ă€r det sĂ„ att gammal teknik Ă€r bra och ny Ă€r dĂ„lig?

💬 Varför Ă€r det sĂ„ att gammal teknik Ă€r bra och ny Ă€r dĂ„lig?

Varför Àr sÄ mÄngas instinkt att vara mot ny teknik? En anledning Àr att det gamla och det nya mÀts med helt olika mÄttstockar. Niklas Nelldal vÀnder pÄ steken i ett roligt FacebookinlÀgg: "Vi funderar pÄ att byta frÄn elbil till bensin. Jag har hört att en bensinbil inte kan tankas hemma."

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Man brukar ju kalla en del personer för teknikfientliga. De brukar försvara sig med att de inte alls Àr fientliga mot teknik, bara mot den hÀr nya tekniken.

Det Àr faktiskt helt sant. Dessa personer Àr oftast för gammal, omodern teknik och det Àr just den nya, bÀttre tekniken de Àr emot.

Men varför Àr sÄ mÄngas instinkt att vara mot det nya? En anledning Àr att de mÀts med helt olika mÄttstockar. Den gamla teknikens brister och faror Àr vi vana vid och har liksom glömt bort. I den nya tekniken blir möjliga fel och brister istÀllet tydliga, kanske bara för att de Àr nya.

NÀr vi dÄ tittar pÄ det nya versus det gamla sÄ vi nÄgot nytt med massa problem och frÄgetecken, mot det gamla utan problem och frÄgetecken.

Detta blir tydligt om man vÀnder pÄ kuttingen. Som Niklas Nelldal gjorde i det hÀr inlÀgget i en grupp om elbilar pÄ Facebook.

Vi som hÀnger pÄ sÄdana forum Àr vana vid de frÄgor han tar upp, fast Ät andra andra hÄllet. Det sÀtter fingret pÄ hur vi skulle se pÄ bensinbilar om vi alla Äkte runt i elbilar.

Återpublicerat hĂ€r med tillstĂ„nd frĂ„n Niklas Nelldal.

Vi funderar pÄ att byta frÄn elbil till hel-bensin. Jag har nÄgra frÄgor för att se om det verkligen passar mig och familjen och hoppas nÄgon pÄ Fb kan hjÀlpa till?
1. Jag har hört att en bensinbil inte kan tankas hemma. Hur ofta mÄste jag tanka, Àr det flera gÄnger om Äret? Kommer det komma alternativ för att tanka hemma?
2. Är det mĂ„nga delar som behöver bytas? SĂ€ljaren sade att nĂ„got om vĂ€xellĂ„da och service. Ser man hur mĂ„nga procents degradering man har pĂ„ slitdelarna eller kommer de gĂ„ sönder plötsligt?
3. MÄste jag ofta bromsa med bromsen eller kan jag gasa och bromsa med samma pedal som i min nuvarande bil? FÄr jag tillbaka bensin nÀr jag bromsar?
4. Har alla hel-bensinbilar mycket lÄngsammare acceleration och reaktion? Jag provkörde en igÄr och det kÀndes som det dröjde vÀldigt lÀnge frÄn jag tryckte pÄ gasen tills den reagerade osv. Kanske var det nÄgot fel pÄ just den bilen?
5. Vi betalar nu 1,70 kr/mil men med bensinen blir det ca 10kr. Det gÄr ju snabbt back Àven om nya bilen blir billigare. Vi kör 2400 mil per Är. Vi hoppas vÀl att fler ska anvÀnda bensin sÄ att priserna gÄr ner... men finns det en sÄdan trend?
6. Jag har förstĂ„tt att bensin och diesel bestĂ„r till stor del av olja. Är det sant att utvinning av olja Ă€r förknippat med globala miljöproblem och omfattande krig med helt förskrĂ€ckliga pĂ„följder för mĂ€nniskor runt om i vĂ€rlden, inklusive flera vĂ€rldskrig och oroligheter under de senaste 100 Ă„ren dĂ€r totalt tiotals miljoner mĂ€nniskor har dött? Och finns det nĂ„gon lösning pĂ„ det i sikte?

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.