Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ‘©â€âš•ïžđŸ€– AI-lĂ€kare kan hjĂ€lpa oss i coronakrisen och samtidigt skapa en vĂ„rdrevolution

đŸ‘©â€âš•ïžđŸ€– AI-lĂ€kare kan hjĂ€lpa oss i coronakrisen och samtidigt skapa en vĂ„rdrevolution

TillgÄng till lÀkare har alltid varit en bristvara, men det kan Àndras nu, genom anvÀndandet av artificiell intelligens. AI-lÀkare kommer ha tillgÄng till all vÀrldens medicinska kunskap och finnas tillgÀnglig gratis, hur mycket du vill, dygnet runt.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

TelefonrÄdgivningen 1177 har varit överbelastad under coronavirusets utbrott i Sverige. VÀntetiden har varit flera timmar. Regionerna, som sköter sjukvÄrden i Sverige, har biffat upp bemaningen men efterfrÄgan har vÀxt Ànnu mer. LikasÄ har kostnaderna.

TÀnk om det fanns ett sÀtt att hantera den typen av ökad efterfrÄgan pÄ ett effektivare sÀtt bÄde vad gÀller kapacitet och kostnader?

Det gör det: Artificiell intelligens.

AI kan göra den första bedömningen och kraftigt avlasta 1177

Flera svenska och utlÀndska nÀtlÀkare utvecklar AI som blir det första som möter dig nÀr du tar kontakt med dem. Den gör det man inom sjukvÄrden kallar triage, en bedömning av en patients medicinska allvarlighetsgrad. Du fÄr med andra ord svara pÄ frÄgor om hur du mÄr och vilka symptom du har. AI:n gör sedan en bedömning.

Om du i dessa coronatider berÀttar för datorn att du har svÄrt att andas, torrhosta och feber sÄ skickar den dig vidare att prata med en lÀkare, eller kanske sÀger Ät dig att Äka direkt till sjukhuset med misstÀnkt COVID-19.

VÀntetiden Àr nÄgra sekunder. Om du vill frÄga AI:n igen nÄgra timmar senare gÄr det bra, det ökar inte kostnaderna. IstÀllet minskar det kostnader, nÀr inte mÀnniskor behöver ta alla dessa samtal och frigör utrymme för de som inte vill eller kan anvÀnda en app eller en dator.

Redan 2016 visade brittiska Babylon Health upp en AI som var bÀttre pÄ denna bedömning Àn lÀkare och sjuksköterskor. AI:n uppnÄdde en exakthet om 92 procent i jÀmförelse med sjuksköterskans 77 procent och lÀkarens 82 procent.

Det hÀr Àr ÀndÄ AI i en rÀtt enkel form. System kan, och kommer vara, mycket mer avancerat. SÀrskilt nÀr AI:n kan anvÀnda sig av data, som ett DNA-test, sjukdomshistorik och framförallt frÄn olika wearables som klocka, armband, ring och ett chip under huden. DÄ kan vi komma till ett lÀge dÀr AI:n uppmÀrksammar dig pÄ att du Àr pÄ vÀg att bli krasslig, innan du ens kÀnt det sjÀlv.

En AI som har koll pÄ alla vÀrldens sjukdomar, och kan hjÀlpa dig att fÄ rÀtt behandling i tid. Eller bara gÄ hem frÄn jobbet och vila (i coronatider innebÀr det att gÄ frÄn köksbordet till sovrummet.)

TillgÀngligheten Àr den verkliga revolutionen

Den verkliga revolutionen Àr emellertid faktiskt inte det, utan just tillgÀngligheten. Genom alla tider har tillgÄng till medicinsk expertis varit en bristvara. Det har alltid varit nÄgon enstaka person som haft kunskaper som man fÄtt söka upp. Den personen, vare sig det var en shaman, en venetiansk pestdoktor eller via videolÀnk till Min Doktor, har alltid haft begrÀnsat med tid - och kunskaper.

Nu kommer bÄde tid och kunskaper i överflöd, tillgÀngligt gratis eller för en mycket lÄg kostnad.

SjÀlva vÄrden kommer fortfarande vara begrÀnsad under överskÄdlig framtid, men nÀr vi kan behandla sjukdomar mycket tidigare kommer fler överleva, mÄ bÀttre och minska kostnader.

“Utvecklingen inom sensorer och diagnostisering kommer att förvandla vĂ„rden i grunden, frĂ„n reaktiv till proaktiv. De allra flesta sjukdomar upptĂ€cks allt tidigare och kan behandlas innan de blir akuta,” skrev Magnus Aschan i Warps rapport SjukvĂ„rd - frĂ„n brist till överflöd.

Tillbaka till köerna i 1177

Vi kunde ha haft ett fungerande system med en AI som gjorde en första bedömning nÀr tusentals mÀnniskor som var rÀdda att de smittats av corona hörde av sig samtidigt. NÀtlÀkarna och den offentligt drivna vÄrden kunde kommit lÀngre i utvecklingen och haft ett, eller snarare flera, fungerande AI-system pÄ plats.

Det som hade krÀvts var att politiken snabbt löst ersÀttningsfrÄgan kring nÀtlÀkarna (som upptagit ohemult mycket tid för alla inblandande senaste Ären), istÀllet lyft blicken och insett vilken enorm möjlighet som fanns precis runt hörnet och bestÀmt sig för att ta sig dit sÄ snabbt som möjligt.

Det Àr det hÀr vi menar nÀr vi i Warp Institute pratar om att fÄ framtiden att komma snabbare. Om vi ser möjligheterna istÀllet för problemen, blir problemen nÄgot vi sÄ snabbt som möjligt löser för att komma nÀrmare möjligheten. SjÀlv har vi behövt lösa ersÀttningen till nÀtlÀkarna. Det systemet var baserat pÄ fysisk vÄrd, inte digital, men det borde inte vara huvudfrÄgan, bara en sak att lösa pÄ vÀgen.

Om Sveriges Kommuner och Regioner, riksdag och regering hade insett att för fyra-fem Är sedan att vi idag kunde ha ett AI-system pÄ plats som bÄde höjer kvalité, minskar kostnader och ger oss medicinsk rÄdgivning i överflöd sÄ hade det hjÀlp oss mycket i coronakrisen.

En av anledningarna för Warp Institute att bygga ett globalt community Àr att vi blir fler som ser möjligheter istÀllet för problem, och hjÀlper samhÀllet att sig dit sÄ snabbt som möjligt.

LĂ€s mer:

SjukvÄrd - frÄn brist till överflöd, rapport frÄn Warp Institute, 2018, av Magnus Aschan.

NÀtlÀkare Àr bara början, i Smedjan, av Mathias Sundin.

📝 FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.