Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🐵 Apa spelade datorspel via hjärnan – stort framsteg för Neuralink

🐵 Apa spelade datorspel via hjärnan – stort framsteg för Neuralink

Elon Musks projekt Neuralink visar hur elektroder och chipimplantat i hjärnan kan skapa sömlös kommunikation mellan dator och människa.

Per Söderström
Per Söderström

Neuralink är Elon Musks initiativ för att utveckla direkt kommunikation mellan hjärna och dator - ett så kallat BMI, brain machine interface.  Syftet med Neuralink är att ge personer med ett neurologiskt handikapp möjligheten att ta direkt kontroll över datorns pil (cursor) för att utföra handlingar med datorns hjälp - och underlätta kommunikation med omvärlden.

Lösningen, kallad N1 Link, bygger på ett chip med 1024 elektroder anslutna som opereras in i hjärnan. Chipet fångar upp hjärnsignaler från elektroderna och sänder dessa trådlöst vidare till en dator, som analyserar vad som händer. Datorn kan därmed lära sig att flytta datorpilen på kommando - den följer de hjärnvågor som är förknippade med vissa rörelser, och genomför handlingen.

Chippet har redan testats på en makak-apa (inte en chimpans). Chippet opereras in i båda hjärnhalvorna för att registrera aktivitet på både vänster och höger sida av kroppen. Varje chip sänder på 1024 kanaler.

Så gick experimentet till

I ett experiment lät man apan Page spela datorspel, bland annat det gamla datorspelet pong. Till att börja med styrde Page spelet med en vanlig joystick. När han gjorde rätt fick han en belöning och så småningom hade han lärt sig spela. Datorn registrerade. Page spelade vidare, och datorn registrerade.

Så småningom kopplade man ur sladden till Pages joystick, och apan styrde då spelet helt med sin tankekraft - genom att signalerna från hjärnan gjordes om till aktiviteter i datorn. I ett sista steg tog man bort joysticken helt och hållet, och Page spelade vidare som om inget hänt.

Hur då, kan man fråga sig? Elektroderna registrerar signaler från hjärnans syncentrum; det motoriska cortex, och somatosensoriska cortex (som registrerar känsel). Signaler från dessa delar av hjärnan visar vad som händer i samband med att makaken spelar spelet. När makaken tänker översätts då elektrodernas signaler till handling i spelet.

Det återstår många steg kvar innan man kan tillämpa det här på människan, men det är likväl ett genombrott som visar på hur kopplingen mellan ny teknik och vår ökade kunskap om hur hjärnan fungerar kommer att kunna öka livskvalitén för personer med neurologiska handikapp.

Det finns andra sätt att styra datorpilen utan att använda händer, exempelvis genom infrarött ljus som noterar huvudrörelser. En lösning som den framlidne Stephen Hawking använde. Han kunde på så sätt styra datorpilen på skärmens tangentbord. Det har även presenterats andra lösningar där en kamera fångar ögats rörelser, som Tobii eyeX

Läs mer här: https://neuralink.com/blog/

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.