Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ’» Ecosias nya funktion visar om företag Ă€r "greenwashers”

đŸ’» Ecosias nya funktion visar om företag Ă€r "greenwashers”

Sökmotorn Ecosia har en ny funktion som kan hjĂ€lpa sina anvĂ€ndare att förstĂ„ om stora företag verkligen engagerar sig i klimatet eller om de Ă€r “greenwashers”.

Linn Winge
Linn Winge

Dela artikeln

Den ideella webblĂ€saren Ecosia har lagt till en ny funktion som kommer att hjĂ€lpa anvĂ€ndare att förstĂ„ om stora företag faktiskt jobbar mot sina klimatlöften eller om de helt enkelt Ă€r “greenwashers”. Ecosia kommer att sĂ€tta detta betyg bredvid nĂ„gra av de mest sökta företagen som till exempel Meta, Spotify och Amazon.

Hur fungerar detta? Det nya systemet tittar pÄ varje organisations klimatÄtaganden och jÀmför dem med 1,5 grader Celsius-mÄlet som faststÀllts av IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change). Ecosia hoppas att den hÀr tillagda funktionen kan hjÀlpa anvÀndare att fÄ en tydligare inblick i hur och vad enskilda företag gör för att bekÀmpa klimatförÀndringar. NÀr anvÀndare söker efter ett stort företag kommer betyget för klimatlöfte att visas. Genom att lÀgga till denna nya funktion vill Ecosia göra klimatÄtaganden mer transparenta för anvÀndarna.

"Globala företag vet att de mĂ„ste publicera regelbundna hĂ„llbarhetsrapporter och uppdateringar, men ofta Ă€r verkligheten av deras pĂ„verkan insvept i jargong, eller helt dold", sĂ€ger Michael Metcalf, Ecosias Chief Product Officer till Euronews.green och tillĂ€gger att den hĂ€r funktionen kommer att hjĂ€lpa till att lyfta fram alla “greenwasher-uttalanden”.

Ecosia slog sig ihop med Technische UniversitĂ€t (TU), som ligger i Berlin, för att skapa betygssystemet. Systemet anvĂ€nder maskininlĂ€rning för att analysera företagens ekologiska och sociala hĂ„llbarhet. Även klimatĂ„taganden i form av till exempel löften eller hĂ„llbarhetsrapporter beaktas.

Enligt Euronews.green strÀcker sig betygsskalan för företag frÄn A till F, dÀr A identifierar företag som visar ambitiösa klimatlöften och minskningar frÄn Är till Är i sina totala utslÀpp. F Àr för företag som inte gör framsteg mot sina klimatmÄl och som inte har nÄgon allmÀn tillgÀnglig information eller aktivt vilseleder allmÀnheten. Detta verktyg kommer att omvÀrdera klimatlöften ofta sÄ att betygen hÄlls uppdaterade.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter