Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋  Svenskt elflyg siktat vid horisonten

🔋 Svenskt elflyg siktat vid horisonten

Svenska Heart Aerospace Àr ett av mÄnga bolag som siktar pÄ eldrivna passagerarflygplan. Man för diskussioner med tolv olika flygbolag om leverans av den modell som man utvecklar just nu.

Per Söderström
Per Söderström

Dela artikeln


Det talas mycket om elektrifiering inom transportsektorn. Flyget Àr inget undantag, Àven om förutsÀttningarna Àr mycket annorlunda. Konturerna av en elektrifierad flygindustri kan anas.

Ett av bolagen som vill testa vingarna i produktion av elektrifierade flyg Àr Heart Aerospace, med huvudkontor norr om Göteborg. Bolaget startades av Anders Forslund, som idag Àr vd. Anders Àr helt övertygad om att det Àr möjligt att utveckla ett helt eldrivet trafik-flyg.  

Flygplanet som nu utvecklas gÄr under namnet WE-19. Det ska ta nitton passagerare och kunna flyga en strÀcka pÄ fyra hundra kilometer. Heart riktar in sig pÄ regionalt flyg, och Anders Forslund rÀknar med att WE-19 Àr i kommersiellt bruk till Är 2026.

Utsidan ser ut som ett vanligt flyplan. Insidan Àr helt annat Àn vanlig. (Bilder: Heart Aerospace)

Enligt SvD har Heart Aerospace har skrivit avsiktsförklaringar om leverans av totalt 300 flygplan med Finnair, BRA, SAS och flygbolag i ett antal andra lÀnder.

Ett av flygbolagen, BRA, uttrycker förhoppning om att sÀtta in elflyg mellan Bromma och Visby om fem Är. Med mindre flygplan skulle det innebÀra att man skapar tÀtare turer, och man tror att affÀrsmodellen kan hÄlla. (BRA uttryckte för övrigt nyligen sitt stöd för att Bromma Flygplats bör behÄllas.)

Det finns mÄnga parametrar i ekvationen att bygga eldrivna flygplan: batterier vÀger mycket och de kan inte monteras i vingarna (som man gör med flygfotogen); miljön Àr extra utmanande för elkablarna; kontakter och strömbrytare Àr av helt annan sort Àn de som anvÀnds i elbilar; sÀkerhetsreglerna inom flyget Àr strikta. Bara för att nÀmna nÄgra aspekter.

Vissa komponenter mĂ„ste utvecklas frĂ„n scratch. AngreppssĂ€ttet med “first principles”, som Elon Musk Ă„terkommer till nĂ€r han beskriver sina projekt, kan komma till anvĂ€ndning. Det handlar om att bryta ner ett problem i mindre delar och börja frĂ„n början.

Du kan lĂ€sa mer om Heart Aerospace-projektet i en artikel av Mathias Sundin med rubriken "Även flyget kommer bli elektriskt"


Det finns mÄnga tecken pÄ att elektrifiering av flygplan kommit lÀngre Àn mÄnga tror:

  • Det svenska batteriprojektet Northvolt har köpt upp det amerikanska bolaget Cuberg, som just utvecklar batteriteknik för elflyg.
  • Northvolt anger att batterier kommer vara 70% mer effektiva redan 2025 - man jobbar hĂ„rt med att utveckla batterier med hög densitet och lĂ„g vikt.
  • Enligt konsultfirman Roland Berger pĂ„gĂ„r globalt tvĂ„hundrafemton fullskale-projekt som utvecklar elflyg.
  • Det pĂ„gĂ„r Ă€ven projekt med hybridlösningar, dĂ€r man kompletterar jetmotorer med elmotorer. Den lösningen kan innebĂ€ra en brĂ€nslebesparingar pĂ„ upp till tjugo procent (och en möjlighet att bygga vidare pĂ„ befintlig teknik).

Easyjet Àr involverade i ett utvecklingsprojekt tillsammans med Wright Electric. Flygplanet de utvecklar ska Är 2030 kunna transportera etthundraÄttio passagerare pÄ en strÀcka av fem hundra kilometer - tÀnk strÀckan London-Paris - till att börja med.

Vad kan gÄ fel? Mycket - men med sÄ mÄnga projekt som satsar pÄ eldrivna flygplan och en snabb utveckling av batteri-tekniken Àr det troligt att vi snart kommer se de första kommersiella flygningarna med el-flyg.

LĂ„t framtiden komma fortare.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.