Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋  Svenskt elflyg siktat vid horisonten

🔋 Svenskt elflyg siktat vid horisonten

Svenska Heart Aerospace är ett av många bolag som siktar på eldrivna passagerarflygplan. Man för diskussioner med tolv olika flygbolag om leverans av den modell som man utvecklar just nu.

Per Söderström
Per Söderström


Det talas mycket om elektrifiering inom transportsektorn. Flyget är inget undantag, även om förutsättningarna är mycket annorlunda. Konturerna av en elektrifierad flygindustri kan anas.

Ett av bolagen som vill testa vingarna i produktion av elektrifierade flyg är Heart Aerospace, med huvudkontor norr om Göteborg. Bolaget startades av Anders Forslund, som idag är vd. Anders är helt övertygad om att det är möjligt att utveckla ett helt eldrivet trafik-flyg.  

Flygplanet som nu utvecklas går under namnet WE-19. Det ska ta nitton passagerare och kunna flyga en sträcka på fyra hundra kilometer. Heart riktar in sig på regionalt flyg, och Anders Forslund räknar med att WE-19 är i kommersiellt bruk till år 2026.

Utsidan ser ut som ett vanligt flyplan. Insidan är helt annat än vanlig. (Bilder: Heart Aerospace)

Enligt SvD har Heart Aerospace har skrivit avsiktsförklaringar om leverans av totalt 300 flygplan med Finnair, BRA, SAS och flygbolag i ett antal andra länder.

Ett av flygbolagen, BRA, uttrycker förhoppning om att sätta in elflyg mellan Bromma och Visby om fem år. Med mindre flygplan skulle det innebära att man skapar tätare turer, och man tror att affärsmodellen kan hålla. (BRA uttryckte för övrigt nyligen sitt stöd för att Bromma Flygplats bör behållas.)

Det finns många parametrar i ekvationen att bygga eldrivna flygplan: batterier väger mycket och de kan inte monteras i vingarna (som man gör med flygfotogen); miljön är extra utmanande för elkablarna; kontakter och strömbrytare är av helt annan sort än de som används i elbilar; säkerhetsreglerna inom flyget är strikta. Bara för att nämna några aspekter.

Vissa komponenter måste utvecklas från scratch. Angreppssättet med “first principles”, som Elon Musk återkommer till när han beskriver sina projekt, kan komma till användning. Det handlar om att bryta ner ett problem i mindre delar och börja från början.

Du kan läsa mer om Heart Aerospace-projektet i en artikel av Mathias Sundin med rubriken "Även flyget kommer bli elektriskt"


Det finns många tecken på att elektrifiering av flygplan kommit längre än många tror:

  • Det svenska batteriprojektet Northvolt har köpt upp det amerikanska bolaget Cuberg, som just utvecklar batteriteknik för elflyg.
  • Northvolt anger att batterier kommer vara 70% mer effektiva redan 2025 - man jobbar hårt med att utveckla batterier med hög densitet och låg vikt.
  • Enligt konsultfirman Roland Berger pågår globalt tvåhundrafemton fullskale-projekt som utvecklar elflyg.
  • Det pågår även projekt med hybridlösningar, där man kompletterar jetmotorer med elmotorer. Den lösningen kan innebära en bränslebesparingar på upp till tjugo procent (och en möjlighet att bygga vidare på befintlig teknik).

Easyjet är involverade i ett utvecklingsprojekt tillsammans med Wright Electric. Flygplanet de utvecklar ska år 2030 kunna transportera etthundraåttio passagerare på en sträcka av fem hundra kilometer - tänk sträckan London-Paris - till att börja med.

Vad kan gå fel? Mycket - men med så många projekt som satsar på eldrivna flygplan och en snabb utveckling av batteri-tekniken är det troligt att vi snart kommer se de första kommersiella flygningarna med el-flyg.

Låt framtiden komma fortare.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.