đ Nu kan H&M Ă„tervinna klĂ€der direkt i butiken
H&M bekÀmpar klimatförÀndringen och blir mer miljövÀnliga med en helt ny Ätervinningsmaskin som, smidigt nog, finns i butiken.
Dela artikeln
Varje sekund brÀnns eller dumpas klÀder i en mÀngd som motsvarar en fylld sopbil. Nu har klÀdjÀtten H&M kommit pÄ ett sÀtt att Ätervinna gamla plagg utan att klÀderna ens lÀmnar butiken.
H&M skriver i en artikel att deras ideella stiftelse tillsammans med Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel, HKRITA, har utvecklat Ă„tervinningsmaskinen Looop.
Just nu Àr Looop den enda Ätervinningsmaskinen som finns i direkt anslutning till en butik och den Àr installerad pÄ Drottninggatan 56 i Stockholm. HKRITA kommer att licensiera tekniken och sprida den för att hjÀlpa hela modebranschen att sluta cirkeln.
SÄ hur fungerar Looop? Det Àr ganska enkelt. Gamla plagg rengörs och strimlas till textilfibrer. Dessa förstÀrks med nya textilfibrer. Fiberblandningen kardas och spinns till garn som stickas till nya plagg. Det bÀsta Àr att processen inte behöver nÄgot extra vatten eller fÀrgÀmnen.
H&M anvÀnder BCI-bomull för att förstÀrka de Ätervunna fibrerna. BCI stÄr för Better Cotton Initiative och gÄr ut pÄ att odlare fÄr lÀra sig hur de ska minska anvÀndningen av vatten och de farligaste kemikalierna.
Varje Är hamnar stora mÀngder textilier, tillrÀckligt för att fylla upp Sydneys hamn, pÄ soptippar. H&M skriver pÄ hemsidan:
"Lanseringen av Looop Àr inte bara en glimt av modets framtid. Det Àr en pÄminnelse att behandla alla klÀder som en resurs. Ingenting Àr för trasigt eller sönderrivet för att kunna Ätervinnas - och inga klÀder fÄr nÄgonsin hamna i soporna. à tervinning Àr ocksÄ mycket viktigt för att cirkulÀrt mode ska fungera."
IstĂ€llet för âsnabbt modeâ behöver vi âcirkulĂ€rt modeâ. Om det ska fungera Ă€r Ă„tervinning superviktigt. Sedan 2013 har H&M haft ett globalt program för klĂ€dinsamling. MĂ€nniskor kan Ă„tervinna alla typer av klĂ€der och textilier, frĂ„n vilket mĂ€rke som helst, i alla H&Ms butiker. Looop hjĂ€lper nu branschen till nĂ€sta steg. Det Ă€r början pĂ„ en Ă„tervinningsrevolution menar H&M.
Bild: H&M