Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Genombrott gör Ă„tervinning av batterier ekonomiskt lönsamt

🔋 Genombrott gör Ă„tervinning av batterier ekonomiskt lönsamt

Forskare vid ReCell Center, Argonne National Laboratory, har tagit ytterligare ett steg mot att göra Ätervinning av batterier kostnadseffektivt.

Magnus Aschan
Magnus Aschan

Dela artikeln

Litiumjonbatterier Àr en avgörande komponent i vÄr tekniska nutid och framtid. De anvÀnds i allt frÄn bÀrbara datorer och smartphones till verktyg och elbilar.

I takt med att allt fler batterier blir uttjÀnta behöver vi ta tillvara pÄ materialen och Ätervinna dem. Det hÀr har Àn sÄ lÀnge varit en relativt dyr process.

De Ätervinningsprocesser som anvÀnds idag möjliggör Ätervinning av metaller i former som Àr av lÄgt vÀrde för batteritillverkare. Det hÀr Àr ett problem eftersom forskare prognostiserar att tvÄ miljoner ton uttjÀnta litiumjonbatterier frÄn elbilar kommer att gÄ i pension varje Är de kommande 10 Ären.

Nu har forskare vid ReCell Center, USA:s första avancerade forsknings- och utvecklingscenter för batteriÄtervinning, med huvudkontor vid Department of Energy Argonne National Laboratory, gjort en avgörande upptÀckt som tar bort ett av de största hindren för att göra Ätervinning av litiumjonbatterier ekonomiskt hÄllbart.

Direkt Ätervinning och ÄteranvÀndning av batterikatodmaterial. Bild: ReCell Center

Forskare vid Michigan Technological University, en del av ReCell-teamet, har utvecklat en innovativ process för att separera de vÀrdefulla materialen som utgör katoden, ett batteris positivt laddade elektrod.

Forskare inom materialteknik vid forskningsanlÀggningen i Argonne har nu som mÄl att skala upp MTU:s separationsprocess och bana vÀg för storskalig Ätervinning av batterier.

Eftersom elbils-batteriernas katodmaterial varierar beroende pÄ biltillverkare och produktionsÄr mÄste en ÄtervinningsanlÀggning ha kapacitet att ta en blandning av litiummetalloxider: litiumkoboltoxid, litiumnickelmangankobaltoxid, litiumnickelkobolt aluminiumoxid, litiumjÀrnfosfat och sÄ vidare. Processen mÄste ha kapacitet att separera var och en av dessa för att materialen ska kunna ÄteranvÀndas. Den en gÄng till synes omöjliga uppgiften verkar nu genomförbar.

I en ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Energy Technology redogör forskarna vid MTU och ReCell sin upptĂ€ckt i detalj – en metod för att separera individuella katodmaterial med hjĂ€lp av en ny twist pĂ„ en gammal process som kallas "froth flotation".


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.