Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🍁 Flytande konstgjorda löv skapar bränsle från solljus

🍁 Flytande konstgjorda löv skapar bränsle från solljus

Forskare från Cambridge universitet har designat lätta och flexibla enheter som kan använda solenergi för att omvandla ljus till bränsle. Nu finns det en möjlighet för lastfartyg att en dag drivas av "konstgjorda löv" som flyter ute till havs.

Linn Winge
Linn Winge

Vid Cambridge universitet har forskare designat ett blad som omvandlar ljus till bränsle. Tack vare att bladen bara är en millimeter tjocka så kan den flyta på vatten. Enligt studiens ledande professor, Erwin Reisner, så kan dessa blad så småningom användas nästan vart som helst.

– Att flytta produktionen av [förnybar energi] till öppet vatten skulle innebära att ren energi och markanvändning inte konkurrerar med varandra, säger Reisner till Euronews.green.
– I teorin kan du rulla ihop dessa enheter och placera dem nästan var som helst, i vilket land som helst, vilket skulle hjälpa till med energisäkerhet.

Så hur fungerar dessa konstgjorda löv? Denna nya innovation använder solbränsleceller till skillnad från solpaneler som sätts på hustak etcetera. Solbränsleceller använder energi från solljus för att stimulera kemiska reaktioner som kan producera bränsle. Processen liknar till stor del fotosyntesen.

Efter de första försöken redan 2019 så har forskarna använt tunn film av metalloxider och "perovskiter", som är material som både kan fånga energi från ljus och beläggas på flexibel plast.

När man gjorde tester blev det klart att materialen kan dela vatten till väte och syre eller reducera CO2 till syngas.

Denna lösning kan vara bra för sjöfartsindustrin eftersom nästan 80 % av den globala handeln transporteras med lastfartyg som drivs av fossila bränslen. Bladen är inte riktigt redo för kommersiella applikationer än, men teamet jobbar på att reda ut de sista detaljerna.

Bild: The University of Cambridge via Euronews.green.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter