Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
⚡ Elonroad vill ha el i väg

⚡ Elonroad vill ha el i väg

Vad sägs om att ladda bilen direkt från vägen medan den körs? Det är vad Elonroad utvecklar. Warp News träffade vd Karin Ebbinghaus på världsutställningen i Dubai.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Elonroad (el on road) är ett svenskt företag som bygger elvägar, där fordonen laddas direkt från vägen, vilket gör att det krävs mindre batterier och färre laddstopp. Warp News träffade vd Karin Ebbinghaus på världsutställningen Expo 2020 i Dubai.

Energin överförs till fordonet från en laddskena i vägen via en avtagare som fälls ut under fordonet. Det är endast korta segment av skenan som strömsätts, varför den strömsatta delen alltid är täckt av själva fordonet. Framför och bakom fordonet är strömmen avslagen vilket gör det säkert även i stadsmiljö med många trafikanter. Konceptet fungerar både när fordonet kör och när det är stillastående.

Bild från Evolution Road.

Elonroad har fått 83 miljoner kronor i stöd från Transportstyrelsen för projeketet Evolution Road i Skåne.

Vad är det smarta i lösningen, jämfört med bara batterier?
"Dels kommer du behöva bära med dig ganska stora tunga batterier. Idag kommer 50 procent av kostnaden för ett elfordon från batteriet, kan man minska det kommer fordonen bli billigare. Plus att du kan använda samma mängd råmaterial till fler fordon. Kostnaden för att bygga ut snabbladdare och batterier är väsentligt mycket högre än att bygga ut en laddinfrastruktur som är i vägen där du laddar medan du kör," säger Karin Ebbinghaus.

Det är bara de stora vägarna som ska byggas om, där kommer batterierna istället kunna användas, som laddas på de stora vägarna.

"Det kommer ta tid att bygga ut vägar, men slutna system som exempelvis hamnar eller terminaler står inför problemet att de behöver elektrifiera nu. Men det blir svårt med dagens laddinfrastruktur, det kommer ta för lång tid att ladda fordonen. De kommer i så fall behöva batteriebyte och fler fordon. Det är krångligt, då kan vår lösning vara bättre."

Vad är er vision?
"Vi ser att vi skulle kunna vara en möjliggörare precis som fiber och bredband har varit det för digitalisering. Du kan inte ha bra content om du har inte bra uppkoppling. Du kan inte elektrifiera om du inte har bra laddning," säger Karin Ebbinghaus.

Så funkar Elonroad.

Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter