Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🐑 Denna hoodie tillför inte någon koldioxid

🐑 Denna hoodie tillför inte någon koldioxid

Denna nya hoodie medför inte något tillskott av koldioxid till atmosfären och produktionen börjar med får i Nya Zeeland.

Linn Winge
Linn Winge

När en produkt är ”kolnegativ” betyder det vanligtvis att tillverkaren har köpt klimatkompensationer. Detta förändrar dock inte det faktum att produktionen tillförde koldioxid till atmosfären. Så är inte fallet för den här nya hoodien. Den extraherar mer kol från atmosfären än den tillför.

Hela processen börjar i Nya Zeeland där det brittiska startup-företaget Sheep Inc hämtar sin ull. Tack vare gårdar som använder regenerativa jordbruksmetoder, som till exempel att fåren "betar i ekologiskt strategiska områden", fångar ullen mer koldioxid än gårdarna släpper ut.

– Under de senaste två åren har vi genomfört ett forskningsprojekt tillsammans med gårdarna för att verkligen ta reda på vad det slutliga resultatet är - hur stor påverkan har ett kilo ull från en viss gård [?]" säger VD och grundare Edzard van der Wyck till Fast Company.

Det visar sig att gårdarna fångar mer än tillräckligt med koldioxid för att täcka utsläppen i de andra stadierna av tröjans framställning.

Ullen transporteras med båt till Tyskland till ett spinneri som tillverkar garnet med hjälp av förnybar energi. Därefter genomgår garnet en behandling, naturligtvis fri från skadliga kemikalier, som kan hjälpa till att göra ullen mer hållbar så att hoodien håller längre. I en fabrik i Portugal används 3D-stickmaskiner, som drivs med solenergi, för att sticka hoodies utan materialsvinn. Eftersom maskinerna skapar tröjorna utan något extra material till sömmar så är detta klädesplagg helt biologiskt nedbrytbart i slutet av sin livscykel.

– Du kan gräva ned våra tröjor i marken och de är borta inom 6 till 12 månader, förklarar van der Wyck.

Sheep Inc använder elbilar, när det är möjligt, för att leverera hoodien till kunderna. De utforskar också nya sätt att ytterligare minska sitt koldioxidavtryck, till exempel genom att mata fåren med sjögräs så att de rapar mindre mängd metan.

– Vårt verkliga mål med detta, säger han, är att visa att varumärken faktiskt kan vara en del av lösningen istället för en del av problemet. Detta genom en noggrann granskning av varje enskild del av leverantörskedjan och den egna verksamhet.

Bild: Sheep Inc via Fast Company

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.