Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚦 Brittiskt förslag: Enbart elbilar till salu 2030

🚦 Brittiskt förslag: Enbart elbilar till salu 2030

Alla nya bilar som säljs från och med 2030 i Storbritanien ska vara eldrivna, föreslår premiärminister Boris Johnson.

Per Söderström
Per Söderström

Blir det ett förbud mot försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar i Storbritannien om tio år?

I början av 2020 fick Boris Johnson igenom ett beslut om att flytta förbud mot försäljning av bensin- och dieselfordon i Storbritannien från 2040 till 2035.

Nu vill han, enligt en artikel 15/11 i  Financial Times, korta ned tiden ytterligare. Förslaget ska enligt FT innehålla ett förbud som börja gälla redan 2030. (Förbudet gäller även el-hybrider, som ju delvis drivs av en förbränningsmotor.)

Reaktionerna lär inte vänta på sig. Vid senaste beslutet var det någon från bilindustrin som beskrev det som “ett datum utan plan”, att det var omöjligt att nå målet till 2035.

Det finns anledning för bil-industrin att snabba på - om beslutet började gälla idag skulle över nio av tio bilmodeller som säljs vara förbjudna.

Idag är visserligen en av fyra bilar som säljs i Storbritannien laddhybrider, och kurvan pekar uppåt. Honda har planerat att samtliga modeller de säljer 2022 ska vara laddhybrider. Man har dessutom just belsutat att dra sig ur F1-cirkusen för att satsa på helt eldrivna fordon.

Går det att ställa om helt till 2030? Hinner utveckling och tillverkning med, för att inte tala om infrastrukturen med rikstäckande laddstolpar?

Att Boris Johnson tidigare sagt “f-ck the industry” lär inte ingjuta bilindustrin trygghet om att bli hörd.

Det må vara hur som helst med det politiska spelet kring frågan, men faktum kvarstår att det händer mycket på området:

  • över 1,2 miljoner elbilar såldes i Kina 2019
  • USA sålde 320 000 elbilar under samma period
  • av säkerhetspolitiska skäl prioriterar USA att bli självförsörjande på området
  • Tesla producerar på 70% av sin kapacitet och lär vilja öka produktionen i såväl USA som Asien
  • som nämnts lämnar Honda F1-cirkusen 2021 för att helt fokusera på elbils-utvecklingen (av samma anledning som Audi lämnade LeMans för några år sedan)
  • det byggs batterifabriker som aldrig förr (av bl.a Northvolt som vi skrivit om tidigare, och nyss tillkännagav även Scania en satsning på batteri-tillverkning)
  • den globala elbils-försäljnigen bedöms gå från 2,1 miljoner år 2020, till 11,2 miljoner 2025 (Deloitte, Electric Vehicle Trends 2030)
  • ungefär 80% av försäljningen globalt 2030 skulle utgöras av elbilar enligt samma studie - vissa länder kan nå 100%, andra lägre...

Med tanke på all utveckling som pågår runtom i världen borde det väl vara möjligt att snabba på utvecklingen, oavsett vad Boris Johnson säger - eller?

I slutet av 1990-talet utvecklade Toyota sin Prius - den allra första laddhybriden. Det skedde mot en “omöjlig” tidsplan. Under 2010-talet kom Tesla - lika "omöjlig".  Nu slåss Kia, VW, Mazda, Peugeot, Nissan, Opel, Volvo, Renault, Hyundai, Polestar m.fl om köparnas ökade intresse för eldrivna bilar.

Vilka super-projekt jobbas det på just nu, som gör att Storbritannien - och andra länder - snabbare kan slopa försäljning av bilar med förbränningsmotorer?

Låt framtiden komma fortare!

(Läs mer i Deloitte’s rapport om elbils-marknaden 2030 här.)

Idé: Jonas Gauffin

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.