Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🧀 VĂ€rldens mest ambitiösa ost

🧀 VĂ€rldens mest ambitiösa ost

Ett kilo ost stÄr för mellan sex till 13 kilo utslÀpp av koldioxid. Lösningen Àr inte att sluta Àta ost, utan att tillverka ost med mindre klimatpÄverkan. Det Àr vad Stockeld Dreamery gör och nyligen besökte Warp Premium Supporters bolaget.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Ett kilo ost stÄr för mellan sex till 13 kilo utslÀpp av koldioxid, enligt hÄllbarhetskonsulten Quantis. Mjölkindustrin stod 2010 för fyra procent av alla vÀxthusutslÀpp och strax över hÀlften av all rÄmjölk i Nordamerika och Europa gÄr till att göra ost.

Lösningen Àr inte att sluta Àta ost, utan att tillverka ost med mindre klimatpÄverkan.

Det Àr mÄlet för Stockeld Dreamery. De vill ta en rejÀl tugga av ostmarknaden, som varje Är omsÀtter 960 miljarder kronor.

För att göra det har de tagit in investeringar pÄ nÀstan en kvarts miljard kronor, byggt ett labb i Stockholm och lanserat tvÄ produkter.

Den första var en fetaostliknande produkt kallad Stockeld Chunk. Den drog man tillbaka efter ett tag, inte riktigt nöjda med smaken. Efter den kom Stockeld Spread, en fÀrskost. Den finns kvar pÄ marknaden och smakar utmÀrkt, kan jag intyga.

För att testa den, se företagets kontor och labb och höra om deras framtidsplaner besökte jag och en grupp Warp Premium Supporters nyligen Stockeld Dreamery.

Vi smakade osten i en tryffelpizza, i en blÄbÀrsdessert och ren med lite knÀckebröd.

Osten skapas genom fermentering och de lÀgger hög prioritet pÄ smak och pris. Om produkten ska nÄ en stor publik kan klimatvÀnliga produkter inte vara dyra och smaka konstigt.

TvÄ Warp Premium Supporters, Mikkel Gerdes och Per Hallerby.

Samtidigt berÀttade företagets chefstrateg Daniel S. Ruben om Stockeld. Strategin kan sammanfattas i tre punkter.

  1. ÖverlĂ€gsna produkter via intensiv R&D.
  2. Ett varumÀrke som folk bryr sig om (give a shit about).
  3. En aggressiv och lÄngsiktig plan.
Daniel S. Ruben, som förutom chefstrateg pÄ Stockeld ocksÄ Àr Warp News-expert inom foodtech.

Efter smakprov och presentation kollade vi in labbet (dÀr fick vi inte fotografera) och deltog sedan i ett blindtest som företaget gör hela tiden för att utveckla produkterna.

Vill du ocksÄ delta pÄ framtida besök hos spÀnnande impactföretag, bli Premium Supporter.

Se fler bilder frÄn vÄrt besök.

Mathias Sundin


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.