
đ Inget kött i IKEAs nya âköttbullarâ â men smaken Ă€r densamma
IKEAs vÀxtbaserade bullar har bara fyra procent sÄ stort koldioxidavtryck som den ursprungliga köttbullen, men kostar lika mycket och smakar i princip identiskt.
Varje Är sÀljer IKEA över en miljard köttbullar pÄ sina restauranger i varuhusen. Nu hoppas den svenska möbeljÀtten att de kan övertyga fler kunder att vÀlja en vÀxtbaserad variant istÀllet.
â FörestĂ€ll dig om vi kunde fĂ„ nĂ„gra av vĂ„ra mĂ„nga köttbulleĂ€lskare att vĂ€lja den vĂ€xtbaserade varianten istĂ€llet. Om vi ââskulle omvandla ungefĂ€r 20 procent av vĂ„r köttbullsförsĂ€ljning till vĂ€xtbullar skulle det innebĂ€ra cirka 8 procent minskning av vĂ„rt klimatavtryck för livsmedelsföretaget pĂ„ IKEA, sĂ€ger Sharla Halvorson, hĂ€lso- och hĂ„llbarhetschef för IKEA livsmedelsföretag globalt i ett pressmeddelande.

I augusti lanseras en ny vĂ€xtbaserad âköttbulleâ i europeiska varuhus och en mĂ„nad senare i de amerikanska.
Företaget började experimentera med vÀxtbaserade bullar redan 2014. Men det nya receptet, som görs av en blandning av gult Àrtprotein, havre, potatis, lök och Àpplen, ser ut och smakar mer som den traditionella versionen av nötkött och flÀsk.
â NĂ€r vi utvecklat den hĂ€r bullen har vĂ„rt huvudmĂ„l varit att Ă„terskapa en köttliknande smak och konsistens, bara med hjĂ€lp av vĂ€xtbaserade ingredienser. Vi har testat olika ingredienser och metoder och vi Ă€r mycket nöjda med de slutliga resultaten, sĂ€ger Alexander Magnusson, kock och projektledare pĂ„ IKEA mat.

Priset för den nya bullen Àr ocksÄ exakt detsamma men en stor skillnad Àr vilket avtryck som görs pÄ miljö och klimat, den vÀxtbaserade bullen har bara fyra procent sÄ stort koldioxidavtryck som köttbullen.
đ FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.
Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.
Genom att bli en Premium Supporter hjÀlper du till att skapa och dela faktabaserade optimistiska nyheter över hela vÀrlden.