Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🍲 Ikeas kokbok hjälper dig förvandla matavfall till festmåltider

🍲 Ikeas kokbok hjälper dig förvandla matavfall till festmåltider

Mycket av det vi slänger i komposten går att äta och Ikea vill att vi blir bättre på att äta även det som kan se lite oaptitligt ut.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Bacon av bananskal? Lasagne med övermogna tomater och torrt bröd? Fattiga riddare och vispgrädde med lite kaffesump? Det smakar smaskens menar Ikea i Kanada som gjort en hel kokbok med rätter som använder ingredienser vi normalt slänger i komposten.

Bara i Kanada slänger folk 2,2 miljoner ton med mat som är fullt ätbar. Det är allt från bröd som blivit litet torrt till sådant som de flesta inte skulle ha en tanke på att äta – som bananskal. Ungefär två tredjedelar av det som slängs är fullt ätbart. Med kokboken Scraps Book, som kan laddas ner gratis, hoppas Ikea kunna visa att matavfall egentligen ofta är mat.

Till sin hjälp tog Ikea tio kockar som fick komponerar rätter där den enda gemensamma nämnaren var att maten måste innehålla sådant som vi normalt slänger. Resultatet blev en kokbok med 50 recept som ska ge inspiration till hur vi kan laga god mat med sådant som vi vanligtvis skulle rynka på näsan åt.

Idén att äta det som många ser som matavfall är knappast ny. Men om jätteföretaget Ikea börjar sprida budskapet kan säkert många fler få upp ögonen för hur mycket ätbart vi slänger bort.

Förutom recepten innehåller boken också tips om hur du kan återanvända delar som inte går att äta. Det kan till exempel handla om att sätta det som blir över av en grönsak i vatten så att den växer till sig eller hur man bygger sin egen kompost.

Bild: Ikea

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.