Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🌊 Ny design utvinner dubbelt sĂ„ mycket vĂ„genergi

🌊 Ny design utvinner dubbelt sĂ„ mycket vĂ„genergi

Forskare har designat en ny typ av generator som kan utvinna dubbelt sÄ mycket vÄgenergi.

Linn Winge
Linn Winge

Snart kan vÄgenergi slÄ rekord tack vare forskare vid Australiens RMIT. Ingenjörer har skapat en ny design för en ny typ av generator. Forskarna sÀger att den fungerar med mycket större effektivitet Àn nuvarande system. Förhoppningsvis kan detta genombrott leda till storskalig anvÀndning av tidvattenenergi och förenkla övergÄngen till förnybar energi.

Ett vanligt sĂ€tt att utnyttja vĂ„genergi inkluderar en “point absorber buoy” som bestĂ„r av en enhet som flyter pĂ„ ytan och Ă€r förankrad i havsbotten. NĂ€r bojen rör sig med vĂ„gorna drivs en mekanism som omvandlar rörelseenergin till elektrisk energi. Denna mekanism anvĂ€nder linjĂ€ra rörelser för att snurra ett svĂ€nghjul och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt generera elektricitet.

Optimist Daily skriver att "en nackdel med att anvĂ€nda en “point absorber buoy” för att utvinna vĂ„genergi Ă€r att dessa system vanligtvis krĂ€ver sensorer och annan elektronik för att exakt synkronisera sig med de inkommande vĂ„gorna, vilket gör dem mottagliga för underhĂ„lls- och tillförlitlighetsproblem."

För att lösa detta problem har forskarna frĂ„n RMIT utvecklat en ny generator med en “point absorber buoy” som inte anvĂ€nder nĂ„gon elektricitet och inga sensorer. De beslutade sig för att anvĂ€nda ett passivt koncept som naturligt lĂ„ter enheten flyta upp och ner med vĂ„gorna. Systemet har dessutom tvĂ„ turbinhjul placerade nĂ€ra varandra. De roterar i motsatta riktningar och förstĂ€rker energin som överförs till generatorn.

RMITs design. Bild: New Atlas

SjĂ€lva generatorn Ă€r innesluten i bojen för att skydda den frĂ„n sönderfall. Den Ă€r ansluten till de snurrande turbinerna genom "axlar och remskivdrivning". Under tester visade prototypen att den kunde generera dubbelt sĂ„ mycket energi frĂ„n havsvĂ„gor jĂ€mfört med andra konstruktioner av samma slag (“point absorber buoy”). Det nya systemet Ă€r ocksĂ„ en relativt enkel och kostnadseffektiv lösning.

Ledande forskare professor Xu Wang sa till New Atlas:

– Genom att alltid vara synkroniserad med vĂ„gornas rörelse kan vi maximera den energi som skördas. I kombination med vĂ„ra unika motroterande dubbla turbinhjul kan denna prototyp fördubbla produktionen frĂ„n havsvĂ„gor jĂ€mfört med andra experimentella tekniker.
Bild som visar RMITs nya design. Bild: New Atlas

Nu planerar forskarna att testa tekniken utanför laboratoriet. De Àr sÀkra pÄ att det nya systemet Àr en lösning som möjliggör vÄgenergi i större skala, samtidigt som det stödjer övergÄngen till grönare energi.

Pssst... du kan lĂ€sa hela studien hĂ€r: Applied Energy — Study of a novel rotational speed amplified dual turbine wheel wave energy converter.

📝 FĂ„ en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.