Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔋 Forskare har löst ett 40 Ă„r gammalt problem med batterier

🔋 Forskare har löst ett 40 Ă„r gammalt problem med batterier

En ny metod löser problemet med att litiummetallbatterier Àr instabila och öppnar för batterier som hÄller lÀngre och som gÄr snabbare att ladda.

Kent Olofsson
Kent Olofsson

Dela artikeln

Litiumjonbatterier anvÀnds i allt frÄn mobiler till elbilar, men de Àr inte helt optimala. Bland annat tar de lÄng tid att ladda och de börjar tappa kapacitet efter att de laddats sÄ lite som 500 gÄnger för vissa batterier. Litiummetallbatterier skulle vara bÀttre pÄ allt detta, men dessvÀrre Àr de instabila.

I alla fall fram till nu. I ett pressmeddelande skriver forskare frÄn Harvard University i USA att de har hittat ett sÀtt att tillverka litiummetallbatterier som Àr stabila. NÄgot som forskare försökt Ästadkomma i 40 Är utan att lyckas.

Den nya metoden innebĂ€r att det gĂ„r att producera batterier som klarar minst 10 000 laddningar. Det betyder att en elbil kan gĂ„ i 10–15 Ă„r utan att behöva byta batteri. Det skulle dĂ„ ge elbilar samma normala livslĂ€ngd som en bensinbil och sĂ€nka livscykelkostnaden för elbilar.

Dessutom gĂ„r det snabbare att ladda litiummetallbatterier. Det tar inte mer Ă€n 10–20 minuter att ladda ett tomt batteri till full kapacitet igen. Om batteriet inte Ă€r helt urladdat gĂ„r det Ă€nnu snabbare att ladda det fullt.

Problemet med traditionella litiummetallbatterier Àr att nÄlliknande strukturer, dendriter, skapas pÄ ytan av batteriets anod. Dendriterna vÀxer som rötter in i elektrolyten och genomborrar barriÀren mellan katod och anod. Det kan orsaka kortslutningar eller att batteriet börjar brinna.

Det forskarna pÄ Harvard gjort Àr att de lagt in fler lager mellan katod och anod i batteriet. Dendriterna kan ta sig igenom ett lager, men inte flera och kan dÀrmed inte förstöra barriÀren mellan katod och anod. En extra fördel Àr att den kemiska teknik som forskarna anvÀnder kan fylla i de hÄl som dendriterna skapar. Batteriet blir pÄ sÄ sÀtt sjÀlvlÀkande.

Nu ska forskarna gÄ vidare och visa att deras teknik kan anvÀndas i kommersiell produktion av batterier.

– Detta koncepttest visar att litiummetallbatterier kan konkurrera med litiumjonbatterier. Flexibiliteten och mĂ„ngsidigheten i vĂ„r flerlagersdesign gör att den potentiellt kan vara kompatibel med dagens processer för att massproducera batterier. Att skala upp tekniken till en kommersiell nivĂ„ blir inte lĂ€tt och det finns en del praktiska utmaningar, men vi tror att vi kan övervinna dem, sĂ€ger Xin Li, professor i materialteknik vid Harvard University och ledare för forskarlaget bakom litiummetallbatteriet, i ett pressmeddelande.

Bild: Pixabay/Alexandra Koch


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.